مسافربرهای شخصی را می توان یکی از رقبای دیرینه رانندگان تاکسی به حساب آورد. هر چند در طول یک دهه اخیر متولیان حمل و نقل و مدیریت ترافیک از مدیریت سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گرفته تا پلیس راهرو تهران بزرگ و معاون حمل و نقل و ترافیک از ایجاد مزاحمت های مسافربرهای شخصی در محدوده فعالیتی رانندگان خطی تاکسی ها صحبت کرده اند، اما عدم اجرای یک طرح تاثیرگذار در این زمینه باعث شده تا سفره درآمدی رانندگان تاکسی هر روز کوچکتر شود.
کد خبر: ۶۴۵۹۴۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳ 21 August 2018
به گزارش تابناک : اکنون می توان گفت در کنار مسافربرهای شخصی، فعالیت اپلیکیشن های مسافربری مانند اسنپ، تپسی، دینگ و ... باعث شده تا از میزان درآمد روزانه رانندگان تاکسی کاسته شود.
 
این در حالی است که متولیان نظارت بر حوزه حمل و نقل از پلیس راهور تهران بزرگ گرفته تا شهرداری تهران در طول سال های اخیر هر گز نتوانسته اند تا رقبای غیر قانونی تاکسیرانان را در حوزه حمل مسافر از میدان به در کند.
 
بررسی ها نشان می دهد که یکی از مشکلات رانندگان تاکسی های خطی با مسافربرهای شخصی است. اگر در گذشته و در ساعات اوج سفرهای عصرگاهی و یا شبانگاهی هجوم مسافربرهای شخصی همیشه مورد اعتراض رانندگان تاکسی بود، اما کنون کار به جایی رسیده که دیگر حتی شکایات رانندگان خطی خطوط تاکسیرانی نیز نه در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران و نه نزد پلیس راهور تهران بزرگ خریدار داشته باشد.
 
متولیان بر این باورند که با توجه به سخت شدن شرایط اقتصادی در کشور و همچنین افزایش بیکاری به ویژه در تهران نمی توان قانونی را برای عدم فعالیت مسافربرهای شخصی در نزدیکی ایستگاه های مترو، تاکسی و اتوبوس اجرایی کرد.
 
حتی در برخی از موارد به ویژه در روزهایی که تهران با افزایش تردد و مسافر روبه روست؛ ماموران پلیس مسافران را برای استفاده از امکان حمل و نقلی مسافربرهای شخصی هدایت می کنند و همین رویکرد باعث شده تا این مزاحمان همیشگی رانندگان تاکسی با قدرت بیشتری نه تنها در حاشیه ایستگاه های تاکسی بلکه با نفوذ به داخل ایستگاه ها مانع خدمات رسانی تاکسیرانان شود.
 
نکته قابل تامل در این میان می توان تشکیل به تشکیل مافیای مسافربرهای شخصی و ایجاد خط هایی به موازات خطوط تاکسیرانی در برخی از معابر و خیابان های اصلی شهر نام برد. این افراد که اکثر از اقوام خاصی از کشور هستند، به بهانه کسب درآمد با یک خودرو پراید راهی تهران شده اند و اقدام به مسافر کشی در مسیرهایی می کنند که اتفاقا تاکسی ها نیز در این مسیرها فعال هستند.
 
به عنوان مثال خیابان میرداماد، زیر پل سید خندان، تجریش، میدان ولی عصر، میدان رسالت و ... از جمله این مسیرها هستند.
 

نفوذ مسافربرهای شخصی به داخل ایستگاه های تاکسی/ سرقفلی حمل و نقل خیابان میرداماد در دست مسافربرهای کوهدشت

 
در ابتدای خیابان میرداماد تا یکی، دو سال قبل تاکسی های خطی اقدام به جابه جایی مسافران تا ایستگاه مترو و یا تا تقاطع شریعتی می کردند، اما با ورود مسافربرهای شخصی با پلاک شهرستان که عمده آنها از کوهدشت برای کسب درآمد به تهران آمده اند باعث شد تا در ابتدای تقاطع میرداد ماد ولی عصر با تجمع این خودروها و ترغیب مسافران برای سوار شدن، مشکلات زیادی را برای رانندگان خطی این مسیر به وجود آورند.
 
این در حالی است که هر بار با اعتراض رانندگان تاکسی مبنی بر غیر قانونی بودن این کار روبه رو شدند، با درگیری و ضرب و شتم رانندگان سعی کردند تا پاتوق خود را در این خیابان حفظ کرده و حتی بر تعداد ناوگان خود در این مسیر بیفزایند.
 
یکی از رانندگان تاکسی خطی در این مسیر به خبرنگار تیتر شهر گفت: هر بار که درگیری فیزیکی بین رانندگان تاکسی و مسافربرهای شخصی در این خیابان ایجاد می شود و کار به کلانتری گاندی کشیده می شود؛ اما با پادرمیانی ماموران کلانتری که به نظر می رسد از همشهری های رانندگان مسافربر شخصی باشند، دوباره شرایط بهتر از قبل به نفع این رانندگان می شود.
 
اکنون در مقابل چشمان ماموران پلیس راهور مسافربرهای شخصی با تجمع در ابتدای تقاطع میرداماد ولی عصر و یا در مقابل مجتمع تجاری پایتخت اقدام به سوار کردن مسافرانی می کنند که به دلیل عجله داشتند، حاضر نیستند تا چند صد متر پایین تر از خدمات تاکسی های خطی استفاده کنند.
 

نفوذ مسافربرهای شخصی به داخل ایستگاه های تاکسی/ سرقفلی حمل و نقل خیابان میرداماد در دست مسافربرهای کوهدشت

 
یکی از مشکلات خیابان میرداماد پارک دوبله  خودروهایی است که در لاین کندرو این معبر توقف می کنند. این مشکل به ویژه در محدوده ایستگاه مترو میرداماد در ساعات اوج سفر بیشتر به چشم می خورد و باعث افزایش ترافیک در این خیابان می شود. 
 
به رغم آنکه عمده این پارک های دوبل و یا بیشتر توسط مسافربرهای شخصی برای سوار کردن مسافران مترو انجام می شود، اما پلیس راهور منطقه به بهانه اینکه وجود ایستگاه تاکسی باعث ایجاد ترافیک در ساعات اوج سفر در این محدوده شده است، اقدام به حذف ایستگاه تاکسی های خطی مترو میرداماد تا خیابان شریعتی شد و این کار باعث شد تا امکان جولان بیشتر مسافربرهای شخصی در این محدوده بیشتر شود.
 
یکی دیگر از رانندگان خطی این مسیر به خبرنگار تیتر شهر گفت: با توجه به اعتراضاتی که رانندگان خطی در این مسیر به شهرداری منطقه 3 و سازمان تاکسیرانی داشتند تنها یک هفته گشت نظارتی تاکسیرانی در این محدوده برای بهبود شرایط حضور داشت و بعد از یک هفته معلوم نیست چه اتفاقی افتاد که گشت نظارتی سازمان تاکسیرانی نیز برای جلوگیری از ورودمسافربرهای شخصی به محدوده فعالیت تاکسی های خطی این مسیر این محل را ترک کرد.
 
به گفته وی؛ به رغم آنکه شهرداری منطقه اقدام به نصب نرده در مقابل ایستگاه مترو کرده است اما باز این فضا توسط مسافربرهای شخصی مورد استفاده قرار می گیرد . در واقع این افراد کاری کردند که پلیس راهور به جای حل مشکل صورت مساله را پاک کرد و ایستگاه تاکسی های خطی در این مسیر را حتی در تقاطع میرداماد شریعتی به مکان دیگری منتقل کرد و فضا را برای جولان مسافربرهای شخصی بازتر کرد.
 

نفوذ مسافربرهای شخصی به داخل ایستگاه های تاکسی/ سرقفلی حمل و نقل خیابان میرداماد در دست مسافربرهای کوهدشت

 
اگر تا یکی دو سال قبل پلیس راهور تهران بزرگ اقدام به جریمه برخی از خودروهای مسافربر شخصی با پلاک شهرستان می کرد، اما اقامت طولانی مدت این افراد که عمدتا از کوهدشت راهی تهران شده اند باعث شد تا با استفاده از خلاءهای قانونی اقدام به تغییر پلاک های خود به پلاک تهران کنند. در این صورت دیگر پلیس راهور تهران بزرگ نیز نمی تواند به بهانه پلاک شهرستانی بودن این خودروها مانع از فعالیت آنها شود.
 
از سوی دیگر به دلیل کاهش درآمد رانندگان خطی در این مسیر، چنانچه دیگر حاضر به فعالیت در این خط نباشند بعد از مدتی غیبت مجوز خط آنها حذف می شود و اگر نیز در این خط بمانند میزان درآمد آنها کفاف مخارج تاکسی و خانواده شان را نمی دهد.
 
اما سوال اینجاست که به رغم انکه شهرداری تهران، معاونت حمل و نقل و ترافیک و به صورت خاص تر سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران خود را متولی نظارت بر ناوگان تاکسیرانی پایتخت می دانند، اما چرا تا کنون نتوانسته اند این مشکلات چندین ساله رانندگان تاکسی را در بسیاری از خطوط حل کنند؟
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار