شهردار تهران با بیان اینکه تهران بیش از ۱۰۰ هزار معلول دارد، گفت: انتظارات این افراد با امکانات شهرداری همخوانی ندارد.
کد خبر: ۶۶۳۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲ 06 October 2018

سیدمحمدعلی افشانی شهردار تهران در پی تذکر مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در خصوص لزوم خدمت‌رسانی شایسته سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولین و جلوگیری از بی‌نظمی و لغو بی‌مورد سرویس‌ها نامه‌ای به محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران ارسال کرد.

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در صفحه اینستاگرام خود متن این نامه را منتشر کرد.

افشانی در این نامه با اشاره به راه اندازی سامانه معلولین و جانبازان در سال 91 جهت ارائه خدمات حمل و نقلی به افراد دارای محدودیت شدید جسمی و حرکتی توسط خودروهای مناسب سازی شده، گفت: علی رغم مناسب سازی تعدادی از معابر و مسیرهای تردد جهت معلولین و همچنین شیب دار نمودن ایستگاه‌های وسایل حمل و نقل عمومی به دلیل محدودیت‌های فراوان، جابجایی این قشر از عزیزان به سختی و با بضاعت اندک خودروهای سامانه جانبازان و معلولین صورت می‌گیرد.

وی می‌افزاید: یکی از علل شکایات مردمی به سامانه 1888، عدم تناسب تعداد خودروهای ون و آمار بالای مشترکین(4000 مشترک) بوده است. لذا نظر به تعداد و گستردگی و وسعت جغرافیایی ارائه خدمات که از جنوبی‌ترین تا شمالی‌ترین نقطه پایتخت است، قطعا این تعداد خودرو و بودجه مصوب شورای شهر تهران تکافوی ارائه خدمات شایسته و در خور شأن این عزیزان را نمی‌نماید.

شهردار تهران با بیان اینکه سامانه 1888 ضمن پهنه بندی مشترکین در سطح منطقه تهران بزرگ، نسبت به بازنگری و اصلاح مسیرهای تردد خودروهای در اختیار و تجهیز به سیستم ردیاب الکترونیکی اقدام نموده است، گفت: نتیجه این امر افزایش محسوس 20 درصد آ‌مار جابجایی نسبت به ماه گذشته است.

افشانی افزود: با عنایت به ارائه خدمات به 160 انجمن و موسسه آموزشی مرتبط با معلولین از جمله موسسات رعد غرب، یافت آ‌باد و سازمان‌های مردم نهاد و علی رغم روند صعودی در تعداد سرویس دهی روزانه به مشترکین معلول بدون افزایش و تغییر در تعداد خودروهای موجود سامانه و تحت پوشش قرار گرفتن سطح وسیعی از حوزه خدمات رسانی در سطح تهران بزرگ و با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و اولویت بندی اعزام مشترکین جهت انجام امور پزشکی و درمانی تعدادی از سرویس‌های درخواستی به لحاظ عدم ظرفیت اجبارا لغو می‌شود.

وی در ادامه گفت: بخشی از نارضایتی‌های مشترکین پس از تکمیل ظرفیت و عدم تخصیص سرویس‌های درخواستی به وجود می‌آید که این موارد نیز مطابق روال جاری توسط اپراتورهای مستقر در سامانه به مشترکین یک روز جلوتر اعلام و اطلاع رسانی می‌شود.

شهردار تهران گفت: به جهت ارتقای کیفیت خدمات و آشنایی رانندگان سامانه و اپراتورهای مخابرات سامانه با مقوله معلولیت و نحوه برخورد مناسب‌تر با این قشر از افراد جامعه که از سلامت جسمی برخوردار نمی‌باشند رده‌های آموزشی مستمر با دانشگاه رعد غرب و اعضای کارگروه سامانه متشکل از انجام های حوزه معلولین برگزار می‌شود.

افشانی افزود: همچنین در راستای اجرای طرح تکمیل ارباب رجوع و رضایتمندی مشترکین از نحوه سرویس‌دهی، گروه پایش سامانه یک روز بعد از ارائه خدمات از نحوه سرویس دهی؛ روزانه با تعدادی از مشترکین تماس گرفته و فرم نظرسنجی تکمیل می شود تا نقاط ضعف و قوت خدمات سامانه مشخص و اقدامات اصلاحی انجام شود، همچنین برابر آمار تعداد پیام‌های واصله از سامانه شکایت 1888 به نسبت تعداد سرویس‌های ویژه ارائه شده از سامانه جانبازان و معلولین موید تلاش همکاران سامانه در ارائه خدمات مناسب است.

وی با اشاره به عدم همخوانی توقع و انتظارات معلولین با شرایط ناوگان مناسب سازی شده برای این عزیزان گفت: این امر موجب نارضایتی معلولین و شهروندان شده است اما به جهت ارتقای سطح خدمات و پاسخگوی مناسب نسبت به بررسی مجدد پیام‌های مذکور اقدام شد.

شهردار تهران در ادامه نامه در خصوص جزئیات پیام‌های ارسالی به سامانه 1888 گفت: در پیامی علی رغم روال جاری سامانه که باید پیامک درخواست سفرهای مشترکین در 48 ساعت قبل از زمان سرویس‌دهی و در محدوده زمانی 21 الی 24 ارسال شده لکن ضمن بررسی پیامک‌های ارسالی مشترکین در آ‌ن تاریخ مشخص شد پیامکی از جانب مشارالیه دریافت نشده است؛ ضمن اینکه شماره ارتباطی سامانه 6305 به صورت شبانه روی در اختیار معلولین و جانبازان گرامی است و با توجه به کثرت تماس‌ها و در زمان مکالمات و پیگیری معلولین امکان انتظار خط ورودی دور از ذهن نیست.

افشانی افزود: برخورد نامناسب یکی از پرسنل سامانه در پیام دیگری اطلاع رسانی شد اصولا پرسنل نام برده جزء اپراتورهای پاسخگوی پذیرش نیستند و با شرایط به دلیل دسترسی قوی به شماره تماسشان در مواقع مختلف و بدون رعایت ضوابط نسبت به برقراری تماس با آقای جعفر اسماعیل زاده(از همکاران توقف گاه) اقدام نموده است که ضمن بررسی حضوری از نام برده و مکالمه تلفنی از مشترک آقای مظاهری هیچ گونه فحاشی و برخورد نامناسب از طرف این همکار سامانه صورت نگرفته و نارضایتی عنوان شده تنها به دلیل عدم ارائه شماره تلفن راننده اعزامی به ایشان بوده است.

وی با بیان اینکه بر مبنای آمار واصله تهران دارای بیش از 100 هزار نفر شهروند معلول و کم توان است، گفت: تنها 50 درصد این افراد نیازمند حمل و نقل درون شهری هستند. از تعداد این افراد عددی بالغ بر 50 هزار نفر را شامل خواهد شد؛ این در حالی است که تعداد مشترک تحت پوشش این سامانه 4 هزار نفر یعنی کمتر از 10 درصد افراد تحت پوشش این سامانه هستند. با این شرایط هیچ گاه پاسخگوی نیازها و محدودیت‌های این قشر معزز نخواهد بود.

شهردار تهران همکاری سازمان بهزیستی و بنیاد مستضعفان و جانبازان را جزء لاینفک و تأثیرگذار این خدمت دانست و افزود: تاکنون اقدام موثری در این زمینه از این دو نهاد صورت نگرفته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار