کد خبر: ۶۵۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲ 10 September 2018

یک نقاش ساختمان می گفت قبل از اینکه قیمت ها بالا برود، من زرنگی کردم و در حد توان 90 کارتن مای بی بی خریدم و الان با 300 درصد سود هم حاضر به فروش نیستم!

آن کارخانه دار می گفت برای وصول طلب هایم از مشتریان خارجی عجله ای ندارم...هر چه دیرتر، دلار گران تر! حتی اگر به قیمت اخراج کارگران باشد...

آن یکی؛ با رانت ارتباطاتی و اطلاعاتی اقدام به دریافت وام های سنگین و خرید و انبار کالا کرده است!

این یکی؛ انبار پر از جنس خود را بسته، برای تفریح به خارج کشور رفته و بعد از چند هفته برگشته و بدون کار کردن سرمایه ریالی او دو برابر شده!

در واقع هر کسی فراتر از هدف حفظ ارزش دارایی؛ در حد وسع خود با خرید و احتکار کالا برای کسب سود گزاف وارد گود شده است و هر روز با سلاطین جدیدی آشنا می شویم!

آیا عنوانی بهتر از کانیبالیسم یا همدیگرخواری برای این پدیده می توان یافت؟

موضوع این است که:

فقط من ببرم و اینکه بقیه ببازند اهمیتی ندارد!

اعتماد افقی و عمودی سلب شده!

مردم به همدیگر اعتماد ندارند و اعتماد دو طرفه دولت و ملت سلب شده است! دولت از گفتن حقیقت می ترسد و هر وقت هم حرفی می زند، ملت خلافش را درست می دانند!

اشتباهات زیاد شده و اعتمادها کم و موضوع؛ زیادی نقدینگی و کمبود دلار و کالا نیست!

برخی کسانی که در پست های اجرایی نشسته اند و می شنویم دزدی کرده اند، افرادی از خود ما هستند که چند روزی فرصتی به دستشان رسیده تا بار خود را ببندند! و اگر هر یک از ما هم جای آنها بودیم، شاید همان کار یا بدتر از آنرا می کردیم! در واقع موضوع این نیست که چرا دزدید! بلکه این است که اگر سهم من را می داد، سکوت می کردم و اصلا برایم مهم نبود!

پر واضح است تا اوضاع فکری و رفتاری ما چنین باشد؛ خروجی آن چیزی جز همدیگرخواری و بازی با حاصل جمع صفر (سود یکی به اندازه زیان دیگری Zero Sum Game)

و یا حتی بدتر از آن؛ بازی با حاصل جمع منفی صفر (زیان همه طرفها Minus Zero Game) نخواهد بود!

و سخن آخر اینکه فساد، گرانی و بیکاری به دست خود ما ظاهر و گریبان گیرمان شده نه به دست دشمن و استکبار! و تا ما به خودمان رحم نکنیم، هیچکس حتی خدا هم به ما رحم نخواهد کرد!

* امیرعباس زینت بخش

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار