کد خبر: ۶۶۹۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶ 20 October 2018

تابناک کهگیلویه و بویراحمد/اجتماعی ، تراژدی دنباله‌دار تعرض به رود بشار یاسوج به سرعت ادامه دارد به گونه‌ای که بررسی‌ها نشان می‌دهد روزی می‌رسد که از "بشار" تنها خاطره‌هایش می‌ماند.

رود بشار از شهر یاسوج می‌گذرد و سالیانه بیش از 1.5 میلیارد متر مکعب آب را به دشت‌های خوزستان و از آنجا به خلیج فارس انتقال می‌داد ولی به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر و برداشت‌های بی رویه و غیر مجاز و همچنین بی توجهی مسئولان و متولیان امر روبه نابودی می‌رود.

رودخانه بشار، این شاهرگ حیاتی پایتخت طبیعت که سالیان سال منشاء خیر و برکت برای مردمان حاشیه خود بوده، اکنون در حال فراموشی است و همین مرمانی که روزگار خود را مدیون بشار بوده هربار به نوعی زخم عمیقی بر پیکر نیمه جان آن می‌زنند.

از برداشت بی رویه شن و ماسه توسط کارخانه‌های شن و ماسه تا ورود پساب‌ها به این رودخانه، هر کدام سناریویی برای نابودی اکوسیستم بستر این رودخانه است

دیگر سکانس‌های این تراژی دردناک احداث ساختمان، ایجاد باغ و کشت برنج در حریم رودخانه بشار بوده و اما باید بدانیم این مسئله آغاز خداحافظی تلخ بشار است و روزی می‌رسد که از "بشار" تنها خاطره‌هایش می‌ماند.

بر اساس شواهد عینی احداث چاه‌های غیر مجاز به دلیل بی توجهی مسئولان و متولیان امر و شاید هم دست‌های پشت پرده که خود را به خواب زده‌اند، از دیگر عوامل تهدیدات انسانی برای تخریب این شاهکار خداوند است.

بررسی‌های میدانی خبرنگار تسنیم حاکی از آن بوده یکی از مسئولان آب منطقه‌ای که دارای مزرعه پرورش ماهی در حریم رودخانه بشار اقدام به حفر چاه غیر مجاز کرده است که البته رسول فرهادی معاون حفاظت آب منطقه‌ای به تسنیم گفت: واقعیت امر این فرد برای مزرعه پرورش ماهی‌ای مجوز یک چاه دارد و اگر چاه دیگری حفر کرده اطلاعی نداریم و این مسئله را ویژه بررسی می‌کنیم.

با توجه به اینکه جنگ امروز جهان جنگ آب بوده جای بسی تامل است که رودخانه بشار به عنوان نماد زندگی و شادابی در یاسوج بوده به مردابی تبدیل شده و دست‌های پشت پرده با پمپاژ غیر مجاز آب آن زندگی تعداد بسیاری از مردم این دیار، موجودات زنده در این رودخانه از جمله آبزیان و محیط زیست را به خطر انداخته‌اند.

افزایش زمین خواری در بستر رودخانه "بشار" یاسوج نگران کننده است

رئیس کارگروه مبارزه با زمین خواری در کهگیلویه و بویراحمد گفت: افزایش زمین خواری در بستر رودخانه بشار یاسوج نگران کننده بوده و باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

حسین کاظمی افزود: تصرف بستر رودخانه بشار حدفاصل پلیس راه "اصفهان -یاسوج" دل هر انسان منصفی را به درد می‌آورد به گونه‌ای موقعی این مهم را مشاهده کردم فشار خونم 18 شد.

وی با تاکید بر اینکه چشم پوشی مسئولان و متولیان امر در زمینه زمین خواری تعجب آور است, ابراز کرد: شرکت‌های خدمات رسان در این زمینه کوتاهی می‌کنند طوری که منزل مسکونی در وسط جنگل گاز رسانی شده است.

کاظمی با اشاره به اینکه برخی قانون‌های مجلس شورای اسلامی به زمین خواری کمک می‌کند، بیان کرد: در صورت ادامه این روند از دستگاه‌های خدمات رسان در دادگستری شکایت میکنم.

وی اظهار داشت: جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در زمینه حفظ رود بشار کوتاهی کرده به گونه‌ای که یک فرد 500 هکتار لوبیا کاری در منطقه مختار دارد که از رود بشار آبیاری می‌شود.

اعتراف تلخ معاون دغدغه‌مند آب منطقه‌ای؛کنترل " بشار "از توان مجموعه خارج است

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با تایید این موضوع که "بشار" شرایط خاصی دارد، گفت: در نشست‌های شورای حفاظت از منابع آب، طرح موضوع کردیم و در این زمینه نشست‌های نیز در فرمانداری بویراحمد داشته‌ایم.

رسول فرهادی افزود: واقعیت امر کنترل رود بشار از توان مجموعه آب منطقه‌ای خارج است و به دستور نماینده عالی دولت در استان کارگروه ساماندهی این رودخانه با هدف ایحاد یک مدیریت واحد در این زمینه تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی در زمینه تغییر الگوی کشت برنج در کنار رودخانه بشار و شاید بستر ان باید وارد عمل شده و در این زمینه تضمین لازم را پیش بینی کند، ادامه داد: باید به گونه‌ای وارد شوند که در صورت تمرد کشاورزان از کشت جایگزین به شدت برخورد شود.

فرهادی با اشاره به گرفتن حکم قضایی برای تخریب برخی کشت‌های غیر مجاز در حریم رودخانه بشار عنوان کرد: در این زمینه دستگاه‌های اجرایی دارای ماشین آلات بنا به بهانه‌های مختلف همکاری نکردند که انتظار می‌رود در این زمینه یک دغدغه عمومی شکل بگیرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که بررسی‌ خبرنگار ما نشان می‌دهد یکی از مدیران آب منطقه‌ای در کنار رودخانه بشار اقدام به حفر چاه غیر مجاز کرده است، گفت: بعید می‌دانم این فرد چاه غیر مجاز داشته باشد ولی برای حفر یک چاه مجوز کمیسیون دارد.

فرهادی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل شیلات تمامی طرح‌های پرورش ماهی کنار رودخانه برای هنگام بارندگی و سیلاب مجوز حفر چاه دارند که البته اگر این همکار ما در کنار این چاه چاه دیگری به صورت غیر مجاز حفر کرده اطلاعی ندارم و این موضوع را به جد پیگیری می‌کنم.

شنیدید می‌گویند " فردی که خواب باشد امکان بیدار شدنش وجود دارد اما آنکه خود را به خواب زده امکان ندارد بیدار شود" حکایت این روزهای برخی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد است که "بشار" آخرین نفس‌هایش را می‌کشد ولی کسی این صدا را نمی‌شنود،اما آقای استاندار راهی ندارید و باید چشم "خواب زده‌ها " را از تظاهر به خواب آلودگی پشیمان کرد./تسنیم

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار