نجفی در عین حال نقطه اتصال دو نهاد را ضعیف دانست و اذعان کرد: واقعیت این است که شوراها و آموزش و پرورش به خوبی در کنار همدیگر قرار نگرفتند و زمینه‌های همکاری این دو نهاد عملیاتی نشده است؛ این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته حتی نهاد آموزش و پرورش در حوزه‌ی شهرداری‌های برآمده از شورا تعریف شده است.
کد خبر: ۶۶۵۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸ 09 October 2018

تابناک فارس به نقل از ریواس جنوب: «علی‌عسکر نجفی» مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان فارس در این دیدار، شوراها را یکی از دستاوردهای خوب انقلاب توصیف کرد و گفت: این اصل که از سال ۷۶ اجرایی شد تجلی بارز مردم‌سالاری دینی و یک اصل مترقی نسبت به جهان است که باید جایگاه این نهاد مردمی رعایت و تقویت شود.

وی با بیان این مطلب که آموزش و پرورش نیز با نیمی از جمعیت کشور ارتباط مستقیم دارد، افزود: هر دو نهاد فراگیر آموزش و پرورش و شورای اسلامی به هم نیاز زیادی دارند و اگر در کنار هم قرار بگیریم می‌توانیم اقدامات ریشه‌ای بسیار خوبی را انجام دهیم.

** نقطه اتصال شوراها و آموزش و پرورش ضعف دارد
نجفی در عین حال نقطه اتصال دو نهاد را ضعیف دانست و اذعان کرد: واقعیت این است که شوراها و آموزش و پرورش به خوبی در کنار همدیگر قرار نگرفتند و زمینه‌های همکاری این دو نهاد عملیاتی نشده است؛ این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته حتی نهاد آموزش و پرورش در حوزه‌ی شهرداری‌های برآمده از شورا تعریف شده است.

** نمایندگان مردم قوه‌ی مجریه را درک کنند
نجفی در بخش دیگری با درخواست از نمایندگان مردم در شوراها برای درک محدودیت‌های قوه‌ی مجریه و همراهی با دولت، تصریح کرد: در مواردی درخواست‌هایی از سوی یرخی از نمایندگان عزیز مردم مطرح می‌شود که یا در حوزه‌ی اختیارات ما نیست و یا اینکه نقض قانون می‌شود که در این خصوص ما انتظار داریم خود نمایندگان مردم را نسبت به قوانین و محدودیت‌ها توجیه و قانع کنند.

** یک‌سوم اعضای شورای اسلامی از خانواده آموزش و پرورش هستند
بر پایه این گزارش، «علی خرمی» رئیس شورای اسلامی استان فارس نیز با یادآوری اینکه یک‌سوم اعضای شورای اسلامی از خانواده‌ی آموزش و پرورش هستند، ظرفیت‌های موجود برای همکاری این دو نهاد در حل مشکلات را کلیدی و بسیار مؤثر توصیف کرد.

وی با اشاره به وقفه‌ی ۵ ماهه در معرفی مدیرکل آموزش و پرورش و بروز برخی التهابات، تصریح کرد: استان فارس بزرگ و پهناور است و از همین رو ظرافت‌های مدیریتی خاصی می‌طلبد که انتظار می‌رود مدیرکل جدید بتواند با استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، ضمن ایجاد آرامش، دغدغه‌های مختلف مردم را در این حوزه پاسخ دهد.

** نمایندگان مردم در شوراها حتی اگر خود زیر سؤال بروند مدافع حقوق مردم‌اند
این نماینده شورای شهرستان مرودشت در شورای استان با بیان اینکه نمایندگان مردم در شوراها بیش از سایر نمایندگان در دسترس عموم قرار دارند، تصریح کرد: اعضای شورای اسلامی در سطوح مختلف حتی اگر خود زیر سؤال بروند حامی مردم هستند و برای استیفای حقوق موکلان خود آماده‌ی همکاری با نهادهای مختلف دولتی هستند.

** نظارت شوراها بر دستگاه‌ها محدود به شهرداری‌ها نیست
«حسین جعفری» رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز هم در این دیدار با اشاره به اینکه برخی گمان می‌کنند شوراها فقط بر شهرداری‌ها نظارت دارند، تأکید کرد: شوراها از جمله شوراهای فرادست شهرستانی و استانی بر تمامی نهادهای اجرایی از جمله آموزش و پرورش نظارت دارد و از سوی دیگر نهادهایی همچون آموزش و پرورش می‌توانند از ظرفیت مردمیِ شوراها برای اهداف خود کمک بگیرند.

وی عدم آموزش و فرهنگ‌سازی از پایه را از جمله معضلات جامعه دانست و خاطرنشان کرد: آموزش صرفاً به حروف و الفبا تا ریاضی و فیزیک محدود نمی‌شود و به اعتقاد من آموزش و پرورش باید همه‌ی جوانب زندگی را در متون درسی و آموزشی خود بگنجاند.

** همکاری برخی نهادها و اولیای خود دانش‌آموزان با آموزش و پرورش کافی نیست
«عباس قاسمی» نماینده شورای شهرستان بوانات در شورای اسلامی استان هم با بیان اینکه عدم همکاری نهادهای دیگر و همچنین اولیای جمعیت میلیونی دانش‌آموزان بر عملکرد آموزش و پرورش اثر منفی می‌گذارد، گفت: توقع این است که هم نهادهای بالادستی ازجمله استانداری و هم اولیا به کمک آموزش و پرورش بیایند و هم اینکه خود آموزش و پرورش از ظرفیت‌های معطل‌مانده مانند شورای اسلامی بهره بگیرد.

وی با تقدیر از اقدامات خوبی که در حوزه‌ی مقطع ابتدایی آموزش و پرورش فارس رخ داده است، تصریح کرد: توقع ما اعضای شورای اسلامی این است که مدیرکل جدید آموزش و پرورش و پرورش که یک چهره‌ی علمی و عملیاتی است بتواند تحولات خوبی در همه‌ی حوزه‌ها ایجاد کند.

** آموزش و پرورش نیکوکاران دیار خیرین مدرسه‌ساز را حمایت کند
«جعفر راستگو» نماینده شورای اسلامی شهرستان لارستان در شورای استان نیز در ادامه این نشست شهرستان لارستان و بخش اِوَز را دیار خیرین مدرسه‌ساز توصیف کرد، از مدیرکل آموزش و پرورش خواست خیرین را در راستای اهداف نیکوی خود یاری کند.

در این دیدار همچنین «پیرزاد» نماینده «عبدالقادر فقیهی» رییس مجمع خیرین مدرسه‌ساز امارات متحده عربی، که از خیرین بنام مدرسه‌ساز در کشور ما محسوب می‌شود، به تشریح برخی از پروژه‌های فعلی خیریه‌ای در این حوزه پرداخت و خواستار حمایت دولت در راستای افزایش مشارکت مؤثر خیرین شد.

 اعضای شورای اسلامی استان فارس در ادامه با دو تن از معاونین آموزش و پرورش استان فارس دیدار داشتند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار