سندرم خشکی چشم بیش از 5 میلیون نفر از افراد بالای 50 سال را در ایالت متحده تحت تاثیر قرار داده است
کد خبر: ۶۴۵۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷ 19 August 2018

اینفوسلامت: اگر شما سندرم خشکی چشم دارید، چشمان شما اشک کافی تولید نمی کند و یا شما قادر به حفظ یک لایه نرمال از اشک برای محافظت از چشمان خود نیستید در نتیجه، چشم شما نمی تواند گرد و غبار و سایر عوامل تحریک کننده را از بین ببرد. این می تواند به علائم زیر در چشم شما منجر شود:

گزگز

سوزش

درد

قرمزی

در صورتی که درد و ناراحتی در چشم های شما افزایش و توانایی دیدن شما کاهش یافت فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر به طور گسترده ای مطالعه می کنید، با رایانه کار کرده یا وقت زیادی را در محیط خشک می گذرانید، ممکن است خشکی چشم شما تشدید شود. اگر سندرم چشم خشک دارید، ممکن است چشمهایتان در معرض عفونتهای باکتریایی قرار بگیرند و یا سطح چشم شما ملتهب شده و باعث بروز قرمزی چشم شود. اگر چه خشکی چشم بسیار ناراحت کننده است، اما تقریبا هرگز به از دست دادن دائمی بینایی منجر نمی شود.


علائم سندرم خشکی چشم

علائم سندرم خشکی چشم

شایع ترین علائم سندرم خشکی چشم عبارت است از: سوزش، درد و قرمزی چشم. سایر علائم رایج عبارتند از آبریزش چشم یا ترشحات چسبناک. شما ممکن است متوجه شوید که چشمان شما خیلی زود احساس خستگی می کند و یا در هنگام مطالعه طولانی مدت یا کار با کامپیوتر دچار مشکل می شوید. احساس داشتن شن و ماسه در چشم نیز رایج است.


علل سندرم خشکی چشم

علل سندرم خشکی چشم

اشک از سه لایه تشکیل شده است: لایه بیرونی چرب، لایه میانی آبدار و لایه درونی مخاطی. اگر غده هایی که عناصر مختلف اشک شما را تولید می کنند، ملتهب شوند یا به اندازه کافی آب، روغن یا مخاط تولید نکنند، می تواند منجر به سندرم خشکی چشم شود. هنگامی که لایه روغنی اشک شما از بین می رود، آب موجود در لایه میانی به سرعت تبخیر شده و چشم شما نمی تواند رطوبت ثابت را حفظ کند.

علل سندرم خشکی چشم عبارتند از:

هورمون درمانی

قرار گرفتن در معرض باد یا هوای خشک، مانند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض یک بخاری در طول زمستان

آلرژی

جراحی لیزیک چشم

مصرف برخی از داروها، از جمله داروهای ضد گرفتگی بینی، قرص های ضد بارداری و داروهای ضد افسردگی

پیری

استفاده طولانی مدت از لنزها

خیره شدن به کامپیوتر برای ساعات طولانی

به اندازه کافی چشمک نزدن


عوارض سندرم خشکی چشم

عوارض سندرم خشکی چشم

سندرم خشکی چشم در افراد بالای 50 سال بیشتر است. برآورد شده است که حدود 5 میلیون آمریکایی در این گروه سنی به سندرم خشکی چشم مبتلا هستند. اکثر آنها زنان هستند، اما این وضعیت در مردان نیز رخ می دهد. زنان باردار، کسانی که هورمون درمانی انجام می دهند و یا زنانی که در دوران یائسگی قرار دارند بیشتر در معرض خطر هستند. شرایط اساسی زیر همچنین می تواند خطر شما را افزایش دهد:

آلرژی های مزمن

بیماری تیروئید یا سایر شرایطی که چشمها را به جلو هدایت می کند

لوپوس، روماتیسم مفصلی و سایر اختلالات سیستم ایمنی بدن

التهاب قرنیه، که در اثر خوابیدن با چشم باز اتفاق می افتد

کمبود ویتامین A، که بعید است که آن را از مواد غذایی دریافت نکنید


تشخیص سندرم خشکی چشم

تشخیص سندرم خشکی چشم

اگر چشمان شما خشک شود و ناگهان متوجه شوید که نمیتوانید به خوبی ببینید، فورا به چشم پزشک مراجعه کنید. پس از توصیف علائم، شما به احتمال زیاد تحت آزمایشاتی قرار می گیرید که میزان اشک در چشم شما را بررسی می کند، مانند آزمایش لامپ اسلیت، بیومیکروسکوپ یا آزمایش اشک. برای این آزمایش، پزشک شما از یک رنگ مانند فلورسین استفاده می کند تا میزان اشک شما به خوبی قابل رویت باشد.

تست شیرمر نیز برای اندازه گیری سریع میزان اشک چشم می تواند مورد استفاده قرار گیرد. این آزمایش میزان تولید اشک را با استفاده از یک ورق کاغذی که روی لبه پلک قرار می گیرد، تعیین کند. چشم پزشک بسته به علت اصلی خشکی چشم و در صورت لزوم می تواند شما را به متخصص ارجاع دهد. به عنوان مثال، اگر شما آلرژی های مزمن داشته باشید، می توانند شما را به یک متخصص آلرژی راهنمایی کنند.


درمان سندرم خشکی چشم

درمان سندرم خشکی چشم

اشک مصنوعی

قطره های چشمی که رطوبت چشم شما را افزایش می دهد و یکی از رایج ترین درمان ها برای سندرم خشکی چشم است. اشک مصنوعی نیز برای برخی از افراد بسار موثر است

پلاگ های اشکی

پزشک ممکن است از پلاگ ها برای جلوگیری از آبریزش در گوشه چشم استفاده کند. این روش نسبتا بدون درد و برگشت پذیر برای پیشگیری از هدر رفتن اشک چشم است. اگر وضعیت شما شدید باشد، پلاگ ها ممکن است به عنوان یک راه حل دائمی توصیه شوند.

داروها

داروهایی که معمولا برای سندرم خشکی چشم تجویز می شود، داروهای ضد التهابی است. این دارو ها باعث افزایش میزان اشک در چشم شما می شود و خطر آسیب دیدن قرنیه را کاهش می دهد.  اگر داروهای دیگر چشم شما را خشک می کند، پزشک ممکن است تجویزش را عوض کند تا این حالت در شما درمان شود.

تغذیه

شما باید یک رژیم غذایی متعادل با پروتئین و ویتامین کافی داشته باشید تا چشم شما سالم بماند. گاهی اوقات توصیه می شود از مکمل های اسید های چرب امگا 3 برای افزایش روغن چشم استفاده شود. به طور معمول، مردم باید این مکمل ها را حداقل سه ماه به طور منظم مصرف کنند تا بهبود پیدا کنند.

عمل جراحی

اگر سندرم خشکی چشم شدید باشد و با سایر روشهای دیگر درمان نشود، پزشک ممکن است عمل جراحی را توصیه کند. پلاگ های دائمی در گوشه های داخلی چشم شما ممکن است به طور دائمی متصل شوند تا چشم شما بتواند مقدار کافی اشک را حفظ کند.

مراقبت در منزل

اگر خشکی چشم دارید، از دستگاه بخور استفاده کنید تا رطوبت را در اتاق افزایش دهید و از هوای خشک جلوگیری کنید. استفاده از لنز را محدود کنید و وقت خود را در مقابل رایانه یا تلویزیون صرف نکنید.


سندرم خشکی چشم

چشم انداز سندرم خشکی چشم

سندرم خشکی چشم معمولا به طور چشمگیری روی دید شما تاثیر نمی گذارد. شما می توانید بطور قابل توجهی ناراحتی خود را با درمان کاهش دهید. در موارد نادر، عفونت های چشم و زخم ها می توانند اتفاق بیفتند و باید به طور جداگانه درمان شوند.

برچسب ها: خشکی چشم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار