یک تعزیه خوان گفت: اگر کلاس‌هایی به صورت اصولی برگزار شود، قطعا به تخصصی شدن و رشد تعزیه خوانی کمک خواهد کرد. البته کلاس‌های محدودی در کرج و تهران وجود دارد، اما ظرفیت آن‌ها محدود است. دولت باید به تاسیس این نوع کلاس‌ها اقدام کند تا استعداد‌ها جذب شوند. تعزیه، یک هنر مادر است چرا که در آن موسیقی، آواز، شعر، ادبیات و حتی اسب سواری هم دیده می‌شود.
کد خبر: ۶۵۷۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷ 23 September 2018
امیر محبی معتقد است: اگر کلاس‌هایی به صورت اصولی برگزار شود، قطعا به تخصصی شدن و رشد تعزیه‌خوانی کمک خواهد کرد و دولت برای جذب استعداد‌ها باید برای تشکیل چنین دوره‌هایی اقدام کند.

به گزارش ایسنا، محبی یکی از مخالف‌خوان‌های گروه تعزیه «سیدالشهداء» به سرپرستی مجید خسروان است که در دهه اول محرم در سبزه‌میدان بازار بزرگ تهران و با استقبال زیاد مردم تعزیه اجرا می‌کردند. 

این تعزیه‌خوان درباره گروه «سیدالشهداء» (ع) بیان کرد: اکثر تعزیه‌خوان‌های این گروه از شهر تهران هستند که علاوه بر گروه موسیقی، شهادت‌خوان، امام‌خوان، علی‌اکبر خوان، قاسم خوان، مخالف خوان، موافق خوان، سرپا خوان و ... هم دارند و بیشتر آن‌ها از بهترین تعزیه‌خوان‌ها هستند.

او با بیان این که تعزیه‌خوانی به صورت سینه به سینه آموزش داده می‌شود، گفت: تعزیه مانند کار‌های حرفه‌ای تئاتر و سینما نیست که کلاس و دوره‌های آموزشی داشته باشد. بیشتر تعزیه‌خوان‌ها از بچه خوانی شروع کردند و پس از آن با توجه به ظرفیت صدایشان شهادت خوان، زنانه خوان یا مخالف خوان می‌شوند. درواقع بیشتر کار‌های تعزیه به صورت تجربی انجام می‌شود.

محبی درباره تعزیه‌های متفرقه‌ای که در طول سال انجام می‌شود گفت: بیشتر اجرا‌های ما در محرم، صفر و فاطمیه برگزار می‌شود، اما در ماه رمضان و دیگر اعیاد، شبیه خوانی اجرا می‌شود. ذبح ابراهیم، عید مبعث، پیامبران و امامان دیگر از شبیه‌خوانی‌هایی هستند که در طول سال و به مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شوند.

او همچنین درباره مشکلات تعزیه‌خوانی تصریح کرد: تعزیه هنر بزرگی است، ولی هنوز مراسم تعزیه‌خوانی و تعزیه‌خوان‌ها سامان‌دهی نشده است. باید نظارتی در اجرای تعزیه‌ها شکل بگیرد. همچنین هزینه‌های تعزیه‌خوانی بسیار زیاد است؛ به طور مثال ۵ تا ۶ میلیون تومان هزینه برگزاری یک مراسم تعزیه خوانی است. متاسفانه مشکلات جامعه مردم را از تعزیه دور کرده و دولت به هر نحوی باید برای این هنری آیینی و کهن هزینه کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار