مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس از کشف و انهدام بزرگترین شبکه‌ قاچاق پرنده هوبره کشور در این استان خبر داد.
کد خبر: ۶۴۴۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵ 18 August 2018

تابناک فارس به نقل از ایلنا: اخیرا تعداد 29 قطعه پرنده هوبره از متخلفین و یکی از اعضا باند قاچاق پرندگان که به صورت غیر قانونی در یک مکان سربسته و غیربهداشتی و غیر اصولی نگهداری می‌شدند، کشف و ضبط شد.

سعید محمودی اظهار داشت: این پرندگان با توجه به تلاش های مستمر و شبانه روزی نیروهای یگان مستقر در پارک ملی قطرویه و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان فارس کشف و ضبط و تحویل مراجع قضایی شد.

در این عملیات موفقیت آمیز یکی از باندهای شبکه های قاچاق پرندگان هوبره و مهره های فعال در این زمینه کشف ، دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

وی افزود: این پرنده از جمله پرندگان در معرض خطر انقراض بوده و براساس قوانین بین المللی و کشور هرگونه صید، زنده گیری ،خرید و فروش و شکار آن جرم محسوب می شود و متخلفین باید ضرر و زیان ناشی از تخلف هر قطعه پرنده که مبلغ 20 میلیون ریال تعیین شده به حساب های مشخص شده و خزانه دولت واریز کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس خاطرنشان کرد: متاسفانه این پرندگان در شرایط فوق العاده بدی نگهداری و در یک آغل نگهداری دام کوچک و فاقد هرگونه سیستم تهویه تنفسی و عدم رعایت جیره غذایی نگهداری می شدند که با توجه به بررسی‌های اولیه از وضعیت جسمانی پرندگان علایم بیماری و ضعف غذایی در آنها مشاهده شد.

وی گفت: در پی بازجویی های صورت گرفته توسط ضابطین قضایی و اعترافات متهم در بازجویی های اولیه امکان تشخیص محل زنده گیری پرنده ها و قاچاق آنچه در داخل کشور و چه از طریق مبادی ورودی کشور میسر نبود و با احتمال اینکه این پرندگان دارای تداخل ژنتیکی و یا دستکاری‌های ژنتیکی و یا منبع بیماری باشند امکان رهاسازی این گونه در زیستگاه های طبیعی استان نبود و با رایزنی صورت پذیرفته با سازمان مرکزی و موافقت مدیرکل امور شکار و صید سازمان این پرنده ها به مرکز قرنطینه و باز پروری حیات وحش پردیسان سازمان به منظور انجام آزمایشات لازم و نگهداری در قرنطینه منتقل شد.

پرنده هوبره

هوبره پرنده بزرگی از تیره درناسانان است که زیستگاه آن از شبه‌جزیره سینا گرفته تا قزاقستان و مغولستان ادامه دارد. هوبره پرنده‌ای نیمه‌مهاجر است که در مناطق سردسیر شمالی‌تر زندگی می‌کند و در فصل زمستان به نقاط گرم شبه‌جزیره عربستان و جنوب ایران و جنوب عراق و بلوچستان و جنوب غرب هند مهاجرت دارند .

احمدرضا تابع بردبار کارشناس مسئول اداره نظارت بر امور حیات وحش استان در خصوص نحوه انتقال پرندگان اظهار داشت: با توجه به حساسیت این پرندگان به تنش های حرارتی و استرس آنها ناشی از زنده‌گیری و انتقال به منظور کمترین آسیب به پرندگان جهت هر قطعه یک باکس مخصوص تهیه و با بستر مناسب غذایی پوشش و در نیمه های شب به لحاظ حرارت و با استفاده از یک ماشین مخصوص حمل که دارای کولر و تهویه هوای مناسب بود از بخش قطرویه شهرستان نی ریز به فرودگاه بین المللی شیراز انتقال و از طریق خدمات بار شرکت هوایی فرودگاه شیراز به مقصد فرودگاه مهرآباد تهران انتقال یافتند. خوشبختانه با توجه به تهمیدات لازم در مسیر حمل و انتقال، به پرنده ها آسیبی وارد نشد.

وی اظهار داشت: متاسفانه طمع و سود جویی برخی افراد و علاقمندی برخی شیوخ متمول در کشورهای عربی و با پرداخت مبالغ هنگفت اقدام به خرید پرندگان شکاری و هوبره از قاچاقچیان برای استفاده از آنها برای قوش بازی و تفریح و سرگرمی می‌کنند.

در عین حال مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ضمن اخطار به افراد سودجو که با فرصت طلبی و به صورت غیرقانونی به شکار جانوران مبادرت می ورزند، تاکید کرد: ارتکاب اینگونه اعمال غیرقانونی و ظالمانه در حق طبیعت و نسل‌های آینده این مواهب الهی را که متعلق به آحاد مردم و نسل های آینده است را تهدید کرده و در صورت از بین رفتن اینگونه ها علاوه بر بهم خوردن زنجیره حیات امکان تجدید گونه‌های ارزشمند در طبیعت وجود نخواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار