«طی چهار ماه نخست امسال ٧٦١١ مورد تخلف زیست‌محیطی در کلان‌شهر مشهد ثبت شده است. درحالی‌که این رقم در مدت مشابه سال گذشته حدود ٤ هزار مورد بوده است.» این آمار را مدیر دفتر محیط ‌زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری مشهد اعلام می‌کند و می‌گوید که میزان تخلفات محیط ‌زیست شهری درمشهد حدود ٥٠ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۶۶۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲ 26 July 2015
فعالیت روزانه پنج گشت در سطح شهر

به گزارش تابناک خراسان رضوی محمد پذیرا در گفتگو با شهرآرا، می‌افزاید: در حال حاضر پنج گشت سیار پایش آلاینده‌ها با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی، روزانه در سطح مشهد با خودروهای آلاینده برخورد می‌کنند. وی ایجاد آلودگی صوتی، نداشتن گواهینامه معتبر معاینه فنی، دودزایی خودروها و پرتاب زباله و اشیاء به بیرون از خودرو را از مهم‌ترین موارد تخلفات زیست‌محیطی عنوان می‌کند و از صدور بیش از ٤ هزار برگ اخطاریه توسط پلیس راهور در ٤ ماه نخست سال جاری خبر می‌دهد.

مدیر دفتر محیط‌زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری با بیان اینکه در این چارچوب طی چهار ماه گذشته ١٧٢٨ دستگاه خودرو دودزا متوقف شده است، خاطرنشان می‌کند: ٣٨٣٢ دستگاه خودرو نیز در این مدت به دلیل نداشتن گواهی معتبر معاینه فنی اعمال قانون شدند.

وی با اشاره به اعمال قانون در خصوص ١٧٢٨ مورد تخلف ایجاد آلودگی صوتی می‌گوید: پرتاب زباله و ضایعات از خودرو از حرکات ناشایستی است که گاهی اوقات شاهد هستیم و در این خصوص هم طی چهار ماه گذشته ٢٢٩ مورد تخلف، اعمال قانون شد.

وی در ادامه به سایر تخلفات زیست‌محیطی شهری اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: همچنین ضابطین قضائی در مناطق شهرداری مشهد فعال هستند که در صورت مشاهده تخلف‌هایی مانند زباله‌سوزی، انباشت غیرمجاز زباله و مخلوط‌کردن آن، با شخص متخلف برخورد شده و پرونده قضائی برای وی تشکیل می‌دهند.

پذیرا با اشاره به قوانین موجود درزمینه برخورد با متخلفین محیط‌ زیست شهری تصریح می‌کند: قانون‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد اما متأسفانه به دلایل مختلف این قوانین به‌صورت دقیق اجرا نمی‌شود.

باید برخوردهای لازم با متخلفان صورت گیرد

رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط ‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد هم دراین‌ارتباط در گفتگو با خبرنگار شهرآرا می‌گوید: در سال جاری دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و آلودگی صوتی توسط شهرداری مشهد خریداری‌شده که در وهله نخست سنجش آلودگی خودروهای شهرداری مشهد و سازمان اتوبوس‌رانی کلید خورده است.

غلامحسین صاحبی می‌افزاید: با توجه به خرید تجهیزات سنجش آلودگی محیط‌زیست، مواردی که در سال‌های گذشته از دید ما پنهان بود، نمایان شده است و این امر باعث افزایش آمار تخلف و آلودگی در چهار ماه نخست سال جاری‌شده است.

وی اشاره‌ای به سایر تخلف‌های محیط ‌زیستی همچون پرتاب زباله از خودرو و آتش زدن زباله‌ها دارد و با تأکید بر اینکه در این زمینه باید برخوردهای لازم با متخلفان صورت گیرد، تصریح می‌کند: دفتر محیط‌زیست شهری و توسعه پایدار شهرداری باید برنامه‌های خود را در این زمینه به شورای شهر ارائه کرده تا ما نیز تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

ستاد آموزش شهروندی تشکیل شود

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر هم در این خصوص معتقد است: شهرداری باید ستاد آموزش‌های شهروندی با اولویت موضوعات محیط‌زیست شهری را تشکیل دهد.

حجت‌الاسلام اخلاقی در گفتگو با شهرآرا، می‌افزاید: علاوه بر سکونت سه میلیون نفر در مشهد، سالانه حدود ٢٥ میلیون زائر به این کلان‌شهر سفر می‌کنند که این موضوع ضرورت مراقبت‌های ویژه برای حفظ محیط‌زیست شهری را دوچندان می‌کند.

وی تصریح می‌کند: درزمینة فرهنگ‌سازی برای حفظ محیط‌زیست شهری علاوه بر شهرداری و شورای شهر، رسانه‌ها و صداوسیمای نیز بسیار تأثیرگذار هستند.

وی با اشاره به بازدید خود از فرهنگسرای کودک خاطرنشان می‌کند: به مسئولان این فرهنگسرا گفته‌ایم که طرحی را آماده کنند که در طول یک سال همه کودکان مهدکودک‌ها یک دوره بحث‌های محیط‌زیستی شهری و ترافیک را ببینند و در این زمینه نیز کمیسیون فرهنگی ازنظر مادی می‌تواند کمک کند.

خودروها منبع آلودگی محیط‌زیست

رئیس پلیس راهور استان هم دراین‌ ارتباط، با بیان اینکه مهم‌ترین عامل آلودگی هوا و محیط‌زیست شهری خودروها هستند، می‌گوید: ما در این زمینه گشت‌هایی داریم که در صورت مواجهه با خودروهای آلوده‌کننده هوا، پلاک آن‌ها توقیف و پلاک تعمیری به آن‌ها داده می‌شود تا اقدامات لازم جهت تعمیر خودروی خود و اخذ معاینه فنی را انجام دهند.

سرهنگ گرائیلی می‌افزاید: در سه‌ماهه اول سال جاری، ٤٤٧ مورد توقیف پلاک خودروی آلوده داشته‌ایم و درمجموع نیز ٤ هزار اعمال قانون از سوی پلیس راهور صورت گرفته است.

وی تصریح می‌کند: پرتاب زباله از خودرو به بیرون که به‌نوعی یک تخلف محیط‌زیستی محسوب می‌شود، نیازمند فرهنگ‌سازی است؛ همچنین خودروهای حمل زباله و نخاله‌های ساختمانی نیاز به حفاظ دارد که همکاران ما در صورت رؤیت تخلف در این زمینه اقدامات لازم مانند جریمه و صدور برگه اخطار را انجام می‌دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار