رئیس اتحادیه نانوایان سنتی استان تهران می گوید هیچ موردی از گرانفروشی در این استان مشاهده نکرده اما گزارش خبرنگار ایرنا از محله ای در شرق پایتخت نشان می دهد که برخی نانوایان نه تنها تخلف و گرانفروشی می کنند بلکه در پاسخ به مشتریان معترض می گویند: نان گران شده است.
کد خبر: ۶۵۷۰۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹ 18 September 2018

مسئولان می گویند هر نانوایی که نان را بیشتر از نرخ مصوب بفروشد متخلف است و با آن برخورد می شود اما براساس گزارش خبرنگار ایرنا یکی از نانوایی های سنگک که با نرخ دولتی آرد می گیرد در شرق پایتخت طی چندروز اخیر نان را گران تر از قیمت مصوب عرضه می کند.
به گزارش ایرنا عرضه نان در پایتخت از طریق دو دسته نانوایی آزادپز و دولتی انجام می گیرد؛ دولتی ها آن دسته از نانوایی ها هستند که از دولت مجوز فعالیت گرفته اند و آرد با نرخ دولتی می گیرند و قیمت مثلا نان سنگک آنها برای هر قرص نان 800 تومان اعلام شده است.
آزادپز ها آن دسته از نانوایی ها هستند که آرد دولتی نمی گیرند و نان را گران تر از نرخ دولتی ( یکهزار و 300 تومان) عرضه می کنند و برای این واحدهای آزادپز هم سقف قیمت تعیین شده و مجاز به عرضه هر نرخی نیستند.
این واحدها البته با پاشیدن مقداری کنجد روی نان یا سیاه دانه و ... نان را گران تر هم ممکن است بفروشند اما درحالی که هیچ تصمیم و خبری تاکنون از سوی مسئولان دولتی مبنی بر افزایش نرخ نان در استان تهران یا پایتخت مشاهده و منتشر نشده چند روزی است که اهالی محله ای در شرق تهران واقع در مسیل باختر از یک واحد نانوایی سنگکی در خیابانی به نام «پنج تن» درحالی که آرد را با نرخ دولتی می گیرد نان را گرانتر از نرخ مصوب عرضه می کند.
این نانوایی تا چندی پیش نرخ نان ساده را 800 تومان و نان با مقدار کمی کنجد را یک هزار تومان به مردم می فروخت اما از هفته گذشته نان ساده یک هزار تومان، نان یک طرف کنجد یک هزار و 500 تومان و دو طرف کنجد دو هزار تومان می فروشد.
به گزارش خبرنگار ایرنا حاضر در محل عرضه نان های این واحد، شاطر این نانوایی در واکنش به اعتراض مردم محل تنها به این جمله اکتفا می کند که «نان گران شده است» و انگار نه انگار که مردم این شهر اگر نان گران شود مطلع خواهند شد.
کد و محل دقیق این نانوایی متخلف نزد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) محفوظ است تا درصورت نیاز در اختیار متولیان قرار گیرد.

**پاسخ اتحادیه
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی استان تهران روز سه شنبه در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت نان در نانوایی های سطح استان از سال 93 تاکنون ثابت است.
قاسم زراعتکار اظهارداشت: تا این لحظه هیچ اطلاعیه ای مبنی بر افزایش قیمت نان از مسئولان استانی ارسال نشده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از نانواها به ثابت ماندن قیمت نان معترضند گفت: باید در این خصوص فکر اساسی داشت چراکه نانوایی ها با مشکل افزایش هزینه های کارگر، برق، آب و گاز مواجه هستند.
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی استان تهران با بیان اینکه با تصمیم مسئولان استانی قیمت نان در قم و زنجان 22 درصد افزایش داشته است افزود: در این خصوص درصددیم جلساتی را با متولیان برگزار کنیم.
به گفته وی به طور مثال درآمد یک نانوایی لواشی 22 میلیون بوده که 11 میلیون آن را هزینه خرید آرد و مابقی پرداخت حقوق کارگر، بیمه و حق پرداخت انشعابات صرف می شود.
به گزارش ایرنا آنطور که این رئیس اتحادیه می گوید این نانوایی ها متضرر هم می شوند درحالی که به نظر می رسد باید هزینه های این صنف و درآمدهایشان از چرخه ابتدایی تولید آرد تا انتها و عرضه نان مورد بررسی دقیق و علمی قرار گیرد و مشخص شود که اگر این واحدها زیان ده هستند چرا طی چند سال اخیر اینهمه درخواست برای راه اندازی نانوایی در نقاط مختلف پایتخت وجود داشته و شمار بسیار زیادی از نانوایی آزاد پز نیز در جای جای شهر راه اندازی شده است.

*هیچ گران فروشی مشاهده نشده است
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی استان تهران در عین حال در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر مشاهده گرانفروشی برخی واحدهای نانوایی تصریح کرد: در حال حاضر نظارت از واحد ها به صورت معمول انجام می شود و هیچ گونه گران فروشی در خصوص ارائه نان وجود ندارد.
زراعتکار با اشاره به اینکه هیچ کمبودی در عرضه خمیرمایه به نانوایی وجود ندارد گفت: در نظر داریم از طریق مکاتبات کارگروه آرد و نان به شرکت تولیدی خمیرمایه مشهد این محصول به قیمت کارخانه به نانوایی ها عرضه تا دست واسطه ها از آن کوتاه شود.

* کمبود آرد نداریم
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی استان تهران همچنین اظهارداشت: هیچ کمبودی در توزیع آرد برای تهیه نان به واحدهای تولیدی وجود ندارد و دلیل اعتراض برخی نانواها در این خصوص بی کیفیت بودن گندم تولید داخلی است.
وی با بیان اینکه از لحاظ کیفیت گندم های مصرفی در سه درجه (یک، دو و سه) محاسبه می شود گفت: به علت مصرف آرد در برخی از استان های پر مصرف از جمله تهران، گندم های درجه دو و سه به آنها تعلق می گیرد که این موضوع باعث شده کیفیت نان تا حدودی پایین تر باشد.
زراعتکار ادامه داد: برای کیفیت دادن به خمیر تولیدی نانوایی ها از نمک استفاده می شود که این موضوع باعث شده در برخی موارد جریمه های سنگین به آنها تعلق گیرد.
وی خاطر نشان کرد: همچنین به علت تقاضای زیاد در ایام دهه اول محرم هیچ کمبودی در عرضه نان برای شهروندان وجود ندارد و از نانوایی ها تقاضا شده برای تهیه و عرضه نان حوصله لازم را مدنظر قرار دهند.

** کنجدهای نطلبیده مراد هستند؟
به گزارش خبرنگار ایرنا غیر از گران فروشی اصل نان، موضوع دیگری که طی چند سال اخیر صدای مردم را در پایتخت درآورده اما هیچکس هم پاسخگو نبوده موضوع پاشیدن کنجد روی نان و قیمت های آن است.
تا چند سال پیش نانوایی ها کارشان عرضه نان بدون هرگونه افزودنی بود و اگر کسی تمایل داشت درخواست می کرد و مثلا می گفت خاشخاشی یا کنجدی می خواهم که اندکی به قیمت افزوده و عرضه می شد.
اما در سال های اخیر آنچه رخ داده حالت برعکس این موضوع است یعنی نانوایی ها دستور و روال کارشان تهیه نان همراه با کنجد است مگر اینکه شما نان ساده طلب کنید و خدا نکند که نان ساده بخواهید زیرا باید کلی منتظر بمانید تا شاید شاطر لطف کند و پس از کلی غُرولُند، یک نان ساده را سفارش بگیرد که بیشتر مواقع هم مردم به خاطر شلوغی صف و عجله ای که دارند عطای نان ساده را به لقایش می بخشند.
صرفنظر از کیفیت نان ساده یا کنجدی، قیمت آن نیز محل اعتراض است زیرا بخش عمده ای از نانوایی ها با پاشیدن چند عدد کنجد مبلغی در حدود یکهزار تومان یا حتی افزون تر از قیمت خود نان از مشتری پول می گیرند و کسی هم باآنها کاری ندارد.

این درحالی است که رئیس اتحادیه نانوایان سنتی استان تهران استفاده از کنجد، سبزی و سیاه دانه بر روی نان را بسته به درخواست مشتری می داند و می گوید: در این خصوص هیچ گونه نوشته ای برای متفاوت بودن کنجد( سیاه یا سفید) برای پخت نان نیز وجود ندارد.

به گزارش ایرنا بسیاری از جامعه شناسان نظارت های دقیق، مستمر و برخوردهای تنبیهی بدون اغماض را ابزاری بسیار قوی و مهم در کنار اقدامات فرهنگی و رفتارساز می دانند که به تثبیت رفتارها و خرده فرهنگ ها در جامعه می انجامد و تاکید دارند: برای جلوگیری از ناهنجاری و نارضایتی شهروندان بویژه در حوزه گرانفروشی ها، احتکار یا دیگر تخلف های صنوف مختلف، اگر ابزارهای نظارتی از اعمال مقتدرانه مقررات بیافتند، مجازات ها بازدارنده نباشد یا بیشتر طرف متخلفان را بگیرند، تعیین و تکلیف امور در این خلاء به دست برخی شهروندان خواهد افتاد و آنها با سوء استفاده از وضعیت، سرانجام مناسبی را دامن نخواهند زد زیرا ممکن است بیشتر به دنبال سودجویی شخص خود باشند تا رعایت حال جمع کثیری از مردم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار