محمد کرمانی: این روزها اگر پای درد دل بسیاری از کارفرمایان بنشینید متوجه دغدغه مشترکی می‌شوید که بین همه آن‌ها وجود دارد: نیروی کار کاری نیست وآن طور که باید و شاید کار نمی‌کند. مثلا تیم توسعه در یک شرکت توسعه نرم‌افزاری صبح تا بعد از ظهر و در طول ساعات کاری مشغول فعالیت است اما بازده این فعالیت با آن چه که مورد انتظار است تفاوت قابل‌توجهی دارد.

این مشکل در وضعیتی رخ می‌دهد که نیروی کار پشت میز نشسته است و کند بودن پیشرفت کار ربطی به غیبت و عدم حضور او ندارد؛ اما عواملی وجود دارد که بازدهی یک تیم حرفه‌ای را از بخش ایده‌پردازی تا طراحی، توسعه و مهندسی بخش‌های مختلف محصول تحت تاثیر قرار می‌دهد.

5 دلیل برای کند بودن پیشرفت تیم توسعه در کسب وکار
بعضی وقت ها هم اینطوری میشه -- عکس از CommitStrip.com

اگر تیم طراحی و توسعه نرم‌افزاری شما کند عمل می‌کند و پیشرفت مطلوبی ندارد احتمالا 5 دلیل زیر مانع پیشبرد فعالیت تیم هستند:

1. تمرکز همزمان اعضای تیم روی چند کار

در دوره‌ای هستیم که محبوبیت نرم‌افزاری و توسعه اپلیکیشن‌ها باعث شده همه کسب وکارها به سمت طراحی نرم‌افزار و برنامه‌نویسی اختصاصی برای کسب وکارشان روی بیاورند. بنابراین عجیب نیست که تیم طراحی و توسعه همزمان درگیر چند پروژه باشد و نتواند تمرکز کافی را برای پیشبرد سریع برنامه‌ها داشته باشد.

توصیه ما این است که در توسعه نرم‌افزاری اولویت قائل شوید، تمام تمرکز خود را برای پیشبرد یک کار قرار دهید و تا زمانی که یک پروژه به سرانجام نرسیده است از شروع پروژه بعدی خودداری کنید.

2. درگیر بودن تیم توسعه با ایده‌های متعدد و مختلف

تیم طراحی و توسعه برای انجام هر پروژه زمان محدودی دارد؛ اما 60 درصد همین زمان تنها صرف بحث پیرامون ایده‌ها تا انتخاب قطعی یکی از آن‌ها می‌شود.

هر یک از اعضای تیم توسعه از مهندس نرم‌افزار تا برنامه‌نویس همزمان ایده‌های مختلفی دارند که ممکن است با هم در تضاد باشند. بهتر است یک تیم جداگانه پیش از شروع پروژه تمام وقت و تلاش خود را صرف ارزیابی ایده‌های مطرح شده کند و تیم توسعه تنها به پردازش و پرورش آن ایده با تولید محصول بپردازد.

3. ناتمام ماندن پروژه‌ها و شروع پروژه‌ی بعدی

گاهی سفارش‌هایی ثبت می‌شوند که فوریت دارند و بنابراین طراحی و تولید آن‌ها در اولویت قرار می‌گیرد. در چنین حالتی تیم توسعه در حالی که هنوز نتواسته از فرآیند توسعه یک نرم‌افزار پیروز خارج شود درگیر پروژه تازه‌ای می‌شود که آمادگی فکری لازم را برای پیشبرد آن ندارد.

بهتر است پیش از پذیرش پروژه تازه به تیم خود استراحت و زمان کافی بدهید تا بتوانند از لحاظ فکری و جسمی آماده شوند.

4. پذیرش پروژه‌هایی که از عهده تیم خارج است

پذیرش پروژه‌ها با زمان تحویل محصول و ارائه خدمات توسط تیم وابستگی زیادی دارد. امکانات و مهارت تیم توسعه تعیین می‌کند که استطاعت پذیرش پروژه‌ها را دارید یا این که باید به دلیل محدودیت نیروی کاری، زمان و امکانات آن‌ها را رد کنید.

5. تغییر افراد در ترکیب تیم توسعه

فوریت پروژه‌ها یا نظارت دائمی بر پروژه گاهی باعث می‌شود که افراد مختلف را از پروژه‌ای خارج کنید و او را درگیر پروژه تازه‌ای کنید. این کار مثل به هم زدن سالاد است که مدام اجزا مختلف آن در حال آشکار شدن و پنهان شدن هستند.

تغییر سمت افراد و جا به جا کردن آن‌ها در طول پروژه‌ها مختلف استراتژی ناپایداری است که از بازدهی کار و سرعت پیشرفت پروژه‌ها می‌کاهد.