مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد:
رئیس اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد با اشاره به اینکه یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار به شمار می‌آید، گفت: مشکل اصلی محیط‌زیست یزد توسعه صنعتی بدون در نظر گرفتن برنامه آمایش سرزمین است.
کد خبر: ۶۶۵۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷ 09 October 2018

نیره پورملایی با اشاره به اینکه اجرای درست و دقیق ارزیابی زیست‌محیطی می‌تواند مانع بسیاری از تعارضات توسعه‌ای، اقتصادی و محیط زیستی، اجتماعی و فرهنگی شود، گفت: ارتقاء ضریب حفاظتی مناطق بر اساس برنامه‌های گشت و کنترل با مشارکت جوامع محلی جهت مقابله با حوادث طبیعی و بحران‌های زیست‌محیطی، حفظ تنوع زیستی و زیست‌گاهی مناطق و رویکرد فعالانه در راستای اجرای اصول ارزیابی زیست‌محیطی یکی از این برنامه‌ها در حوزه حفاظت محیط‌زیست است.

وی بابیان اینکه مدیریت سبز با تکیه‌بر مدیریت انرژی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های کار ما است، افزود: توسعه ایستگاه‌های پایش زیست‌محیطی و برخورد قانونی و مؤثر با عوامل تخریب و آلایندگی محیط را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد استفاده از پتانسیل تشکل‌های مردمی را یکی از عوامل موفقیت در آگاه‌سازی و همراه سازی مردم در خصوص مسائل زیست‌محیطی دانست و تصریح کرد: به مطبوعات، اصحاب رسانه و نقش سازنده آن‌ها در بهبود مسائل زیست‌محیطی اعتقادداریم.

پورملایی اظهار داشت: استقرار صنایع از نوع بالقوه آلاینده که خطرات زیادی را از جنبه سلامت بر مردم تحمیل می‌کند، در صورت رعایت نکردن استانداردها می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد.

این مقام مسئول عمده مشکلات محیط‌زیست یزد را توسعه صنعتی بدون در نظر گرفتن برنامه آمایش، تجمع صنایع در یک محور و نزدیکی با مناطق مسکونی، استقرار در جهت وزش باد مناسب و عدم توجه به منابع پایه سرزمینی در این زمینه، برداشت بی‌رویه از معادن بدون ارزیابی‌های استراتژیکی در این خصوص دانست.

به گفته‌ی وی با توجه به اینکه در ظرفیت سنجی استان یزد حرکت‌های خوب و شایسته‌ای از طریق مشارکت مردمی در حفظ تنوع زیستی رخ‌داده، آینده روشن‌تری را در راستای حفاظت از محیط‌زیست نوید می‌دهد و به دنبال دستیابی به کیفیت مطلوب محیط‌زیست هستیم تا هم سلامت مردم و نیز پویایی زیست‌بوم‌ها حفظ شود و در این رابطه بهره‌گیری از دانش‌محوری به قانون مداری و تعامل هوشمندانه زیست‌محیطی و الزام به پاسخگویی همواره مدنظرمان خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان یزد با اشاره به اینکه تغییر لازمه پویایی هر سیستمی و ظرفیت‌سازی و توانمندسازی جزء مهم‌ترین برنامه‌های کاری در حوزه اداری است، ابراز داشت: نقش مدیریت منابع و جایگاه حاکمیتی دولت که مسئولیت حفاظت از محیط‌زیست را بر عهده دارد کاملاً محرز و دولت می‌بایست با عنایت به اینکه محیط‌زیست یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار به شمار می‌آید به‌عنوان مجری اصلی در مدیریت توسعه تلاش نماید تا ضمن حداکثر سازی ارزش‌افزوده فعالیت‌های اقتصادی، نظام طبیعت و به‌تبع آن محیط زندگی مردم پویایی تعادلی خود را حفظ نماید.

پورملایی ادامه داد: جا دارد تا مسئولین استان در این راستا با جدیت واردشده و با بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای استان و ارائه راهکارهایی که اساساً به اصلاحات ساختاری منجر شده و پیامدهای منفی دولت در حوزه اقتصاد و محیط‌زیست را به حداقل برساند و نه‌تنها از این قطار توسعه و پیشرفت اقتصادی جا نمانند؛ بلکه با اندکی دقت و تأمل اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: امروزه اجرایی شدن حفاظت از محیط‌زیست در چارچوب وظیفه عمومی حفاظت مذکور در اصل پنجاه قانون اساسی و اجرای سیاست‌های زیست‌محیطی آن نیازمند توجه به رویکردهای همکاری میان شهروندان و دولت است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار