فلسفه تشکیل سازمان ملل متحد این بوده و هست که این سازمان مکانی مشابه پارلمان‌های دنیا باشد تا نمایندگان ملت‌ها، به‌طور برابر بتوانند ازآنجا کشورشان را به دنیا معرفی و درعین‌حال حرف‌ها و پیشنهاد‌های را برای بهبود اوضاع جهان ارائه دهند.
کد خبر: ۶۵۷۹۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵ 22 September 2018

روزنامه ستاره صبح در یادداشتی به قلم علی صالح آبادی مدیر مسئول، نوشته است: هرچند اعضای دائمی شورای امنیت (آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین) در امور سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی دخالت می‌کنند، بااین‌وجود به گزارش صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی فقر به‌طور معناداری در یک دهه گذشته رو به کاهش نهاده که محصول اقدامات سازمان‌های بین‌المللی است.رئیس‌جمهور برای شرکت در یک‌صد و هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک می‌رود. 

حضور هیئت ایرانی هرچند در دولت‌های سازندگی و اصلاحات در سازمان ملل جدی گرفته نمی‌شد، اما از زمانی که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شد و هشت سال پیاپی به این مجمع جهانی رفت و بعضاً حرف‌های مناقشه برانگیز مثل طرح هولوکاست، دیدن هاله نور و... طرح می‌کرد که سوژه‌ای برای نمایندگان کشورها و رسانه‌ها علیه ایران می‌شد، حسن روحانی هم‌اکنون پنج سال متوالی است که در اجلاس مجمع عمومی سازمان شرکت می‌کند و حضور او موردتوجه جهانیان و رسانه‌ها بوده و هست، به‌ویژه زمانی که او تلفنی با «باراک حسین اوباما» صحبت کرد و زمینه را برای گفتگوهای بعدی و توافق تاریخی برجام فراهم ساخت.

اجلاس سال 2000 سازمان ملل مصادف بازمانی بود که سید محمد خاتمی رئیس‌جمهور ایران و بیل کلینتون رئیس‌جمهور ایالات‌متحده بودند، در آن زمان رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا نیاز به گفتگوی مستقیم و حل مسائل با جمهوری اسلامی ایران را داشت، به همین دلیل وی و خانم مادلین آلبرایت وزیر خارجه‌اش پای سخنرانی خاتمی نشستند و بعد از پایان سخنان خاتمی بر سر راه او قرار گرفتند تا با وی گفت‌وگو کنند، اما خاتمی از ترس مخالفان اقلیتش در داخل حاضر به روبه‌رو شدن با آن‌ها نشد. حالا هم به نظر می‌رسد شرایط مشابه سال 2000 شده و این بار جمهوری خواهان نیاز به تعامل با ایران دارند تا بتوانند در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه آینده کنگره پیروز شوند، به همین دلیل ترامپ پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط داده است.

به عقیده نویسنده تحریم‌ها اقتصاد و معیشت ایرانی‌ها را تحت تأثیر قرار داده و از زمانی که ترامپ توافق برجام را نقض کرد (18 اردیبهشت) قیمت کالاها حدود سه برابر شده است. البته نویسنده بخشی از افزایش قیمت‌ها را متأثر از تحریم‌ها و بخش دیگر را مربوط به کارکرد قوای مقننه، مجریه، قضاییه و دستگاه‌های نظارتی می‌داند که نتوانستند با بحران ساختگی یا تحمیلی که ایالات‌متحده، عربستان و اسراییل علیه ایران به راه انداخته‌اند مقابله و برنامه متناسب با تهدیدات را نیز ارائه دهند. یک نمونه آن اتفاق بدی بود که در ارتباط با ارز 4200 تومانی افتاد که چند میلیارد دلار منابع ایران از بین رفت و ابعاد پیدا و پنهان آن تاکنون برای ملت روشن نشده است.

روحانی و ظریف در سازمان ملل و شورای امنیت باید بتوانند از فرصت طلایی پیش‌آمده و اینکه موقعیت ایران نسبت به گذشته بهتر از آمریکا به‌عنوان کشوری نقض‌کننده برجام شده استفاده کرده و از طریق دیپلماسی فشار آمریکا بر ایران را کاهش و زمینه را برای بازگشت دوباره این کشور به برجام فراهم کند.آقای روحانی صاحب این قلم در دو انتخابات 92 و 96 ریاست جمهوری حامی شما بوده و اکنون هم منتقد منصف شماست، مردم ایران در دو نوبت یک‌بار حدود 19 میلیون و بار دیگر حدود 24 میلیون نفر به شما رأی دادند تا با تعامل با دنیا مشکلات روابط خارجی را حل کنید. آیا وقت آن نرسیده که به وعده خود عمل کنید؟شنیده حاکی است که در روز سه‌شنبه شورای امنیت به ریاست ترامپ تشکیل می‌شود و احتمالاً در آنجا اتهامات علیه ایران مطرح خواهد شد. آیا بهتر نیست خود شخصاً در این نشست شرکت و از مواضع ایران حقوقی دفاع کنید؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار