مطالعات محققان سازمان زمین‌شناسی نشان می‌دهد که در صورت فعال شدن آتشفشان دماوند، به دلیل نزدیکی آن به مراکز جمعیتی، ۲۰ میلیون نفر متاثر می‌شوند و عمده تغییرات این آتشفشان در سال‌های اخیر از نوع تغییر اقلیم بوده است.
کد خبر: ۶۵۶۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳ 17 September 2018

به‌ گزارش ‌ایسنا، دکتر حمیده رشید، مجری طرح تهیه نقشه زمین‌شناسی دماوند امروز در نشست ویژه‌ ریسک آتشفشان دماوند با تاکید بر این‌که زلزله‌شناسی آتشفشان یکی از موضوعات مهم در دنیا است و با اشاره به این‌که در طرح سازمان زمین‌شناسی اقدام به تهیه نقشه یک بیست و پنج هزارم قله دماوند شد، اظهار کرد: این نقشه‌ها بستری را فراهم می‌کند تا بتوانیم مطالعات بعدی را بر  اساس آن اجرایی کنیم، چرا که برای مانیتورینگ دماوند نیاز به نقشه داریم که تنها نقشه تهیه‌شده از این آتشفشان در ۵۰ سال گذشته بوده است.

وی با بیان این‌که تهیه نقشه این آتشفشان از سال ۸۸ در سازمان زمین‌شناسی در اولویت قرار گرفته است، ادامه‌ داد: دماوند بلندترین قله و آتشفشان ایران و خاورمیانه در نزدیکی شمال شرق تهران و جنوب مازندران است.

مجری طرح تهیه نقشه زمین‌شناسی دماوند با اشاره به این‌که در صورت فوران این آتشفشان حدود ۲۰ میلیون نفر از ساکنان شهرهای اطراف آن به طور مستقیم و غیر مستقیم متاثر از آن می‌شوند، در ادامه صحبت‌های خود،‌ خاطر نشان کرد: آتشفشان خفته دماوند در پهنه البرز مرکزی قرار دارد و مخروط درون صفحه‌ای آن در وسعت ۴۰۰ کیلومتر مکعب دارای گدازه‌های تراکی آندیزیتی و مواد آذر آواری است.

رشید، وجود چشمه‌های آبگرم اسک، بایجان و لاریجان را از جمله تظاهرات فعال بودن آتشفشان دماوند نام برد و گفت‌: جامع‌ترین مطالعاتی که درباره دماوند انجام شده است در سال ۱۹۶۶ بود و بعد از آن نیز مطالعات جامع‌تری از سوی سایر محققان صورت گرفته است.

وی دماوند را به شکل مخروط نامتقارنی دانست که نیم مخروط جنوب غربی آن به علت دارا بودن گدازه به جهات دیگری متمایز شده است، گفت‌: بر اساس مطالعات سن‌یابی دماوند، این آتشفشان به دو بخش دماوند جدید و قدیم تقسیم شده که آتشفشان قدیم از ۱۸۰۰ تا ۸۰۰ هزار سال سن‌یابی شده است.

مجری طرح تهیه نقشه زمین‌شناسی دماوند در ادامه‌ صحبت‌های خود سن دماوند جدید را از ۶۰۰ تا هفت هزار سال گذشته دانست و خاطر نشان کرد: آخرین نقشه تهیه شده از این قله ۵۰ سال قبل بوده است و تاکنون هیچ نقشه‌ای برای آن تهیه نشده است و از این رو از سال ۸۸ نسبت به تهیه نقشه‌های یک بیست و پنج هزارم قله دماوند اقدام کردیم.

این محقق برداشت‌های صحرایی در سال‌های ۸۸ و ۸۹ و همچنین ۹۵ تا ۹۷ و برداشت‌های نهایی از پلور را از مراحل تهیه این نقشه نام برد و گفت‌: نقشه تهیه شده شامل بخش شرقی رینه و بخش غربی چاچال است که برداشت‌های نیمه شرقی به پایان رسیده است و برداشت‌های نیمه غربی تا پایان سال انجام خواهد شد.

این محقق سازمان زمین‌شناسی با اشاره به این‌که پیمایش‌های این مطالعات شامل بیش از ۴۰۰ نمونه مطالعاتی پتروگرافی، ژئوشیمی و فسیل‌شناسی است و گفت‌: نقشه اولیه این قله در حال‌ انجام است که تا اوایل زمستان نقشه بخشی از نیمه آتشفشان دماوند تهیه خواهد شد.

مجری طرح تهیه نقشه زمین‌شناسی دماوند در این نشست با بیان این که در مطالعات به نشانه‌های دماوند قدیم و جدید دست یافتیم، گفت‌: مشاهدات ما نشان می‌دهد که دماوند از سال ۸۸ تاکنون دچار تغییرات اساسی شده است، ولی این تغییرات بیشتر به دلیل تغییر اقلیم بوده است.

وی کوچک شدن آبشار یخی، کم شدن برف در قله و کاهش حجم برف را از جمله تغییرات اقلیم در منطقه دماوند نام برد و گفت‌: در سال ۸۹ در پی ۱۸ روز اقامت در این منطقه در شهریور ماه ۱۰ روز پر برف داشتیم، ولی در شهریور ماه امسال حتی یک روز پر بارش نیافتیم.  

این مجری طرح تهیه نقشه زمین‌شناسی دماوند در پایان با اشاره به پدیده جاری شدن سیل در منطقه گزنک، گفت‌: بر اساس پرسش و پاسخی که از ساکنان این منطقه داشتیم، در مرداد و شهریور ماه این منطقه شاهد جاری شدن سیل بودند و امسال این حجم سیل بیشتر بوده است.

برچسب ها: قله دماوند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار