نشریه تایمز چاپ لندن روز جمعه در یادداشتی با اشاره به ناکامی‌های داخلی و خارجی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و تشدید نارضایتی‌ها در داخل خاندان آل سعود، این احتمال را مطرح کرد که پدرش ممکن است بزودی او را از قدرت برکنار کند.
کد خبر: ۶۵۵۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹ 14 September 2018

به گزارش ایرنا، تایمز در یادداشتی به قلم 'مایکل برلی' (Michael Burleigh) به بررسی تحولات عربستان سعودی پس از روی کار آمدن بن سلمان پرداخت و نوشت: امیدها به ولیعهد عربستان به‌عنوان یک فرد اصلاح‌گرا که قرار بود جراحت منطقه را درمان می‌کند، بی‌نتیجه مانده است.
این نشریه در ابتدا به سفر محمد بن سلمان در اسفندماه گذشته به انگلیس اشاره کرد که در جریان آن میلیون‌ها دلار پول به شرکت‌های فعال درزمینهٔ روابط عمومی و لابی‌ها پرداخت و گفته شد که او به‌عنوان قوی‌ترین مرد سعودی با وجود 32 سال سن قرار است به انگلیس سفر کند.
تایمز افزود: اما بعد از گذشت شش ماه، به نظر می‌رسد که احتمال بالا رفتن او در قدرت بیشتر با ابهام مواجه شده و پدرش سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی در حال ابراز نشانه‌های شک و تردید دراین‌باره است.
این نشریه انگلیسی ادامه داد: شکاف بین هیاهو و جاروجنجال تبلیغاتی درباره ولیعهد و حقیقت شخصیت و توان او کاملاً آشکارشده است. تایمز با طرح این سؤال که آیا طرح شهر بسیار پیشرفته نیوم را که ولیعهد سعودی برای احداث آن تلاش می‌کرد، به یاد می‌آورید؟ افزود: این طرح که بودجه‌ای بالغ‌بر 80 میلیارد دلار برای آن تخصیص ‌یافته است و تلاش‌ها برای اصلاح اقتصاد عربستان بر اساس طرح چشم‌انداز بن سلمان موسوم به 'چشم‌انداز 2030' متکی به عرضه پنج درصد سهام شرکت نفت و گاز بزرگ آرامکو عربستان است.
این نشریه افزود: به نظر می‌رسد که سلمان بن عبدالعزیز عرضه سهام آرامکو را لغو کرده است زیرا این احتمال مطرح‌شده است که عرضه سهام شرکت در نیویورک به مصادره اموال عربستان به علت شکایت قضایی در آمریکا علیه عربستان به اتهام ارائه ندادن اطلاعاتی در خصوص حملات یازدهم سپتامبر سال 2011 میلادی منجر شود.
تایمز همچنین به بازداشت نخبگان و بازرگانان سعودی در هتل «ریتز کارلتون» ریاض اشاره و عنوان کرد که این مساله به از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران و خروج نزدیک به 150 میلیارد دلار سرمایه از این کشور شده است.
در حوزه سیاست خارجی، این نشریه انگلیسی عنوان کرد که سیاست‌های محمد بن سلمان به عربستان ضربه زده است زیرا جنگ در یمن که وارد سومین سال خود شده است، باتلاقی ساخته‌ وپرداخته ولیعهد است. 
این نشریه انگلیسی اضافه کرد: طبق برآورد صورت گرفته توسط اندیشکده آمریکایی بروکنیگ، تداوم این جنگ ماهانه 5 تا 6 میلیارد دلار هزینه دارد؛ ضمن آنکه انگلیس و آمریکا از طریق فروش اسلحه برای قربانیان این جنگ دلسوزی می‌کنند. 
به نوشته تایمز: تاکنون بیش از 10 هزار غیرنظامی یمنی کشته، هشت و نیم میلیون تن دچار سوءتغذیه و حوثی‌هایی که از سوی ریاض هدف قرارگرفته‌اند به لطف حمایت شیعیان قوی‌تر شده‌اند.
این نشریه انگلیسی افزود: درواقع حوثی‌ها به پرتاب موشک‌های ارزان ‌قیمت به عربستان سعودی ادامه می‌دهند، اما هر بار که عربستان این موشک‌ها را با استفاده از موشک‌های آمریکایی موسوم به پاتریوت منهدم می‌کند نزدیک به 3 میلیون دلار آب می‌خورد.
تایمز در ادامه، تلاش‌های ولیعهد سعودی برای منزوی کردن قطر به اتهام حمایت از تروریسم را شکست‌خورده توصیف کرد و افزود: این امر باعث ویران شدن شورای همکاری خلیج‌فارس به سود عربستان و امارات منجر شده است
این نشریه انگلیسی افزود که قطر اکنون شوک اولیه ناشی از بایکوت خود را پشت سر گذاشته و دوحه اکنون از سوی کشورهایی مانند ایران، چین و روسیه حمایت می‌شود. 
به نوشته تایمز، چیز زیادی از ادعاهای مدرنیته بن سلمان باقی نمانده است و دراین‌باره افزود: سرکوب شیعیان عربستان در منطقه شرق این کشور ادامه دارد. هرچند تبلیغات گسترده‌ای در خصوص اجازه زنان برای رانندگی انجام شد اما در مقابل، 13 فعال زن عربستانی که به دنبال جنبه‌های دیگری از آزادی هستند، بازداشت شدند. 
این نشریه انگلیسی افزود: بن سلمان نه اصلاح‌گر است و نه یک فرد قوی. درواقع پدرش با یک امضاء می‌تواند رویه جانشینی در کشور را تغییر دهد و او را از قدرت برکنار کند. 
تایمز با اشاره به نارضایتی و جاروجنجال شاهزادگان سعودی از سیاست‌های شکست‌خورده بن سلمان نوشت: این اتفاق (برکناری ولیعهد) ممکن است بزودی رخ دهد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار