این روزها شهردار تهران و به دنبال پیدا کردن راه حلی برای ماندگاری بیشتر خود به عنوان شهردار تهران است. موضوعی که اعضای شورای شهر تهران نیز به آن بارها اشاره کرده اند. پناه بردن شهرداران بازنشسته کلانشهرها ازجمله تهران به قانون «انتخابات شهرداران» بعد ازاصلاح مجدد قانون منع به کار گیری بازنشستگان و تاکید رئیس مجلس مبنی بر اینکه این قانون مشمول شهرداران نیزخواهد شد؛ باعث شده تا مدیریت شهری تهران به دنبال راه حلی برای ماندگاری بیشتر محمد علی افشانی در دوره اصلاحات شهرداری تهران است.به همین منظور به نظر می رسد که شهردار تهران به دنبال ائتلافی سه جانبه بین شهرداری، وزیر کشور و رئیس مجلس است تا به سلامت از این قائله بیرون آید.
کد خبر: ۶۵۲۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸ 08 September 2018

به گزارش تابناک : هر چند در ابتدا مدیریت شهری تهران بر این باور بود که اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان گریبان شهردار تهران را نمیگیرد، در نتیجه سعی کردند تا نخستین سازمان عمومی ای باشند که قبل از تمامی ارگان های دولتی و عمومی ای که این قانون شامل حال آنها می شد؛ اقدام به اجرایی کردن آن کنند.


تهیه لیست های متعدد از مدیران بازنشسته شهرداری تهران و ارسال آن به شورای شهر جهت تایید و از همه مهمتر استعفای برخی ابز مدیران ارشد شهرداری و البته اجرای این قانون در خصوص بازنشسته بودن برخی از شهرداران مناطق نخستین گامی بود که مدیریت شهری پایتخت در این زمینه برداشت.


دلیل اجرای زود هنگام قانون فوق نیز این نبود که اعضای شورای شهر و البته شهردار تهران بر این باور بودند که به دلیل اینکه محمد علی افشانی خود را بازخرید کرده است و با بازنشستگی فاصله زیادی دارد، در نتیجه ابلاغ و اجرایی کردن قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل حال وی نمی شود.


بعد از ارجاع مجدد این قانون به مجلس و اصلاح مواردی که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته بود و همچنین حذف تمامی موارد استثناء از این قانون باعث شد تا هم حرکت شهرداری تهران برای خروج مدیران بازنشسته از مجموعه شهرداری تهران متوقف شود و هم اینکه تیم مشاوران وی به دنبال راه حلی برای مصون ماندن محمد علی افشانی از این قانون باشند.چرا که بعد از اصلاح مجدد قانون منع به کار گیری بازنشستگان نمایندگان و رئیس مجلس تاکید کردند که این قانون شامل حال 90 شهردار بازنشسته کشور نیز می شود.


به رغم آنکه در زمان تصویب این قانون در مجلس شهردار تهران و البته اعضای شورای شهر بارها اعلام کرده بودند که استفساریه ای ازمجلس پیرامون شرایط ماندن یا رفتن شهردار تهران ازمجلس خواهند گرفت؛ اما توضیح صریح رئیس مجلس باعث شد تا آنها به دنبال راه حل دیگری برای ماندگاری بیشتر محمد علی افشانی به عنوان شهردار تهران باشند.


به همین دلیل بود که بعد از مطالعات زیاد به این نتیجه رسیدند که شهردار تهران براساس قانون انتخابات شهرداران از سوی شورای شهر انتخاب می شوند. به همین دلیل چون انتخاب شهردار براساس یک قانون خاص انجام می شود، قانون عام منع به کارگیری بازنشستگان نمی تواند این قانون خاص را ابطال کند. در نتیجه قانون مصوب مجلس درباره بازنشسته ها شامل حال شهرداران نمی شود.

 

آیا ائتلاف شهردار، وزیرکشور با رئیس مجلس راهگشا خواهد بود؟


هر چند این استدلال تیم مشاوره ای و حقوقی شهردار تهران زیاد به مذاق نمایندگان مجلس خوش نیامد و تعدادی از آنها در مصاحبه هایی که با رسانه های مختلف انجام دادند، با رد این موضوع به محمد علی افشانی تاکید کردند که بهتر ازجای خود را به یک مدیر جوان تر بدهد؛ اما بودند در این میان نمایندگان مجلسی که مطرح کردند قانون منع به کار گیری شامل حال بدنه شهرداری تهران می شود اما شامل حال شهردار نخواهد شد.


در اظهار نظرهایی که اعضای شورای شهر تهران نیز در این رابطه انجام دادند، این گونه بیان شد که قانون منع به کار گیری بازنشستگان با توجه به شرایط انتخاب شهردار تهران که از نمایندگان مردم در شورای شهر انجام می شود؛ شامل حال افشانی نخواهد شد. اما در عین حال به این مساله نیزتاکید داشتند که تابع قانون خواهند بود.


اما به نظر می رسد برای راضی کردن مجلس مبنی بر خروج شهرداران از قانون عام منع به کارگیری بازنشستگان با قانون انتخابات شهرداران نیاز است تا وزیر کشور و البته رئیس مجلس نیز در این زمینه اظهار نظرهایی داشته باشند.


به هر حال زمانی که محمد علی افشانی به عنوان شهردار هفدهم شهر تهران انتخاب شد؛ برخی بر این باور بودند که این انتخاب پیشنهاد رحمانی فضلی وزیر کشور دو دولت یازدهم و دوازدهم به اصلاح طلبان شورای شهر تهران بوده است.


از سوی دیگر دیدارهایی که افشانی با رئیس مجلس با هدف حمایت ازمدیریت شهری در زمان افشانی نیز انجام شد؛ هر چند در همان ابتدا به مذاق اصلاح طلبان خوش نیامد و برخی پناه بردن افشانی به رئیس مجلس را برخ لاف اصول حزبی اصلاح طلبان می دانستند؛ اما افشانی به خوبی می دانست که برای ماندگاری بیشتر و حمایت باید با علی لاریجانی ارتباط نزدیک تری را داشته باشد.


به هر حال محمد علی افشانی به خوبی می داند که برای ماندن در مسند شهردار تهران باید ائلاف جدیدی بین رئیس مجلس و وزیر کشور ایجاد شود تا وزیر کشور با استناد به قانون انتخابات شهرداران در کشور و به ویژه شهر تهران استفساریه ای به نفع ماندن شهردار تهران را از رئیس مجلس بخواهد.


از سوی دیگر تغییر دوباره شهردار تهران در طول یک سال در دوره اصلاحات نیز باعث ضعیف تر شدن مدیریت شهری پایتخت و یک نمره منفی دیگر در کارنامه اصلاح طلبان خواهد بود. چرا که در یکسال اخیر دو شهردار و دو سرپرست را برای اداره پایتخت انتخاب کرده اند و اگر مجلس در این زمینه یاری نکند، انتخاب سومین شهردار و البته یک سرپرست دیگر اتفاق خوشایندی برای آنها نخواهد بود.


هر چند اواخر هفته گذشته خبری مبنی بر دیدار اعضای شورای شهر و شهردار تهران با وزیر کشور در خصوصتعیین تکلیف ماندن یا رفتن افشانی در شبکه های مجازی منتشر شد، اما سخنگوی شورای شهر تهران اعلام کرد که این دیدار تنها بین شهردار تهران و وزیر کشور بوده است و اعضای شورا در جلسه مذکور حضور نداشته اند.


علی اعطا درباره این جلسه عنوان کرده است: خبرى منتشر شده که اعضاى شورا امروز با وزیر کشور جلسه داشته‌اند. خبر درست این است که ریاست شورا امروز دیدارى با وزیر کشور داشته‌اند و در رابطه با فهرستى از مسایل مدیریت‌شهرى با ایشان گفتگو کرده‌اند. محتواى این دیدار، اختصاص به بحث مصوبه جدید مجلس نداشته است.


حال باید دید که ائتلاف جدیدی که مدیریت شهری تهران به دنبال شکل گیری آن است چگونه می تواند نقطه پایانی برای ماندی وی و نجات دادن اصلاح طلبان از انتخاب سومین شهردار پایتخت در طول یک سال باشد.

 
 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار