ماجرای طرح منع به کار‎گیری بازنشستگان، ماجرایی متعلق به سال‎های گذشته است. پیشینه این طرح در مجلس به 20 اردیبهشت سال 95 برمی‎گردد که در مجلس تصویب شد.
کد خبر: ۶۵۶۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰ 17 September 2018

در پی تصویب آن، این طرح در 29 اردیبهشت همان سال در شورای نگهبان تایید شد و در نهایت طرح منع به‌کارگیری بازنشستگان در تاریخ چهارم خرداد همان سال، برای اجرا به دولت ابلاغ شد. هدف اولیه طرح در ظاهر امر این بود که راه ورود موثر جوانان به مناصب مدیریتی را هموار کند، اما این طرح به مرحله اجرا نرسید. با توجه به مسائلی که درباره این طرح به وجود آمده و همچنین احتمال ورود ژن‌های خوب و جوانان کم‌تجربه از طریق لابی و پارتی به مناصب مدیریتی، «آرمان» با سهیلا جلودارزاده، نماینده شهر تهران به گفت‌وگو پرداخته است که می‎خوانید.

**با توجه به تصویب طرح منع به‌کارگیری بازنشستگان گفته می‌شود که ورود جوانان کم تجربه به عنوان یک معضل و آسیب مطرح است، نظر شما در این زمینه چیست؟
هر اقدام جدیدی، هم مزایا و هم عواقب و پیامد دارد. باید تلاش شود که اثرات مثبت یک اقدام افزایش یابد و از عواقب منفی آن پیشگیری شود تا آسیب‌زا نباشد. به طور کلی می‎توان اذعان کرد که تعداد بسیاری از افراد تغییر نخواهند کرد. به عبارت دیگر یک اقدام سراسری اساسی نیست ولی در حد مدیریت‎های میانی این احتمال وجود دارد که شتاب‎زده عمل شود. یعنی ممکن است که فرد جدید تجربه مدیریتی نداشته باشد و امور متوقف شود، یا انتخاب مدیر با عجله صورت گیرد که آن هم مانند حرکت سریع در اتوبان، ممکن است تبعاتی داشته باشد. 

در اجرای این قانون باید توصیه، نسب و مسائلی از این قبیل کنار گذاشته شود و کار مطابق شایسته‎سالاری صورت بگیرد. در آن صورت تبعات منفی بسیار کم خواهد بود.

**نظر شما در مورد کلیات این طرح چیست؟
کلیات این طرح تا اندازه‌ای لازم بود ولی باید در کنار آن، آموزش و آماده‌سازی هم وجود داشته باشد. یعنی هر نظامی باید به طور اتوماتیک این کار را انجام دهد؛ ورودی‌های جوان و خروجی‌های بازنشسته داشته باشد. گاهی وقفه‎ای که در کار ایجاد می‌شود به این دلیل است که عده‌ای بعد از سی سال بازنشسته می‌شوند، اما آموزشی در کار نبوده و جایگزینی برای مدیر بازنشسته نیست. دیده شده که عزل و نصب‌ها گاهی براساس توصیه و نسبت فامیلی بوده، اما این افراد کارآمد نیستند و دولت مجبور شد در مواردی از نیروهای قدیمی استفاده کند. طبق این طرح نیروهای قدیمی کنار گذاشته می‌شوند.

**برخی به استفاده از بازنشستگان به عنوان مشاور
اشاره کرده‎اند.
به نظر بنده، بازنشسته‎ها بهتر است که در احزاب سیاسی جمع شوند و وضعیت احزاب را از آنچه که هست بهتر کنند. آنها می‌توانند تخصص و تجربه خود را در احزاب به کار ببرند و برنامه‎ها را نقد و بررسی کنند.

**در اجرای این طرح آیا می‌توان انتظار داشت که شاهد لابی باشیم؟
در کشور 36 هزار دانشجوی دکتری وجود دارد. بیشتر از نیمی از این تعداد، فارغ‌التحصیل شده‌اند، اما شاهدیم که یک فرد با مدرک کارشناسی به دلیل وابستگی به یک مقام در مجلس یا غیره در جایگاه مدیریتی قرار می‎گیرد. این مسائل به ملت ضربه می‌زند، زیرا این افراد خلاقیت و استعداد ندارند. در مقابل استعدادها از کشور خارج می‌شوند. اغلب افرادی که به دلیل وابستگی مناصب مدیریتی را در اختیار می‎گیرند، توانایی چندانی ندارند. این مسائل تبعات منفی برای کشور دارد.

**تغییر احتمالی شهردار تهران چه تبعاتی به دنبال دارد؟
پیشنهادی از سوی شورای شهر مبنی بر اینکه سه پست از جمله شهردار تهران از طرح منع به‌کار‎گیری بازنشستگان مستثنی شوند مطرح شده که مورد قبول واقع نشده است. اگر این پیشنهاد مورد پذیرش قرار می‎گرفت، این مشکل حل می‎شد.

منبع: روزنامه آرمان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار