اندیشکده مطالعات خاور دور واشنگتن در گزارشی، هزینه ماهیانه جنگ افروزی رژیم سعودی علیه ملت یمن را اعلام کرد.
کد خبر: ۶۵۸۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ 23 September 2018

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه قطری الشرق، اندیشکده مطالعات خاور دور واشنگتن در گزارش خود آورده است: هزینه جنگ علیه یمن برای عربستان بسیار بالا است و بین پنج تا شش میلیارد دلار در ماه است.

در گزارش این مرکز که به حمایتش از رژیم صهیونیستی مشهور است، آمده است: هیچ عقل سلیمی حکم نمی کند که طولانی شدن بیش از پیش جنگ به نفع عربستان یا آمریکا خواهد بود.

از سوی دیگر، آژانس یورونیوز در گزارشی نوشت: وام گرفتن مداوم دولت سعودی سه دلیل دارد. بزرگترین دلیل هزینه گزاف جنگ علیه یمن است که ماهیانه شش میلیارد دلار برآورد می شود.

موسسه تحقیقاتی انگلیسی "آی اچ اس مارکت" در گزارش هفته گذشته خود ارزیابی کرد که میزان هزینه دفاعی قابل پیشی عربستان برای سال 2019 میلادی بالغ بر یکصد میلیارد دلار باشد.

روزنامه تایمز انگلیس نیز هزینه جنگ عربستان علیه یمن از آغاز تا کنون را حدود 250 میلیارد دلار ارزیابی کرد.

در همین حال، موسسه "الراجحی کپیتال" در گزارش سوم ماه دسامبر جاری خود درآمد قابل پیش بینی عربستان از نفت را حدود 161 میلیارد دلار برآورد کرد.

با وجود اینکه این پیش بینی ها 30 میلیارد دلار بیشتر از آن چیزی است که پیش بینی شده بود اما این بدان معنا است که عربستان به قرض بیشتری با توجه به میزان زیاد خریدهای خود به ویژه سامانه های ضد موشکی پاتریوت نیاز خواهد داشت.

دومین علت نیز خروج دارایی ها و پول از عربستان است. از زمان موج بازداشت ها در سال گذشته در عربستان، ثروتمندان و شاهزادگان سعودی به انتقال پول های خود به خارج از عربستان به خاطر نگرانی از آینده روی آورده اند.

با وجود این امر، آمارهای رسمی میزان پول های خارج شده از عربستان را نشان نمی دهد، اما به این خروج اذعان می کند. مسئولان سعودی هم به آن اذعان دارند. آنها همچنین به خودداری ثروتمندان در سرمایه گذاری در پروژه های سعودی یا حتی نشان دادن ثروت خود خودداری می کنند.

سومین علت نیز کاهش قیمت های نفت است که همچنان منبع درآمد اصلی عربستان به شمار می رود؛ با وجود اینکه بحث درباره متنوع سازی منابع درآمدی در عربستان مطرح شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار