فرقه رجوی سال‌هاست مانند روبات مسخ شده‌اند و مورد استفاده امریکایی‌ها قرار می‌گیرند. ابتدا اینکه خودشان روبات‌وار فعالیت ضدایرانی دارند دوم اینکه در فضای توئیتر ایجاد روبات می‌کنند.
کد خبر: ۶۵۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱ 17 September 2018

گزارش شبکه الجزیره از فعالیت گروهک منافقین در توئیتر بازتاب‌های زیادی داشته است، این گزارش چند روز بعد از بستن اکانت‌های ایرانی در این شبکه امریکایی منتشر شده و در آن منافقین را در حال فعالیت با اکانت‌های فیک در توئیتر نشان می‌دهد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با استناد به این گزارش، واشنگتن را مسئول پروپاگاندای منافقین علیه ایران دانسته است.

**تروریست‌های توئیتری
شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی در گزارشی افشاگرانه از فعالیت اعضای گروهک منافقین در فضای مجازی و تولید محتوا از سوی آن‌ها بر ضد جمهوری اسلامی خبر داده است؛ موضوعی که پیش از آن نیز بار‌ها درباره آن صحبت شده بود، اما این بار، دوربین الجزیره سراغ چند تن از اعضای گروهک منافقین رفته و با آن‌ها درباره نحوه فعالیت این گروه‌ها در شبکه‌های مجازی و به خصوص توئیتر، مصاحبه کرده است. اعضای گروهک منافقین در این گزارش از ایجاد اکانت‌های فیک در توئیتر و ایجاد هشتگ‌هایی علیه جمهوری اسلامی، از جمله هشتگ‌هایی با موضوع براندازی و تغییر نظام صحبت می‌کنند.

دو تن از اعضای سابق گروه تروریستی مجاهدین درباره استفاده از روبات برای تولید و انتشار انبوه پیام در توئیتر و همچنین سفارش گرفتن برای تولید هشتگ در شبکه مجازی توئیتر توضیح می‌دهند.

از نکات جالب توجه این گزارش افشاگرانه، صحبت‌های حسن حیرانی، عضو سابق گروهک منافقین است که می‌گوید 1000 تا 1500 تن از اعضای این گروه تروریستی مدیریت هزاران حساب کاربری را در برعهده دارند که با دستورالعمل‌های مشخصی سازماندهی شده‌اند. الجزیره در این گزارش با اشاره به اغتشاشات دی ماه سال گذشته، فعالیت‌های توئیتری گروهک منافقین را در شکل‌گیری این اغتشاشات تأیید می‌کند.

مارک اوون جونز، استاد تاریخ خاورمیانه دانشگاه اکستر در گفت‌و‌گو با «الجزیره» می‌گوید، اخبار جعلی زیاد، برای ایجاد موج، خیلی کوچکند، آنچه درباره نظر منفی افکار عمومی ایران علیه نظام به نظر می‌رسد، لزوماً واقعی نیست.

**واکنش ظریف به گزارش الجزیره
در پی انتشار گزارش افشاگرانه شبکه الجزیره، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پیامی توئیتری، به فعالیت‌های براندازانه گروه منافقین پرداخت. ظریف در این پیام با اشاره به بستن حساب‌های کاربران واقعی ایرانی در توئیتر، به روبات‌هایی اشاره کرده که برای پروپاگاندای «تغییر نظام» در حال فعالیت هستند.

متن پیام توئیتری وزیر امور خارجه به این شرح است: توئیتر حساب‌های کاربران واقعی ایرانی از جمله مجریان تلویزیون و دانشجویان را به این اتهام که آنان بخشی از «عملیات نفوذ» هستند، می‌بندد. چطور است نگاهی بیندازیم به روبات‌هایی در تیرانا (پایتخت آلبانی) که برای ترویج پروپاگاندای «تغییر نظام» استفاده می‌شوند که از سوی واشنگتن به راه افتاده است.

**امریکا و تقویت تروریست‌های توئیتری
فواد ایزدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل امریکا نیز در واکنش به انتشار گزارش شبکه الجزیره، این گزارش را تأیید تلویحی بر حمایت دولت امریکا و اسرائیل از گروهک منافقین دانسته و نتیجه‌گیری الجزیره را مطرح کرده است که «اکثر محتوای ضدایرانی توسط منافقین و شبکه روبات و ترول (اوباش)‌های اینترنتی مرتبط تولید می‌شود.»

**منافقین مزدوران توئیتری
حسن عابدینی، کارشناس ارشد رسانه و قائم مقام خبرگزاری صداوسیما در گفت و گو با «جوان» در پاسخ به این سؤال که چرا دولت ایالات متحده از توئیتر برای فشار علیه ایران استفاده می‌کند، گفت: رسانه‌ها بازوی دیپلماسی عمومی کشور‌ها تلقی می‌شوند و دولت‌ها به سبب اینکه جنگ ابزاری به جنگ افکار تبدیل شده، از رسانه‌ها برای رسیدن به مقاصد سیاسی استفاده می‌کنند.

عابدینی با بیان اینکه امریکا به دلایل مختلفی توان اجرای عملیات نظامی علیه کشور‌ها را ندارد، بنابراین سراغ شگرد‌های رسانه‌ای رفته است، توضیح می‌دهد: امریکا به دلیل بدهی 21 تریلیون دلاری از یک سو، همچنین تأیید دونالد ترامپ مبنی بر هزینه 7 تریلیون دلاری طی 17 سال گذشته در منطقه خاورمیانه که بدون نتیجه و دستاورد بوده است و همچنین عدم همراهی و پشتیبانی افکار عمومی و مالیات دهندگان امریکایی با سیاست‌های ماجراجویانه خارج از مرز‌های امریکا، دولت این کشور را در شرایطی قرار داده است که حتی متحدان سنتی ایالات متحده مانند بریتانیا و آلمان نیز با سیاست‌های این کشور همراهی نکنند. 

وی ادامه داد: امریکا حتی توانایی ایجاد اختلاف میان کشور‌هایی مانند روسیه، ایران، چین و چند کشور دیگر را ندارد، بنابراین برای ضربه به جمهوری اسلامی ایران از ابزار رسانه بهره می‌گیرد.

قائم مقام خبرگزاری صداوسیما، درباره اینکه علت استفاده از منافقین و گروه‌های ضد انقلاب برای فعالیت ضد نظام اسلامی در فضای توئیتر چیست، پاسخ داد: گروه‌های تروریستی و فراری مانند سلطنت طلب ها، منافقین و دیگر گروه‌های ضد انقلاب خارج از کشور به دلیل اینکه زبان فارسی را بلد هستند، نقش روبات‌ها را در این میان بازی می‌کنند. وی افزود: فرقه رجوی سال‌هاست مانند روبات مسخ شده‌اند و مورد استفاده امریکایی‌ها قرار می‌گیرند. استفاده از آن‌ها به دو روش است؛ ابتدا اینکه خودشان روبات‌وار فعالیت ضدایرانی دارند دوم اینکه در فضای توئیتر ایجاد روبات می‌کنند تا پیام ارسال کنند.

کارشناس ارشد رسانه تأکید کرد: این تروریست‌ها می‌خواهند القا کنند که بخش عمده‌ای از جامعه ایران از نظر نظام سلطه تبعیت می‌کنند.

عابدینی گفت: امروز جمهوری اسلامی زیر شدید‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات روانی در تاریخ قرار دارد و اعضای گروهک منافقین نیز از ابزار پیاده‌سازی این عملیات روانی هستند، آن‌ها تلاش می‌کنند با اخبار دروغین چهره جمهوری اسلامی را در افکار عمومی داخلی و خارج از کشور مخدوش کنند.

**چرا صداوسیما این سوژه را نرفت؟
انتشار گزارش شبکه الجزیره از فعالیت‌های گروهک منافقین، این سؤال را مطرح کرد که چرا صداوسیما به عنوان رسانه جمهوری اسلامی نتوانست چنین گزارشی را تولید کند؟ قائم مقام خبرگزاری صداوسیما در پاسخ به این سؤال «جوان» گفت: هر یک از رسانه‌ها تلاش می‌کنند اخبار اختصاصی را بر اساس منابع خبری انتشار دهند، مهم دستیابی به این هدف است که کانون تمرکز برای عملیات روانی علیه جمهوری اسلامی، مثلث غربی به سرکردگی امریکا، عبری به سرکردگی رژیم صهیونیستی و عربی به سرکردگی رژیم قبیله‌ای سعودی است. امروز که علیه این مثلث و فعالیت منافقین و ضد انقلاب افشاگری شده شده است، مهم‌تر از اینکه چه کسی افشاگری کرده، آن است که چطور باید به این افشاگری ضریب داد تا افکار عمومی مطلع شوند و بدانند بسیاری از شایعات و فرافکنی‌ها توسط چه کسانی و با چه نیتی منتشر می‌شود!

منبع: روزنامه جوان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار