داود مظفری:این بار سراغ «استخدام و یا همکاری در یک تیم استارتاپی» میرم که احتمالا در آینده گریبانگیر شما خواهد شد.

۱. آواز دهل از دور خوش است

خیلی از افرادی که همکاری خواهید کرد احتمالا یا رزومه خوبی دارند یا معروف هستند ولی چقدر آنها را واقعا ارزیابی کردید؟ هیچ فردی نکات منفی آنچه را که پیش‌تر اتفاق افتاده است را تعریف نمی‌کند.

افراد زیادی هستند که در شبکه‌های اجتماعی فالورهای بالایی دارند، هر روز مطالب جذابی توییت می‌کنند اما در عمل تفاوت بسیاری دارند.

برای مثال در حوزه فنی:

  • چقدر نسبت به تکنولوژی و مواردی که استفاده شده مطمئنید؟
  • چقدر مطمئن هستید پروژه های معرفی شده در رزومه توسط همان فرد پیاده سازی شده؟
  • چقدر مطمئن هستید که آن فرد به خاطر اشتباهات متوالی از محل کار قبلی اخراج نشده باشد؟

۲. سعی کنید همه چیز را شفاف کنید

قبل از همکاری با هر فردی سعی کنید تمام بخش های کار را شفاف و مشخص کنید، در واقع همیشه به عنوان فرد بالادستی باید شرح وظایف، نحوه کار و آینده آن را بدانید و به همکار تازه کار خود قبل از شروع کار اعلام کنید.

تمام جزئیات همکاری نظیر بیمه، ناهار، جابجایی، مرخصی، ساعت کاری، تعطیلی‌ها و ... را از قبل بررسی کنید و تمام موارد را مطمئن شوید.

اگر به عنوان شخصی که قرار است استخدام شوید و عنوان اگهی شغلی با عبارات «شرکتی معتبر» یا «موقعیت شغلی جذاب» مزین شده از آن فرار کنید، چرا که این دسته از افراد خودشان هم نمی دانند دقیقا چه می خواهند و یا اینکه به دنبال استثمار کردن هستند.

۳. دور همکاری پروژه ای (فری لنس) را خط بکشید

به شخصه تا به حال همکاری فری لنسینگ مناسبی با هیچ فردی نداشتم، شاید بیشتر از ۲۰ پروژه مختلف را برون سپاری کردم اما همه افراد در ابتدایی ترین حالت هیچ تصوری از «ددلاین» و «زمان بندی» ندارند و یا شاید اهمیتی ندارد.

هرچند این مسئله ای هست که در تصویر بزرگتر در تمام جامعه با آن روبرو هستیم، از بنا و کابینت ساز تا توسعه دهنده وب؛ اما از آن جایی که کار و پروژه اهمیت بیشتری دارد به شدت پیشنهاد میکنم از همکاری پروژه ای پرهیز کنید مگر به شرطی که فرد چند روز در هفته به دفتر شما بیاید.

۴. تضمین بگیرید

من همیشه قبل از اینکه در جایگاهی قرار بگیرم که فردی را استخدام کنم یا همکاری کنم، همیشه برام سوال بود که چرا شرکت ها چک یا سفته دریافت می کنند؟ دلیل اینکار را با پرس و جو فهمیدم اما هیچ وقت درک نکردم.

اما همیشه افرادی هستند که:

  • همزمان در چند جا استخدام می شوند
  • اطلاعات کسب و کار را برای کارهای خود استفاده می کنند
  • بدون هیچ هماهنگی حضور پیدا نمی کنند
  • با ترفندهای اقدام به ایجاد مشکل برای شرکت می کنند

۵. افراد ضعیف را حذف کنید

یکی از مهمترین چیزهایی که آموختم این بود که بدون درنظر گرفتن هیچ موردی افرادی که عملکردی ضعیف دارند را از تیم خود حذف کنید، دلایل آن خیلی ساده است:

  • این افراد باعث می شوند سایر افراد نیز همانند آنها شوند
  • عملکرد آن بخش از پروژه / کسب و کار مختل می شود
  • زمان زیادی را از شما می گیرند تا امور مرتبط به آنها را حل کنید
  • هزینه زیادی را به تیم برای «هیچ» به کسب و کار محول می کند.

اگر با دلایل واهی نظیر حقوق کم و ... روبرو شدید، بدانید که تمام این شرایط هنگام شروع مشخص بوده و پذیرفته شده، پس این موارد فقط از زیر کار در رفتن محسوب می شود.

یادتان نرود که شما افراد مختلفی را استخدام می کنید تا درآمد زایی کنید و کار خود را آسانتر کنید. اگر هر کدام از این موارد محقق نشد فورا اقدام به تعویض کنید. در کسب و کار خود با کسی تعارف نداشته باشید!

۶. گزینه‌های آلترنیتیو داشته باشید

همیشه برای انجام هر بخش از کاری چند فرد مختلف را بیازمایید و در مواقعی که احساس می کنید نیاز به تعویض دارید دیگر در فرآیند یافتن متخصص جدید نباشید. فراموش نکنید که زمان برای یک کسب و کار مهمترین ارزش است که باعث تمایز و دستیابی بیشتر به بازار می شود.

۷. افراد تیم را به طور مرتب بسنجید

شما به عنوان یک فرد بالادستی همیشه باید افراد را اندازه گیری کنید تا ببینید چقدر به اهداف تعیین شده نزدیک شده اند. در حوزه هایی نظیر بازاریابی یا فروش، KPI هایی توافق می شود که افراد باید به اعداد تعیین شده دست پیدا کنند و چنانچه این اتفاق نیفتد نشان از ضعف افراد است.

جدا از این موارد همیشه باید گزارش عملکرد افراد را به صورت دوره ای (هفتگی یا ماهانه) دریافت کنید تا بهتر متوجه فعالیت آنها بشوید.

بسیاری از افراد هستند که با شرایط مختلف سازگار می‌شوند اما در عمل هیچ کاری نمی‌کنند؛ وظایف خود را به دوش دیگران میندازند، برای تمام تاخیرها بهانه میاورند و ... این دسته افراد به طور آگاهانه فقط به دنبال منافع مالی هستند؛ همیشه این دست افراد را سریعتر شناسایی کنید و نسبت به حذف آنها اقدام کنید چرا که باعث این عمل باعث خواهد شد افراد دیگر نیز در معرض همین رفتار قرار بگیرند.

از اعتماد کردن بیجا پرهیز کنید، سنجش دوره‌ای باعث بهره‌وری بهتر افراد تیم خواهد شد.

۸. تیم خود را منسجم و با روحیه نگه دارید

برای بهبود عملکرد و راندمان شما نیاز دارید تا جدا از انجام تعهدات خود (نظیر پرداخت حقوق به موقع و ...) به افراد انگیزه خوبی بدهید یا آنها را آموزش دهید تا مهارت‌هایشان افزایش پیدا کند و جدا از این موارد انگیزه بهتری برای سرکار رفتن داشته باشند.

فراموش نکنید که همنشینان و به طور کلی محیط تاثیرگذاری زیادی خواهد داشت، با انگیزه ترین افراد در محیطی که بقیه افراد کار نمی کنند تنبل و سست خواهند شد.