معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: اگر دولت ۲ میلیارد دلار به شهرداری تهران اختصاص دهد، می‌توانیم آلودگی هوای شهر را کاهش دهیم.
کد خبر: ۶۵۳۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱ 09 September 2018

به گزارش فارس، محسن پورسیدآقایی در خصوص برنامه‌های حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: سال گذشته ۲ درصد و ۸ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌های جامعه داشتیم و ۱۴ روز نیز هوا پاک بوده است. 

وی ادامه داد: غلظت آلودگی هوا در نیمه دوم سال به شدت افزایش پیدا می‌کند و این افزایش آلودگی هوا بین آبان تا بهمن‌ماه است. 

وی یادآور شد: براساس اقداماتی که از گذشته آغاز شده است، دی‌اکسید گوگرد در هوای تهران حذف شده و این روند با حذف گوگرد از سوخت مصرفی آغاز شده است و امیدواریم تا پایان امسال به زیر عدد ۷ در دی‌اکسید گوگرد برسیم که پایین‌تر از حد استاندارد است. 

پورسیدآقایی گفت:‌ وضعیت ایران به لحاظ آلایندگی PM10 ذرات بالای ۱۰ میکرون، از شهرهای بزرگ چین، هند و قاهره بهتر است و لازم است که جایگاه تهران به سمت بهبود بیشتر پیش برود. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت:‌ در سال ۲.۶ میلیارد دلار خسارت آلودگی هوای شهر تهران است و به دنبال کاهش این موضوع هستیم. اگر دولت ۲ میلیارد دلار بودجه برای شهر تهران بگذارد، می‌توانیم آلودگی هوای تهران را برطرف کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: توسعه BRT، LRT و نوسازی ناوگان خودروهای سنگین به نصب فیلتر دوده و اجرای طرح LEZ از برنامه‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است. 

وی گفت:‌ در زمستان ۹۶ در معاونت حمل و نقل برنامه جامعی را تدوین کردیم که ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای کاهش آلودگی هوا نیاز است که ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن از طریق دولت و مابقی را بخش خصوصی باید تأمین می‌کرد. 

پورسیدآقایی گفت: برای کاهش آلودگی هوا در این طرح، نوسازی اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها تعویض کاتالیست تاکسی‌ها و دیگر موارد مدنظر بوده است که اجرای این موارد ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک دولتی بوده است. 

وی با تأکید بر اینکه اگر ۲ میلیارد دلار از منابع دولتی به شهردرای اختصاص یابد،‌ می‌توانیم آلودگی هوا را کاهش دهیم، گفت: در سال ۹۴ از ۲۱ آذر تا ۱۰ دی‌ماه سکون کامل و وارونگی هوا را در تهران داشتیم که اگر این برنامه را اجرایی کنیم، دیگر به وضعیت فعلی آلودگی هوا نخواهیم رسید.

وی افزود: با پیشنهاد دادیم در بودجه سالیانه، دولت یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به شهرداری اختصاص دهد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: طرح LEZ در تهران اجرایی شده است و منابع حاصل از آن ۱۵۰ میلیاردبه شهرداری واریز شد و از طریق جرایم راهنمایی و رانندگی نیز ۲۱۵ میلیارد تومان برای شهر تهران تخصیص گذاشته شده که تاکنون ۱۷۳ میلیاردتومان آن ابلاغ شده است. 

پورسیدآقایی ادامه داد: در همین راستا شهرداری‌ها اوراق مشارکت با تدوین ۵۰ درصد از سوی دولت اقدام کرده است و ما در تهران ۳ مصوبه در رابطه با رفع آلودگی هوا داریم.

وی بیان داشت: فاز دوم طرح کاهش از اول آبان‌ماه اجرایی می‌شود و معاینه فنی در کل شهر تهران الزام خواهد شد. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: با مصوباتی که دریافت کرده‌ایم، مبادی ورودی شهر را به دوربین‌های ثبت تخلف مجهز کرده و ۴۶ سامانه را طراحی کرده‌ایم و اقدامات اتصال آن به فیبر نوری نیز انجام شده است. 

وی افزود:‌ یکی از مشکلات ما عدم رؤیت پلاک‌ها در شب بود که دوربین‌ها به پروژکتور مجهز شده‌اند و در هنگام شب نیز می‌توانند پلاک‌ها را رؤیت کنند. 

پورسیدآقایی بیان داشت:‌با نصب دوربین‌ها بر روی خودروها، ثبت تخلف سیار معاینه فنی را اجرا کرده‌ایم و با همکاری پلیس راهور، تیم‌هایی در کنار بزرگراه‌ها مستقر شدند که خودروها را تست معاینه فنی می‌کنند که آیا معاینه فنی آنها درست است یا خیر. 

* ۸۰ درصد ناوگان سنگین تهران معاینه فنی درستی ندارند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: ۸۰ درصد ناوگان سنگینی که در تهران تردد می‌کنند، معاینه فنی درستی ندارند و موجب آلودگی هوای شهر می‌شوند. 

وی افزود: ۸۷۰ دوربین ثبت تخلف برای شهر تهران در خصوص معاینه فنی درنظر گرفته شده است که می‌توانند وضعیت معاینه فنی خودروها را چک کنند و در این خصوص پوشش وسیعی را ایجاد می‌کنیم تا هیچ خودرویی بدون معاینه فنی نتواند در سطح شهر تردد کند. 

وی ادامه داد: ساماندهی CRN را در شهر تهران راه‌اندازی کردیم و به هر شهروندی که معاینه فنی دریافت کرده است، سه هفته قبل از اتمام معاینه فنی پیامک انقضا آن را اعلام می‌کنیم تا معاینه فنی خود را تمدید کند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار