نامشخص بودن وضعیت بیمه رانندگان حمل و نقل عمومی شهری به ویژه رانندگان تاکسی و اتوبوس باعث شده تا از سال 93 تا کنون بخش قابل توجهی از این افراد نتوانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. هر چند سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرده است تمامی رانندگان ناوگان تاکسیرانی شهر تهران بیمه تکمیلی خواهند شد؛ اما نبود بیمه تامین اجتماعی وضعیت بازنشستگی این افراد را در شرایط کنونی مبهم کرده است.
کد خبر: ۶۵۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹ 15 September 2018

به گزارش تابناک : از سال 93 بود که به دلیل عدم پرداخت سهم بیمه رانندگان حمل و نقل عمومی از سوی دولت باعث شد تا بسیاری از رانندگانی که از این سال به جرگه حمل و نقل عمومی اضافه شدند، نتوانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. این در حالی بود که هر بار سازمان های تابعه و مسئول بر نظارت عملکرد این افراد از سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی شهر تهران گرفته تا اتحادیه تاکسیرانی کشور و ... هر بار وعده حل این مشکل و برقرار شدن بمیه تامین اجتماعی رانندگان را دادند.


این در حالی است که حل مشکل این افراد هر چند از نظر مسئولان و متولیان بخش حمل و نقل عمومی پیچیدگی خاص خود را دارد، اما از نگاه فعالان این بخش ساده است.

وضعیت مبهم بیمه رانندگان تاکسی و اتوبوس بین دو سازمان تامین اجتماعی و شهرداری ها

 


اکنون مدیرکل دفتر حمل و نقل سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده است که عدم همکاری سازمان تامین اجتماعی در ایجاد امکان دسترسی سازمان شهرداری ها به لیست بیمه رانندگان حمل و نقل عمومی به رغم وعده همکاری ای که داده بودند، باعث شده تا فعالان این بخش همچنان یا مجبور باشند تا از امکانات بیمه خویش فرما استفاده کنند و یا هزینه تامین سلامت خود را به صورت آزادانه بپردازند و از همه مهمتر اینکه وضعیت بازنشستگی این افراد نیز نا مشخص باقی بماند.


آنطور که مرضیه حصاری عنوان کرده است؛ متاسفانه تا کنون وعده سازمان تامین اجتماعی برای فراهم کردن امکان دسترسی وزارت کشور به سامانه بیمه‌ای این سازمان فراهم نشده است. این در حالی است که ایجاد این دسترسی در راستای پالایش اطلاعات بیمه‌ای رانندگان است.

گویا طبق توافقات اولیه ای که بین سازمان شهرداری ها و دهیاری ها از یک سو و از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی انجام شده بود، قرار بود تا وظیفه حذف و اضافه رانندگانی که بیمه شده‌اند و کسانی که می‌خواهند بیمه شوند، بر عهده سازمان شهرداری‌ها باشد.


در واقع متولیان سازمان شهرداری ها بر این باور بودند که با انجام این کار و ایجاد دسترسی لازم از سوی سازمان تامین اجتماعی باعث خواهد شد تا حدود ۲۰درصد از رانندگان پالایش شوند.


در همین راستا بود که سامانه ای نیز از سوی سازمان شهرداری ها ایجاد شد تا در آن مشخصات رانندگان به تفکیک شهر، راننده اصلی و یا راننده کمکی مشخص شود.

وضعیت مبهم بیمه رانندگان تاکسی و اتوبوس بین دو سازمان تامین اجتماعی و شهرداری ها


در گام بعدی نیز قرار بود تا این سامانه با سازمان تامین اجتماعی به تبادل اطلاعات بپردازد در نتیجه از این سازمان درخواست شد تا امکان دسترسی به اطلاعات بیمه رانندگان را در اخیار سازمان شهرداری ها بگذارد.


مدیرکل دفتر حمل و نقل سازمان شهرداری‌ها بر این باور است که اگر این دسترسی برای اتحادیه تاکسیرانی فراهم شود، اطلاعات سامانه مذکور در سامانه بیمه تامین اجتماعی ثبت شود.


با وجود اقداماتی که در این زمینه انجام شده و از همه مهمتر اینکه سازمان تامین اجتماعی ای نیز وعده هایی را برای همکاری با سازمان شهرداری ها داده است اما تا کنون این امکان فراهم نشده است.


برآوردهای سازمان شهرداری ها و به صورت خاص تر مدیرکل دفتر حمل و نقل سازمان شهرداری ها نشان می دهد که اگر این امکان از سوی سازمان تامین اجتمای فراهم شود؛ افرادی که شغل اصلی آتها راننده نیست اما در لیست بیمه‌ای اسامی آنها وجود دارد، از این چرخه حذف خواهند شد. در واقع این اقدام باعث می شود تا رانندگان واقعی بخش حمل و نقل عمومی که امکان استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی را ندارند، وارد لیست شوند.


حصاری به این مساله تاکید دارد که با پیگیری های وزیر و دستور رییس جمهور مبنی بر تداوم بیمه‌ افرادی که رانندگی شغل آنها هست، بیمه آنها تا پایان سال قطع نخواهد شد.


با توجه به هماهنگی بین سازمان شهرداری‌ها و سازمان تامین اجتماعی در زمینه اصلاح فهرست رانندگان بیمه‌شده مورد تایید وزارت کشور، گزارشاتی مبنی بر پذیرش فهرست بیمه‌ای افرادی که شغل آنها رانندگی نیست در شعب تامین‌اجتماعی وجود دارد که می‌تواند باعث ضایع شدن حق بخشی از رانندگان واقعی شود.


مدیر کل دفتر حمل و نقل سازمان شهرداری ها امیدوار است تا سال آینده سقف اعتبار بیمه‌ای رانندگان افزایش پیدا کند تا این سازمان بتواند رانندگان بیشتری را تحت پوشش قرار دهد و حتی زمینه را برای استفاده از بیمه تامین اجتماعی برای رانندگان سایر بخش های حمل و نقل عمومی مانند وانت بار و کامیون‌هایی که پروانه فعالیت از شهرداری دارند؛ فراهم شود.

 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار