متخلفان ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان‌های غرب استان تهران بدون توجه به عواقب ساخت اینگونه بناها همچنان فعالیت خود را ادامه می‌دهند.
کد خبر: ۶۶۸۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹ 15 October 2018

روند ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرستان‌های غرب استان تهران موضوع جدیدی نیست اما روند توسعه‌ای این مهم و گلایه‌های مردم بهانه‌ای شد تا خبرنگار فارس نیز به این موضوع بپردازد.

براساس این گزارش، شهرستان‌های شهریار، ملارد،‌ قدس و بهارستان همچنان از روند ساخت و سازهای غیرمجاز رنج می‌برند و اینگونه ساخت و سازها نگرانی‌های بسیاری را به مردم و مسوولان تحمیل کرده است.

تخریب زمین‌های کشاورزی و تغییرات کاربری‌های غیرقانونی و ساخت بناهای غیرمجاز برای رسیدن به سود بیشتر معضلی شده که امروزه بسیاری از شهرها را درگیر خود کرده است.

نبود درآمدهای پایدار و به صرفه نبودن برخی مشاغل از جمله کشاورزی سبب شده است که برخی بدون توجه به عواقب تغییرات کاربری‌های زمین‌های کشاورزی، این زمین‌ها را تخریب کرده و ساختمان‌هایی غیرمجاز و غیراستاندارد را بنا می‌کنند که متأسفانه با کوچکترین بروز حادثه‌ای مشکلات این نوع ساختمان‌ها گریبانگیر خود این افراد می‌شود.

رشد قارچ گونه‌ی ساخت و سازهای غیرمجاز در برخی از شهرستان‌های استان تهران مشکلات و پدیده‌های اجتماعی بسیاری را به همراه دارد که رفع این معضلات هزینه بر و خطرات بسیاری را برای دیگر ساکنان اینگونه مناطق دارد.

بروز مشکلات اجتماعی و ناهنجاری‌ها از جمله مهمترین عواقب ساخت و سازهای غیرمجاز است که مسوولان باید با تدابیر و برنامه‌ریزی‌های دقیق و اصولی از روند توسعه‌ای اینگونه ساخت و سازها جلوگیری به عمل آورند.

سازندگان این نوع بناها هیچ تعهدی نسبت به مصرف کننده ندارند و با استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب،‌ مردم را با مشکلات بسیاری همراه می‌کنند که در بسیاری از موارد جبران این خسارات امکان‌پذیر نیست.

مهاجرت نقش مهمی را در روند توسعه‌ای ساخت و سازهای غیرمجاز دارد

کارشناسان معتقدند که نقش مهاجرت بر روند توسعه‌ای ساخت و سازهای غیرمجاز بر کسی پوشیده نیست و مردم برای رسیدن به درآمدهای بیشتر به شهرها مهاجرت کرده و سودجویان نیز از این روند استفاده می‌کنند.

این کارشناسان نیز بر این باورند که نبود یک سیاست منسجم بر روند ساخت و سازها سبب شده است که برخی سودجویان اقدامات غیرقانونی خود را در مسیر روند توسعه‌ای ساخت و سازهای غیرمجاز انجام دهند و علاوه بر ایجاد مشکلات عدیده برای ساکنان این گونه ساختمان‌ها، پدیده‌ها و معضلات اجتماعی از جمله دزدی، اعتیاد و برخی از درگیری‌ها را نیز در پی دارد.

 

ضرورت حل مشکلات حاشیه نشینی توسط مسوولان

هرچند مشکلات حاشیه‌نشینی و روند ساخت و سازهای غیرمجاز در این مناطق موضوع بسیار گسترده‌ای است اما می‌طلبد با اخذ سیاست‌های جامع مانع از رشد قارچ گونه ساخت و سازهای غیرمجاز شد.

در این زمینه رئیس شورای اسلامی شهرستان قدس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: اقدامات و برنامه‌ریزی‌های دقیقی را باید برای رفع معضل ساخت و سازهای غیرمجاز در نظر گرفت.

حسین چناقچی با تأکید بر اینکه مقابله با این پدیده نیازمند همیاری و همکاری تمامی دستگاه‌ها است، ‌افزود: مردم نیز باید در رفع این پدیده ما را یاری دهند و تهدیدات در این زمینه را اطلاع‌رسانی کنند.

وی به یکی از معضلاتی که امروزه در مسیر ساخت و سازهای غیرمجاز شاهد آن هستیم اشاره کرد و بیان داشت: وجود شهرک‌های صنعتی در شهرستان قدس ظرفیتی بسیار مثبت برای این مناطق محسوب می‌شود؛ اما متأسفانه شاهد پدیده ساخت و سازهای غیرمجاز در این مناطق هستیم که باید هر چه سریع‌تر با اقدامات قانونی مسیر توسعه‌ای این مهم را از بین ببریم.

رئیس شورای شهرستان قدس خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت‌های به وجود آمده در مسیر توسعه و بهبود شرایط استفاده کنیم و با ارتقای خدمات در جهت پیشبرد شهر و رضایتمندی شهروندان حرکت کنیم.

چناقچی با تأکید بر اینکه همه مسوولان باید با تعامل این معضل را از بین ببرند، گفت: ما نیز آمادگی داریم تا در مسیر رفع مشکلات خدماتی و ساخت و ساز در این منطقه با دیگر مسوولان همکاری کنیم.

 

تشدید مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز

در ادامه این گزارش همچنین شهردار قدس نیز طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس از تشدید مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز خبر داد و گفت: گشت‌های ویژه نظارتی بر روند ساخت و سازها و همچنین مقابله با پدیده ساخت و سازهای غیرمجاز فعال است.

مسعود مختاری با اشاره به اینکه وجود ساخت و سازهای غیرمجاز باعث بروز مشکلات بسیاری برای شهروندان خواهد شد، بیان داشت: نباید نسبت به پدیده ساخت و سازهای غیرمجاز بی‌تفاوت بود چرا که اگر این روند ادامه داشته باشد، در آینده‌ای نه چندان دور به معضل بزرگتری تبدیل شده و بسیاری از مردم را با مشکلات مواجه می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه هم اکنون می‌توان با یک مدیریت درست و دقیق مانع از توسعه روند ساخت و سازهای غیرمجاز شد، گفت: هم اکنون روند ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطقی مانند مناطق صنعتی مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

شهردار قدس تأکید کرد: در این زمینه مدیریت شهری شهرداری قدس با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز و دلال‌بازی در مناطق صنعتی مقابله کرده و رعایت ساخت و ساز اصولی و طبق ضوابط را از مردم خواستار است.

مختاری تصریح کرد: در این زمینه پرونده‌های ساخت و سازهای مختلف و بدون پروانه را در کمیسیون ماده 100 بررسی کرده چرا که هدف ما ایمن‌سازی این مناطق و ساماندهی آنان است.

 

مشکلات اجتماعی از لابه‌لای ساخت و سازهای غیرمجاز نمایان می‌شود 

در ادامه این گزارش همچنین نماینده مردم شهرستان‌های قدس، ‌ملارد و شهریار طی گفت‌وگو با خبرنگار فارس تأکید کرد: مشکلات اجتماعی از لابه‌لای ساخت و سازهای غیرمجاز نمایان می‌شود و لازم است تا قوانین محکمی برای رفع این معضل اتخاذ شود.

محمد محمودی شاه‌نشین افزود: یکی از مهمترین مشکلات مشخص نشدن حریم شهر و روستا است که نقش مهمی در بروز پدیده ساخت و سازهای غیرمجاز دارد.

وی مهاجرت‌های بی‌رویه را نیز از مهمترین عوامل بروز این پدیده عنوان کرد و بیان داشت: روستائیان نیز برای رسیدن به توسعه اقتصادی مهاجرت کرده و به دلیل مشکلات زندگی در شهر، در حاشیه شهرها ساکن می‌شوند و اقدام به ساخت و سازهای غیرمجاز می‌کنند که همین امر معضلات حاشیه نشینی و اجتماعی را نیز به همراه دارد.

نماینده مردم قدس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن حریم مشخصی را برای روستا و شهر ایجاد کنیم تا مقابله با معضل ساخت و سازهای غیرمجاز نیز به طور دقیق تعیین شود.

محمودی شاه‌نشین افزود: حریم رودخانه‌ها از دیگر مکان‌هایی است که ساخت و سازهای غیرمجاز در آن به چشم می‌خورد که احداث این بناها در این حریم‌ها بسیار خطرساز است. به گفته وی مسوولان در این زمینه باید به وظایف خود عمل کنند و مقابله جدی و اساسی را در زمینه ساخت و سازهای غیرمجاز انجام دهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار