تهران- ایرنا- دستفروشی زنان پدیده ای به شمار می رود که در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است و مهمترین علت آن را باید در وضعیت اقتصادی خانواده ها دنبال کرد که بر پایه آن، این قشر از جامعه مجبور می شود برای تامین حداقل معاش خود به این کار بپردازند و مشکلات فراوان آن را تاب بیاورند.
کد خبر: ۶۵۹۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳ 25 September 2018

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ در گذشته ای نه چندان دور دستفروشی زنان امری پسندیده نبود و در خیابان و ایستگاه های مترو و اتوبوس زنان دستفروش وجود نداشتند اما در چند سال اخیر این پدیده روز به روز در حال گسترش است و ما شاهد حضور زنانی هستیم که برای تامین حداقل مایحتاج زندگی خود به کار فروش انواع کالاها در خیابان های می پردازند. 

البته آمار دقیقی درباره زنان دستفروش وجود ندارد اما مشاهدات عینی نشان می دهد که این افراد در حال افزایش هستند؛ زنانی که از مشکلات متعددی همچون نبود امنیت، نداشتن مکان مناسب برای ارایه کالا، توهین و برخوردهای نادرست، رنج می برند. هرچند مردم و عابران خیابان ها به این افراد به چشم ترحم می نگرند و می کوشند، کالایی از آنها خریداری کنند تا بلکه کمکی کرده باشند اما دریغ از اینکه این پدیده به عنوان یک مساله برای کشور تبدیل شده است و کمک و همیاری نهادهای مسوول را می طلبد و تنها با خرید یک یا چند فرد قابل حل نیست.

افزایش پدیده دستفروشی زنان باعث شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با «امیرمحمود حریرچی» جامعه شناس و استاد دانشگاه درباره علت ها و راهکارها به گفت وگو بپردازد.

**وضعیت اقتصادی و افزایش دستفروشی زنان
امروز وضعیت اقتصادی مردم در حالت نامطلوبی قرار دارد، به گونه ای که بر پایه آمارهای رسمی از 10 دهک جمعیت کشور پنج دهک فقیر هستند و سه دهک متوسط نیز روز به روز به طرف فقیر شدن پیش می روند. بنابراین هزینه های این افراد با آن چیزی که درآمد آنها است، یکی نیست و هماهنگی ندارد و این وضعیت باعث شده است که زنان نیز برای تامین بخشی از هزینه های خانواده های خود وارد بازار کار شوند. از این رو دیگر نمی توان گفت «مرد نان آور خانواده است» زیرا وضعیت کشور به گونه ای پیش می رود که زنان نباید تنها به امور خانه بپردازند و تمام هزینه ها بر دوش مردان باشد. این وضعیت اقتصادی باعث شده است تا زنانی که مهارت خاصی ندارد برای اینکه کمک خرج خانواده باشند در خیابان و مترو دست فروشی کنند.

**حس ترحم و دلسوزی نسبت به زنان دستفروش
شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه دست به دست هم داده است تا در سال های اخیر پدیده دستفروشی به ویژه در میان زنان رواج گسترده ای پیدا کند و ما شاهد زنانه شدن این پدیده باشیم. زنانی که این کار را انجام می دهند بیشتر سرپرست خانوار هستند.

یکی از عوامل دیگری که باعث شد تا دست فروشی به ویژه در میان زنان گسترش پیدا کند، حس ترحم و دلسوزی است که از ناحیه شهروندان نسبت به آنها اعمال می شود؛ یعنی افراد جامعه وقتی مشاهده می کنند که یک زن در حال دستفروشی است می پندارند که او به خاطر نیاز مالی و تامین حداقل های زندگی خود این کار را انجام می دهد در حالی که می توانست از راه های دیگری نیاز مالی خود را تامین کند. بنابراین مردم با میل، رغبت و حس ترحم از آنها خرید می کنند. چنین شرایطی باعث شده است تا دستفروشی مردان نیز در جامعه کاهش پیدا کند.

**دستفروشی یا تکدی گری
فارغ از اینکه عده ای دستفروشی را به عنوان یک شغل می دانند برای عده ای دیگر به نوعی رنگ تکدی گری به خود گرفته است؛ یعنی این افراد برای اینکه خود را تکدی گر نشان ندهند و نهادهای مسوول آنها را از سطح خیابان جمع نکنند و درآمدی هم داشته باشند، کالاهایی را می فروشند.

**راهکارهایی برای کاهش دستفروشی زنان 
برای جلوگیری و کاهش دستفروشی زنان در سطح جامعه راهکارهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها پیشگیری است؛ یعنی این افراد تا زمانی که بتوانند مهارت خاصی کسب کنند از طرف دولت مورد حمایت و کمک قرار بگیرند تا بتوانند حداقل های زندگی خود مانند غذا، مسکن و ... را تامین کنند.

راهکار دیگر برای کاهش دستفروشی زنان، یارانه هایی است که در سطوح مختلف پرداخت می شود. برای نمونه دولت می تواند به کارخانه ها، بنگاه ها و ... در جنبه های گوناگون معافیت هایی بدهد به شرط اینکه نیروهایی که آموزش دیده و مهارت لازم را به دست آورده اند استخدام کنند؛ یعنی همان نیروهایی که پیش تر دستفروشی می کرده اند و بعدها با استفاده از خدمات دولتی توانسته اند در شغل های گوناگون مهارت های لازم را به دست آورند.

بنابراین راهکار پیشگیری دستفروشی زنان باید به همراه توانبخشی باشد؛ یعنی زنان دستفروش از سطح جامعه جمع آوری شوند برای مدتی مورد حمایت های دولت قرار بگیرند تا در این زمان بتوانند مهارت آموزی کنند و بعد در بنگاه های مختلف استخدام شوند تا اینگونه شاهد کاهش این پدیده بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار