طرح انتقال پایتخت از تهران به نقطه ای دیگر از کشور که در سالهای قبل و در قالب قانون ساماندهی شهر تهران مورد مخالفت صریح بدنه کارشناسی، مجری و قانونگذاری قرار گرفته، مدتی است دوباره از سوی برخی مشاوران دولت پیشنهاد شده تا درصورت بررسی همه جوانب به اجرا گذاشته شود.
کد خبر: ۶۶۲۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱ 03 October 2018

به گزارش خبرنگارما دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه اخیر شورای عالی ساماندهی شهر تهران از تمام دستگاه ها درخواست کرد تا دو موضوع امکان سنجی انتقال پایتخت و چگونگی ساماندهی مشکلات این کلانشهر از سوی کارشناسان مورد ارزیابی جقرار گیرد و نتیجه نهایی به عنوان پیشنهاد قابل بررسی به شورای مذکور ارائه شود.
به همین منظور نشست مشترک مدیران ارشد دستگاه های دولتی با کارشناسان و اساتید دانشگاه ها برای بررسی ابعاد امکان سنجی انتقال پایتخت امروز(سه شنبه) به ریاست دکتر محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی ساماندهی پایتخت در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
در این جلسه مشاوران مطالعه طرح انتقال پایتخت در ادوار گذشته به تشریح نتایج بررسی های خود پرداختند و تأکید کردند که حداقل در 3 مرحله تاریخی ظرف 28 سال گذشته، تمامی مطالعات کارشناسی به این نتیجه رسیده که انتقال مرکزیت اداری، سیاسی و خدماتی از تهران به دلیل بار سنگین مالی، کمبود منابع آب و نبود شرایط زیست محیطی در دیگر نقاط و همچنین وجود مخاطرات امنیتی در گزینه ها، امکان پذیر نیست.
به اعتقاد این گروه از مشاوران، با این وجود اگر برای ساماندهی مشکلات زیست محیطی، جمعیتی، فرهنگی و اقتصادی تهران در کوتاه مدت اقدام جدی صورت نگیرد، بزودی شاهد ادامه توسعه نامتقارن این کلانشهر به سمت غرب و اتصال سکونتگاه های جمعیتی اطراف آن به استان قزوین خواهیم بود.
این گروه از مشاوران در جلسه دیروز اعلام کردند که کمبود منابع آب و بروز مشکلات زیست محیطی در مناطق جنوبی کشور طی سنوات آینده تهران را با موج فزاینده مهاجرت اکولوژیکی ساکنان جنوب کشور مواجه خواهد کرد که انتقال مرکزیت اداری و سیاسی نیز هیچ کمکی به کنترل آن نخواهد کرد.
دکترمحمدحسین شریف زادگان استاد دانشگاه و وزیر اسبق رفاه و تأمین اجتماعی در این جلسه با اشاره به این مطلب که دولت به جای باز طرح موضوع انتقال پایتخت باید به فکر توسعه متعادل در سایر نقاط کشور باشد، گفت:در شرایط فعلی که بسیاری از طرح های عمرانی ملی با کمبود منابع مالی روبرو هستند، حداقل تا 20 سال آینده امکان تأمین بودجه انتقال مرکزیت اداری و سیاسی از تهران وجود ندارد.
دکتر احمد محیط طباطبایی کارشناس امور فرهنگی، مدرس دانشگاه و مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز در این نشست با مخالفت نسبت به انتقال پایتختی تهران گفت: مرکزیت تهران در 2 قرن گذشته به جهت جانمایی این شهر در بهترین نقطه اقلیمی و ارتباطی کشور بوده و هیچ نقطه ای از ایران آمادگی اقلیمی، ارتباطی و امنیتی پذیرش سربار جمعیت مهاجرآن را ندارد.
دکتر صادق نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این نشست با انتقال پایتخت مخلفت کرد و گفت: به جای طرح این قبیل موضوعات و فرافکنی مشکلات تهران به نقطه ای دیگر، بهتر است راههای ساماندهی پایتخت فعلی را مورد بررسی قرار دهیم.
وی گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که نواقص مدیریتی دستگاه های اجرایی، گزینه های جدید انتقال پایتخت را در آینده نزدیک به مشکلات فعلی شهر تهران مبتلا نکند. بنابر این به جای انتقال این مشکلات و پاک کردن صورت مساله باید به فکر رفع آنها بود.
مهندس ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو نیز در مخالفت با این طرح گفت: هنوز هیچ نقطه ای از ایران وجود ندارد که به توان برای اسکان 700 هزار تا 3 میلیون نفر جمعیت مهاجر در آن به فوریت منابع آبی تأمین کرد. بنابر هرگزینه ای برای انتقال مرکزیت سیاسی و اداری در وهله نخست با مشکل بزرگ بی آبی روبروست.
در مقابل این دیدگاه ها دکتر نعمتی کارشناس مرکزهمکاریهای اجتماعی نهاد ریاست جمهوری اعلام کرد: دکتر روحانی رئیس جمهور خواستار انتقال پایتختی از تهران است، زیرا طبق پیش بینی صورت گرفته بخش اعظم 20 میلیون نفر جمعیت اضافی ایران در 30 سال آینده، جذب تهران خواهند شد و مشکلات این شهر را دو چندان خواهند کرد.
وی گفت: 25 سال از تصویب قانون ساماندهی شهر تهران می گذرد و هنوز هیچ اتفاقی در این حوزه رخ نداده است . این مساله نشان می دهد که تهران در شرایط فعلی قابلیت ساماندهی مشکلات خود را ندارد و تا بار مرکزیت اداری و سیاسی از دوش آن برداشته نشود، امکان رفع مشکلات آن به وجود نخواهد آمد.

وی ادامه داد: با انتقال مرکزیت سیاسی و اداری از تهران، حداقل 60 هزار نفر از کارکنان 40 دستگاه عالی دولتی مجبور به ترک این شهر خواهند شد و رانت توزیع 2 هزار میلیارد تومان حقوق آنها که فقط در اقتصاد شهر تهران به چرخش می افتد، به نقاط دیگر توزیع می شود.
وی گفت:ساخت یک شهر با ظرفیت پذیرش 700 هزار تا 2 میلیون نفر در نقطه ای جدید به عنوان مرکز سیاسی و اداری ایران، در شرایط فعلی اقتصاد ملی موجب جذب بخش زیادی از نقدینگی سرگردان جامعه به سمت فعالیت های عمرانی در این شهر خواهد شد و فرصت های شغلی بی شماری ایجاد می کند.
از طرف دیگر بررسی های کارشناسی نشان می دهد که با انتقال پایتخت، 40 درصد از آمد و شدهای درون شهری تهران و به تبع آن 40 درصد از آلودگی های زیست محیطی این شهر کاهش خواهد یافت.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ایران اسلامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
آنهایی که به دنبال انتقال پایتخت سیاسی و اداری به شهر خود و منفعت طلبی خود هستند خائنین به کشور و حاکمیتند
چون سمنان گزینه پایتختی است روحانی اصرار بر انتقال پایتخت دارد ولو اینکه این همه کار کارشناسی صورت گرفته و همگی میگوید انتقال پایتخت سیاسی و اداری کاملا اشتباه است
وحید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
باانتقال پایتخت موافقم امیدوارم هرچه زودتراین کارانجام بشه اصلا هم بارمالی نداره تمرکز کمتر وبه تبع ان جمعیت وبسیاری از مشگلات شهر تهران هم کمترمیشه بطورقطع بیشترکسانی که مخالف انتقال هستند املاک زیادی دارند امیدوارم هرچه زودترمقدمات انتقال فراهم بشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار