آقامیری، فعال اقتصادی در گفت و گو با «انتخاب»:
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره اخبار غیررسمی پیرامون توافق تهران و مسکو برای صادرات نفت ایران به روسیه و ذخیره و فروش نفت در آن کشور گفت: هر تمهیدی که از طرف ایران و هم پیمانان اتخاذ شود، می تواند وضعیت ما را محکم تر کند؛ حتی می بینیم که اروپایی ها هم به نوعی می خواهند علیه سلطه اقتصادی آمریکا با ما اتحاد پیدا کنند که البته خیلی هم از سر کمک به ما نیست؛ در واقع این به نفع خودشان است.
کد خبر: ۶۶۹۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰ 18 October 2018

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از انتخاب:

با عبور از ۱۳ آبان، نگرانی بخشی از جامعه درمورد تحریم‌ها رفع می‌شود؛ از آن پس منتظر روز دیگری نخواهیم بود / فارغ از بعد روانی، باید خود را برای واقعیت‌های اقتصادی آماده کنیم

سید رضی حاجی آقامیری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: با عبور از ۱۳ آبان، از بعد روانی، نگرانی بخشی از جامعه درمورد تحریم ها، رفع می‌شود، اما از نظر اقتصادی ما باید خودمان را برای برخورد با واقعیت‌هایی که برای ما درست کرده اند، آماده کنیم و ببینیم که در آن شرایط باید چه کنیم.

آقامیری در گفتگو با خبرنگار «انتخاب»، گفت: اینکه با عبور از ۱۳ آبان، ترس و نگرانی بخشی از جامعه رفع می‌شود؛ درست است. حتی اگر روز ۱۳ آبان یا دو سه روز بعد از آن اتفاقی اعم از تحریم‌های جدیدتر بیفتد، باز هم گفته می‌شود این حداکثر کاری است که آمریکایی‌ها می‌توانند انجام دهند. در نتیجه ما دیگر منتظر روز دیگری نخواهیم بود.

او ادامه داد: فارغ از این بعد روانی، عملی که آمریکایی‌ها تا کنون انجام داده اند و آقای روحانی هم می‌گوید هر تحریمی خواسته اند تا کنون اعمال کرده اند، شوخی نبوده و فروش نفت ما بر اثر آن کاهش پیدا کرده.

این فعال اقتصادی افزود: آمریکا همین الان هم می‌گوید صادرات نفت باید صفر شود، اما این صفر شدن تا ۱۳ آبان اتفاق نمی‌افتد. معنای این موضوع آن است که ان‌ها بعد از ۱۳ آبان ما را رها نخواهند کرد و در جهت همین صفر شدن کار خواهند کرد.

با عبور از ۱۳ آبان، نگرانی بخشی از جامعه درمورد تحریم‌ها رفع می‌شود؛ از آن پس منتظر روز دیگری نخواهیم بود / فارغ از بعد روانی، باید خود را برای واقعیت‌های اقتصادی آماده کنیم

او گفت: همه می‌دانند که ادعای صفر شدن فروش نفت ایران ادعای گزافی است ضمن آنکه یک استراتژی روانی از سوی آمریکا علیه ایران است. همه کارشناسان جهان می‌دانند با توجه به روابطی که در دنیای امروز وجود دارد ما به صفر مطلق نخواهیم رسید و حتما یک میزانی از صادرات را برای خودمان خواهیم داشت.

آقامیری ادامه داد: نمی‌توانیم منکر شویم همین کاهش صادرات ما را دچار مشکلات بیشتری می‌کند؛ بنابراین ما باید خودمان را برای برخورد با واقعیت‌هایی که برای ما درست کرده اند، آماده کنیم و بعد ببینیم که در آن شرایط باید چه کنیم.

او درباره اخبار غیررسمی پیرامون توافق تهران و مسکو برای صادرات نفت ایران به روسیه و ذخیره و فروش نفت در آن کشور گفت: هر تمهیدی که از طرف ایران و هم پیمانان اتخاذ شود، می‌تواند وضعیت ما را محکم‌تر کند.. حتی می‌بینیم که اروپایی‌ها هم به نوعی می‌خواهند علیه سلطه اقتصادی آمریکا با ما اتحاد پیدا کنند که البته خیلی هم از سر کمک به ما نیست؛ در واقع این به نفع خودشان است.

آقامیری ادامه داد: با این وجود گمان نمی‌کنم شرایط ساده‌ای برای گذر از بحران‌های اقتصادی داشته باشیم. باید خودمان را برای روز‌های سخت آماده کنیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت ما از نظر سیاسی نسبت به تحریم‌های زمان احمدی نژاد بهتر است، گفت: باید منتظر بمانیم و ببینیم نتیجه این پیشنهاد‌های اروپایی‌ها چه خواهد شد و آیا می‌توانند مثلا شرکت‌های اروپایی را برای کار با ایران قانع کنند؟ فعلا در این زمینه اتفاقی نیفتاده. در صورتی این اتفاق خواهد افتاد که اروپایی‌ها بگویند اگر ما را x. دلار جریمه می‌کنند ما X. به اضافه یک دلار به شما می‌دهیم. یعنی جرایم آن‌ها را دولت‌ها می‌پذیرند. بعد از برجام امضا کردند که بانک‌ها با ایران کار کنند، اما چرا این اتفاق رخ نمی‌داد؟ زیرا ما با آمریکا مشکل داشتیم و الان هم همان وضعیت وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار