مدیریت ناصحیح آب و ضعف پوشش گیاهی
خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها، چرای مازاد بر پروانه دام‌ها در یک منطقه و ضعف پوشش گیاهی و همچنین وجود ناملایماتی در زمینه آب، مانند افت سفره‌های زیرزمینی که ناشی از مدیریت ناصحیح در زمینه آب است، ازجمله عوامل داخلی در ایجاد پدیده گردوغبار و تشدید آن در استان قم به شمار می‌روند.
کد خبر: ۶۴۴۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۱ 19 August 2018

به گزارش تابناک قم، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: دلایل ایجاد پدیده گردوغبار در قم اغلب داخلی بوده و به مدیریت آبی نادرست و ضعف پوشش گیاهی در استان بازمی‌گردد.

سید رضا موسوی مشکینی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به وجود عوامل مختلف در ایجاد پدیده ذرات گردوغبار اظهار داشت: منشأ پدیده گردوغبار را می‌توان به دو گروه داخلی و خارجی تقسیم کرد که استان‌های مرکز کشور بیشتر از منشأ داخلی و استان‌های واقع در غرب کشور، اغلب از منشأ خارجی تأثیر می‌پذیرند.

وی افزود: خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها، چرای مازاد بر پروانه دام‌ها در یک منطقه و ضعف پوشش گیاهی و همچنین وجود ناملایماتی در زمینه آب، مانند افت سفره‌های زیرزمینی که ناشی از مدیریت ناصحیح در زمینه آب است، ازجمله عوامل داخلی در ایجاد پدیده گردوغبار و تشدید آن در استان قم به شمار می‌روند.

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط‌زیست استان قم با بیان اینکه در حل مشکلات زیست‌محیطی استان، نیاز به همکاری دستگاه‌های مختلف وجود دارد، ادامه داد: در زمینه پدیده گردوغبار طرح‌های خوبی برای بیابان‌زدایی پیشنهادشده که امیدواریم با تشکیل کارگروه‌های استانی شاهد کاهش اثرات کانون‌های ریز گرد داخلی روی استان قم باشیم.

موسوی مشکینی افزایش واحدهای صنعتی اطراف قم را یکی از دلایل افزایش آلایندگی در این استان دانست و ابراز کرد: در سال‌های گذشته بحث عدم استقرار واحد‌های صنعتی در شعاع 120 کیلومتری شهر تهران مطرح و تصویب شد که به‌موجب آن تعداد واحد‌های صنعتی اطراف شهر قم افزایش یافت که این افزایش تعداد علاوه بر جلوگیری از گسترش شهر قم در بعضی مناطق، سبب ایجاد آلایندگی‌های گوناگون و مشکل دفع پسماندهای صنعتی در استان قم شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات واحدهای صنعتی استان قم دفع پسماند‌های ویژه است، خاطرنشان کرد: برای دفع پسماندهای صنعتی ویژه باید وزارت کشور و اداره حفاظت از محیط‌زیست مکان‌یابی انجام دهند که این کار در چند سال اخیر در استان قم انجام‌شده ولی هنوز تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار