کد خبر: ۶۴۱۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 21 July 2015
در کنار بازار داغ طلاق توافقي برخي وکلاي سودجو فرصت را مغتنم دانسته و با تبليغات خلاف قانون اقدام به تشويق و تبليغ طلاق فوري و توافقي در جامعه مي‌کنند.«طلاق» جمله اي متضاد با ازدواج است. فعل حلالي که در اسلام از آن به کراهت ياد شده و در ساير اديان الهي هم اين اقدام را ناپسند مي دانند.

قانون مي گويد: حق طلاق با مرد است اما زنان براي رهايي از اين حق گاهي مهريه خود را مي بخشند تا جمله ناميمون «مهرم حلال جانم آزاد» شکل بگيرد.

بر اساس اين گزارش طلاق حقي نيست که به مرد عطا شده و از زن بازداشته شده باشد بلکه طلاق آخرين راه چاره اي است که براي پايان دادن به زندگي بدون عاطفه و مشقت بار در نظر گرفته شده است.  از اين رو  افرادي که از روي هوي و هوس به اين امر اقدام مي کنند و با بروز کمترين اختلافات آن را چاره کار خود مي دانند روزي بايد در مقابل خداوند متعال پاسخگو باشند که آيا واقعا امکان ادامه زندگي به هيچ وجه وجود نداشته و آيا آنها همه سعي خود را براي ادامه زندگي کرده اند؟

بر اساس قوانين و موازين کشور وقوع امر طلاق از چند راه امکانپذير است: اول اينکه زن و شوهر بر مسئله طلاق توافق داشته و ديگر مايل به ادامه زندگي با هم نباشند که به اين نوع طلاق توافقي مي گويند که از اختيار مرد در طلاق ناشي مي شود. دوم بر اساس قوانين، طلاق به خواست و اراده مرد انجام مي شود که بر اساس ماده 1133 قانون مدني مرد مي تواند با رعايت شرايط مقرر در اين قانون با مراجعه به دادگاه تقاضاي طلاق همسرش را کند. البته در بخش ديگر قانون آمده است زن هم مي تواند با وجود شرايط مقرر در مواد (1119)، (1129) و (1130) اين قانون، از دادگاه تقاضاي طلاق نمايد.

اما مسئله اين است که در کنار عوامل اقتصادي، اجتماعي، زناشويي، اخلاقي و اعتياد يکي از مهمترين عوامل تحريک کننده و تسهيل کننده در امر طلاق مي توانند وکلا باشند. هر چند شايد اين ادعا کمي براي جامعه وکالت سنگين تمام شود اما شواهد و گفته هاي طرفين طلاق چيز ديگري مي گويد.

وکلايي که تبليغ مي کنند کلاهبردارند!

با ورق زدن صفحات آگهي روزنامه هاي کثيرالانتشار بر خلاف قوانين بين المللي و داخلي، وکلا همچنان در حال تبليغ هستند.

اين تبليغات در حالي است که بهمن کشاورز رئيس اتحاديه سراسري وکلاي دادگستري ايران در گفتگو با مهر در مورد تبليغات وکلا، گفت: اين افراد کلاهبرداران وکيل‌نمايي هستند که در روزنامه‌ها آگهي منتشر مي‌کنند که فعاليت آنها مصداق بارز تظاهر به وکالت و کلاهبرداري است و اين افراد به علت کلاهبرداري مورد تعقيب انتظامي قرار مي‌گيرند.

اما تبليغات وکلا در اين سال ها فراتر رفته و به سمت و سوي ترويج و تبليغ طلاق هم پيش مي رود! بعنوان نمونه اگر زوجي به دليل اختلافات خانوادگي ـ حتي به شوخي ـ و اينکه از ته دل قصد طلاق نداشته باشند تنها با سر زدن به آگهي روزنامه ها، کوچه و خيابان تحريک مي شوند که براي يک بار هم شده به شماره وکيل تماس بگيرند! در اين تبليغات نوشته شده طلاق بدون حضور زوجين؛ طلاق توافقي در کوتاهترين زمان تا 10 شب! طلاق بدهيدحق الوکاله را اقساط پرداخت کنيد و...

پس از تماس با برخي از اين آگهي ها نکات قابل تاملي به دست آورديم. يکي از وکلاي دفاتر وکالت در گفتگو با مهر گفت: 2 ميليون تومان مي گيريم و در مدت10 تا 15 روز طلاق انجام مي شود! ديگري عنوان کرد: من از همه جا ارزان تر مي گيرم و مي توانم با يک ميليون تومان اين کار را انجام دهم! يکي ديگر از شماره هاي تبليغاتي دفتر وکالت هم گفت: حتما بايد حضوري تشريف بياوريد و در مورد قيمت به توافق مي رسيم!

يک سردفتر: از هر 10 طلاق مي توانم 7 تا را به صلح برسانم

دکتر علي فايضي سردفتر ازدواج و طلاق و حقوقدان در گفتگو با خبرنگار مهر مي گويد: تعرفه طلاق 250 تا 300 هزار هزارتومان است اما در برخي از نقاط تهران هرچقدر تيغ شان ببرد مي گيرند حتي تا يک ميليون و بيشتر هم داريم.

اما نکته قابل تأمل اين است که مي توانم ادعا کنم که از هر 10 طلاقي که در دادگاه ها صادر مي شود مي توانم 7 تاي آن را به آشتي و صلح تبديل کنم. اين ادعا در حالي است که مي دانم قضات به دليل مشغله زياد و حجم بالاي پرونده ها وقتي براي گپ و گفت با زوجين ندارند و کار را به دوش مشاوران گذاشته که آنها هم تنها تأييد مي کنند!

دستور مقام معظم رهبري براي ارشاد خانواده ها و جلوگيري از طلاق توافقي

اين وکيل دادگستري با بيان اينکه متاسفانه برخي وکلا در موضوع طلاق حتي تبليغ هم مي کنند، گفت: از وقتي که مقام معظم رهبري دستور دادند وکلا و قضات و دادگاه ها زوجين را قبل از طلاق ارشاد کنند کمي بهتر شده است و جلوي بسياري از توقيفات اموال و دارايي هاي طرفين گرفته شده اما موضوع مشاوره خانواده همچنان چالش اصلي دادگاه هاست.

به اعتقاد من بايد مراکز مشاوره بسيار تخصصي و حرفه اي ريش سفيدي را به طور علمي و تخصصي براي صلح زوجين اجرايي کنند.مومني شيوياري اظهار داشت: در بسياري از پرونده هاي خانواده که در دست داشتم هم حق الوکاله طلاق را مي گرفتم و هم در 90 درصد آنها صلح برقرار مي کردم که اين وظيفه اخلاقي و حرفه اي هر وکيل است.

دهه هفتادي ها بيشترين مشتري طلاق

وي گفت: در بسياري از پرونده هاي طلاق بيشتر متولدين دهه 70 و سال هاي 68 و 69 تحت مديريت خانواده و مادر اقدام به طلاق توافقي مي کنند. دراين پرونده ها موضوع بر اساس غرور و لجبازي يا گاها لوس بازي رخ مي دهد. جواناني که روش همسرداري و زندگي مشترک را نمي دانند اما مزدوج مي شوند و با کوچکترين دعوا اقدام به طلاق مي کنند.

کنار دادگاه ها بايد مراکز مشاوره ايجاد شود

مظفري عضو هيئت مديره کانون سردفتران ازدواج و طلاق هم در گفتگو با مهر، گفت: در ماده 16 قانون حمايت از خانواده آمده است: به منظور تحكيم مباني خانواده و جلوگيري از افزايش اختلافات خانوادگي و طلاق و سعي در ايجاد صلح و سازش، قوه قضائيه موظف است ظرف سه سال از تاريخ لازم الاجرا شدن اين قانون مراكز مشاوره خانواده را در كنار دادگاه هاي خانواده ايجاد كند و در مناطقي كه مراكز مشاوره خانواده وابسته به سازمان بهزيستي وجود دارد دادگاه ها مي توانند از ظرفيت اين مراكز نيز استفاده كنند.

وي افزود: همچنين در ماده 19 اين قانون تاکيد شده است: مراكز مشاوره خانواده ضمن ارائه خدمات مشاوره اي به زوجين، خواسته‌هاي دادگاه را در مهلت مقرر اجرا و در موارد مربوط سعي در ايجاد سازش مي كنند. مراكز مذكور در صورت حصول سازش به تنظيم سازش نامه مبادرت و در غير اين صورت نظر كارشناسي خود در مورد علل و دلايل عدم سازش را به طور مكتوب و مستدل به دادگاه اعلام مي كنند. که دادگاه با ملاحظه نظر كارشناسي مراكز مشاوره خانواده به تشخيص خود مبادرت به صدور راي مي كند.

مظفري اظهار داشت: متاسفانه امروز سرعت مشاوره و دادگاه آنقدر بالاست که وقتي فرد برگه صلاحيت طلاق توافقي را براي ثبت سند طلاق به دفترخانه مي آورند و شايد 24 ساعت معطل شود گلايه مي کند که اجراي مراحل طلاق در دادگاه سرعتش نسبت به دفترخانه بيشتر بوده است. اين در حالي است که بايد مراکز مشاوره کنار دادگاه ها ايجاد شود.

احاديث و روايات در مورد منفور بودن طلاق

پيامبر اکرم(ص): خداوند مردان و زنانى را كه مرتّبا تغيير همسر مى دهند دوست ندارد.امام صادق(ع): از چيزهايى كه خداوند عزّوجل حلال فرموده هيچ چيز نزد او منفورتر از طلاق نيست.امام صادق(ع): خداوند عزّوجل خانه اى را كه در آن عروسى باشد دوست دارد و خانه اى را كه در آن طلاق باشد، دشمن دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، هر چند نمي توان تمام تقصيرها را بر گردن تبليغات وکلا يا ايجاد مراکز مشاوره حرفه اي در موضوع افزايش طلاق توافقي انداخت اما به گفته وکلا اعتياد يکي از مهمترين دلايل اينگونه طلاق بوده و در مرحله بعد هم مشکلات اقتصادي دليل دوم طلاق ها بوده است که در اين مورد بايد مسئولان چاره اي جدي بيانديشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار