کارشناس حوزه کسب و کارهای نوپا و دانش بنیان:
در وضعیت کنونی دولت در حوزه حمل و نقل، خدمات پذیرایی، خدمات مسافرتی و دیگر حوزه ها با برون سپاری کارها هم چرخ استارتاپ ها را می چرخاند و هم به این طریق خودش را نیز چابک تر از پیش خواهد کرد.
کد خبر: ۶۶۷۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲ 13 October 2018

به بهانه ظهور جریان استارتاپ ها گفتگویی با مهندس محسن نادری پیکام،  یکی از کارشناسان حوزه کسب و کارهای نوپا و دانش بنیاد ترتیب  دادیم که در زیر متن مشروح این گفتگو را می خوانید.

 

*به عنوان اولین سوال، بهتر است از حال و هوای کسب و کارهای نوپا با توجه شرایط جدید اقتصادیمان بگویید.

اجازه دهید من سوال شما را با اندک تغییری، این گونه بیان کنم، که آیا زیر ساخت های استارتاپی ما توان زنده نگاهداشتن فضای  کسب و کارمان را دارند یا خیر؟ باید عرض کنم همانطور که مستحضرید فضای اشتغال پس از اتفاقات اخیر اقتصادی، فضایی مناسب نیست و از گوشه و کنار خبرهای خوبی به گوش نمی رسد و شرکت های نوپای ما یکی از پس دیگری در حال انحلال می باشند . این موضوع هم به نبود زیر ساخت هایی مناسب و بسترسازی پیش از اقدام به کار، بر می گردد.

*منظور از زیر ساخت در مثالتان چیست ؟

ببینید در یک زمانی جهت ارائه  محصولات دانش بنیان در سازمان آتش نشانی تهران حضور داشتیم، تمام خرید های این حوزه با توجه به استاندارد های مورد نیازشان، عمدتا از خارج از کشور انجام می گیرد، جهت فروش محصولات دانش بنیان داخلی مهمترین موضوع کارشناسان، نبود آزمایشگاه استاندارد جهت تایید  و گواهی نامه فنی محصولات آتش نشانی بود. شما توجه کنید شرکت های دانش بنیان زیادی  در حال حاضر توانایی تولید کالاهای مربوط به حوزه آتش نشانی را دارند ولی یک آزمایشگاه جهت تایید فنی این نوع کالاها در کشور نیست  و این شرکت ها باید هزینه بسیار زیادی انجام دهند و در کشور های مجاور این تاییدیه را دریافت نمایند. سازمان های متولی این موضوع باید راه حلی داشته باشند یا این زیر ساخت ها را ایجاد کنند و یا باید تسهیلاتی در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار بگیرد تا بتوانند از خارج از کشور این استاندارد ها را دریافت نمایند .

*این بحث در مورد استارتاپ ها به چه صورت است ؟

استارتاپ ها هم به نوعی دیگر درگیر این موضع هستند . مجموعه فروشگاهی معروفی که همه تقریبا با آن اشنایی دارند را می توان به عنوان یک الگوی موفق در حوزه کسب و کارهای نوپا مثال زد که ببینید چه اتفاقی برایش افتاده است. اگر قرار هست حمایتی باشه این حمایت  باید در این برهه زمانی که جو نا امیدی میان استارتاپ ها بوجو آمده ، صورت بگیرد  در غیر اینصورت که امید بخشی معنا ندارد.

*حمایت از استارتاپ ها چگونه تحقق می یابد؟

این حمایت از دو جهت قابل طرح هست . یک جهت حمایت مالی هست البته  نه به این صورت که به استارتاپ ها پول بی حسابی تزریق شود، بلکه دولت به عنوان بزرگترین بنگاه تقاضای کالا و خدمات کشور، نیاز های خودش را از طریق استارتاپ های هر حوزه رفع کند.

دولت در حوزه حمل و نقل، خدمات پذیرایی، خدمات مسافرتی و دیگر حوزه ها با برون سپاری هم چرخ استارتاپ ها را می چرخاند و هم با برون سپاری خودش را چابک تر از پیش خواهد کرد.

در مورد شرکت های دانش بنیان هم قضیه به همین صورت است. زمانی که محصول مشابه داخلی و فناورانه داریم، باز خرید ما به سمت کالای مشابه خارجی است. این موضوع هم به دلیل وجود بعضی رانت ها است که بحث در این مورد خارج از حوصله این گفت و گوست.

از جهت دیگر حمایت های غیر مادی است. این حمایت ها می توانند در بستر برگزاری رویداد های استارتاپی، چالش های فناوری و ایده بازار انجام شود.

نسل جوان ما نیازمند امید است، نیاز منده دیده شدن بیشتر است، با برگزاری این رویداد ها علاوه بر ایجاد امید و شور و نشاط در حوزه استارتاپ ها در ارائه محصولات و خدمات و در کل دیده شدن کمک بسزایی خواهیم داشت.

توجه کنید در یک رویداد استارتاپی جمعی از استارتاپ ها و افراد فعال در یک حوزه خاص فعالیت استارتاپ خود را در مقابل سرمایه گذاران و فعالان حوزه کسب و کار ارائه می کنند. و پس از یک و عرض اندام مناسب جلساتی جهت برقراری قرارداد و سرمایه گذاری میان دو طرفه عرضه و تقاضا ایجاد می شود.  البته نباید از نقش بروکرها ( کارگزاران ) تجاری سازی و سرمایه گذاری نیز چشم پوشی نمود .

*آیا نمونه ای از چنین نظری که گفتید دارید؟

بله؛ در مهر امسال ما رویداد استارتاپ دمو در حوزه گاز را داریم که به همت فن بازار ملی گاز انجام می گیرد. یا در همین اوایل آبان ما و در حاشیه چهارمین جشنواره دریا مسیر پیشرفت علاوه و برنامه های متنوعی که برگزار می گردد ، ما رویداد استارتاپی اپلیکیشن های دریایی را دست اجرا داریم . در این رویداد قرار است جمعی از استارتاپ ها و ایده ها در حوزه اپلیکیشن های دریایی به ارائه طرح های خود در حضور سرمایه گذران بپردازند.

در این رویداد علاوه بر این ما کارگاه ایده تا استارتاپ را داریم، این کارگاه کمک می کند  به افراد تا مسیر ایجاد یک استارتاپ از یک ایده را فرا بگیرند. البته نباید از این موضوع غافل شد که سیاست های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این چند سال اخیر فعال شده و جانی تازه به فضای کسب  کار های نوپا داده اند .

 

 

بهتر است در این برهه از اقتصاد کشورمان، استارتاپ ها را دریابیم 

 

 

با این اوصاف آیا شما برگزاری رویداد های استارتاپی در حوزه های مختلف را مثبت ارزیابی میکنید؟

باید هدف خودمون و برای اولین و آخرین بار از برگزاری رویداد هایی مانند استارتاپ دمو مشخص کنیم . اگر هدف اصلی ما ترویج کارآفرینی و تشویق جوانان فعال و خلاق باشد و جذب سرمایه برای استارتاپ ها در حاشیه هدف اصلی قرار بگیرد راه دوری نرفته ایم. مثالی خدمتتان عرض می کنم؛ در جلسه کمیته علمی برگزاری استارتاپ ویکند  خدمت همکاران خودم از دانشگاه های برتر کشور بودیم . دیدگاه اشتباه  حاضرین نسبت به مقوله استارتاپ ویکند بسیار مایوس کننده بود . اینکه شما انتظار داشته باشید با برگزاری یک رویداد از دل یک ایده ، استارتاپ بیرون بیاید دیدگاه خطرناکی است  و قطعا موجب دلسردی جوانان خلاق و فعال ما خواهد شد .. یکی از مشکلاتی برگزاری رویداد ها با آن روبرو می شویم عدم پیوستگی این رویداد ها هست . به نظرم اگر قرار است اتفاق سازنده ای از درون رویداد ها بیرون بیاید با ید دید فرایندی به برگزاری رویداد ها داشته باشیم.

به عنوان آخرین پرسش ،  آیا نقش بروکر ها ( کارگزاران ) در ایران را سازنده ارزیابی می کنید؟

بروکر ها در تمامی نقاط جهان هستند و نقش خود را تقریبا به خوبی بازی می کنند. بروکرها در ایران  با مسائل بسیاری دست و پنجه نرم می کنند . عدم حمایت قانون، دور خوردن توسط سرمایه گذارها و سرمایه پذیر ها  و عدم شفاف سازی توسط شرکت ها از بزرگترین مشکلات بروکر ها هستند و البته جامعه نیز آنگونه که باید وشاید هم هنوز نقش سازنده بروکرها را درک نکرده است که این هم عوامل فرهنگی و هم اقتصادی دارد. فرهنگی از این حیث که حس عدم اعتماد و همه چیز دانی داریم و اقتصادی هم که حضور بروکر را فقط هزینه می دانیم و منفعت حضور بروکر را در نظر نمی گیریم .

گفت و گو: محمدرضا زمانی خطیبی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار