کوچ پاییزه عشایر استان از مناطق ییلاقی (سردسیر) به سمت مناطق قشلاقی (گرمسیر) از ۱۵ شهریورماه جاری آغاز شد و به مدت دو ماه ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۶۵۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ 17 September 2018

هاتف ممیزی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ۱۸۰۰ خانوار عشایر استان تهران به همراه ۶۰۰ خانوار عشایر مهمان از استان های سمنان، قم و مرکزی که حدود ۱۰۰ روز در مناطق ییلاقی شهرستانهای فیروزکوه، دماوند و شمیرانات مستقر بودند اکنون به مناطق میانبند و قشلاقی جنوب استان در حال عزیمت هستند.

وی افزود: در سال جاری به عشایر کوچنده خدماتی نظیر آبرسانی سیار، توزیع سیلندر گاز و آرد، مرمت ایل راه‌های عشایری و سایر خدمات ارائه و با سایر دستگاه‌های اجرایی از قبیل بهداشت و درمان، راه و شهرسازی، منابع طبیعی، محیط زیست و فرمانداری ها هماهنگی لازم انجام شده است.

به گفته ممیزی، در سال جاری استقرار سامانه‌های استفاده از انرژی خورشیدی در تامین روشنایی و حمام‌های خورشیدی در مناطق ییلاقی اجرا شد.

وی مرمت و بازسازی منابع تامین آب آشامیدنی عشایر در مناطق ییلاقی، واکسیناسیون دام عشایر، فعال سازی شبکه تلفن همراه و راه‌اندازی فروشگاه سیار این قشر را از دیگر خدماتی عنوان کرد که با حمایت استانداری تهران در مناطق ییلاقی استان انجام شده است.

مدیر امور عشایری استان تهران با بیان اینکه بازگشت عشایر از مناطق ییلاقی مستلزم عبور دام عشایر از مناطق میانبند (مسیر بین ییلاق و قشلاق) است افزود: به دلیل توسعه فضاهای شهری، صنعتی و کشاورزی برخی از معابر عشایر مسدود شده است.

وی تاکید کرد: هرگونه ایجاد مانع در مسیر کوچ عشایر مغایر با قانون است و با متخلفان برخورد خواهد شد.


به گزارش ایسنا، حدود سه هزار خانوار عشایری در استان تهران زندگی می کنند که همه ساله در این فصل به مناطق قشلاقی استان از جمله شهرستانهای ورامین، پاکدشت، ری، ملارد و شهریار رهسپار می شوند.


عشایر استان تهران سال گذشته بیش از ۶۷ هزار تن محصولات زراعی، دامی، باغی، لبنی، کشاورزی و پروتئینی تولید و به منظور عرضه روانه بازار مصرف کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار