گفت و گوی تابناک تهران با فرمانده عملیات نجات حادثه آتش سوزی خیابان جردن
فقط چند دقیقه یا شاید هم چند ثانیه با مرگ فاصله داشتند. شعله های آتش هرلحظه نزدیک و نزدیک تر می شد، دود و بوی تند آتش نفس هایشان را به شماره انداخته بود. یکی از آن ها خودش را از پنجره به بیرون آویزان کرده بود، و دیگری هم از پشت بام کمک را فریاد می زد. لحظات دلهره آور و سخت می گذشت. این بار اما آتش نشانان هم زود به صحنه رسیدند هم تجهیزاتشان کامل بود. یک بالابر 64 متری اتریشی با اپراتور باتجربه و البته حضور چند نیروی نجات شجاع که سوار بر سبد این بالابر به دل دود و آتش زدند و جان این دو جوان را نجات دادند.
کد خبر: ۶۴۰۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 07 August 2018

بالابر 64 متری اتریشی جان دو جوان را نجات داد

شاید مهم ترین اتفاق آتش سوزی صبح سه شنبه بلوار آفریقا نجات دو جوانی باشد که تنها چند قدم تا مرگ فاصله داشتند. این حادثه ساعت 9:40 صبح سه شنبه در یک ساختمان اداری 10 طبقه در بلوار صبا واقع در خیابان آفریقا رخ داد. آتش سوزی از طبقه نهم شروع شد. نیروهای آتش نشانی از چند ایستگاه به محل حادثه آمدند.خارج کردن همه کارکنان و پرسنل این ساختمات نخستین کاری بود که از سوی نیروهای امدادی انجام شد. چند نفری مصدوم شده بودند، سوختگی، دود گرفتگی و استرس؛ اما نیروهای اورژانس درهمان محل خیلی ها را درمان کردند و تنها چند نفری را برای ادامه درمان به بیمارستان رساندند. البته براساس آخرین پیگیری های خبرنگار تابناک تهران حال عمومی آن چند نفر هم مساعد است و به زودی از بیمارستان مرخص می شوند. در نهایت هم عملیات اطفای حریق حدود ساعت 13:30 دقیقه به پایان رسید.    

چهره خسته و عرق کرده، با لکه های سیاه و سفیدی که نشان می داد چه روز سختی را پشت سر گذاشته است. چند ساعت عملیات نفس گیر که به گفته خودش به دلیل ارتفاع بالا کار را برای آن ها سخت تر کرده بود. 10 طبقه آن هم در مساحت قابل توجه در این هوای گرم که البته حرارات بالای آتش را هم باید به آن اضافه کرد. همه این ها اما برای او سایر همکارانش اصلا مهم نبود. با این همه خستگی می خندید و نگاهی از سر رضایت به ماشین قرمز رنگ بزرگی می انداخت که بالابر مشکی رنگش روی آن جمع شده بود. رضای کیانی فرمانده عملیات نجات این آتش سوزی است. کسی که با وجود خستگی چند دقیقه ای با تابناک تهران همکلام شد و از جزئیات این حادثه و چگونگی نجات دو جوان گرفتار در میان شعله های آتش گفت:

چه زمانی به محل حادثه رسیدید؟

ساعت 9:40 این حریق به آتش نشانی اطلاع داده شد. نخستین نیروهای ما 4 دقیقه بعد از دریافت خبر به محل حادثه رسیدند. کانون آتش سوزی طبقه هشتم بود. همین مسئله باعث شد تا دو بالابر هم به محل حادثه اعزام شود.

در همه عملیات ها از این بالابرها استفاده می شود؟

نه بستگی به شرایط و ارتفاع حریق یا حادثه دارد. این آتش سوزی در ارتفاع بود. ما هم این بالابر بلند را با خودمان آوردیم که خدارا شکر به کارمان آمد.

چند نفر را نجات دادید؟

با این بالابر 64 متری موفق شدیم دو جوان را از مرگ نجات دهیم. یکی از آن ها خودش را از پنجره به بیرون آویزان کرده بود. ابتدا او را به پایین منتقل کردیم. بعد هم به کمک یک جوان دیگر حدودا 30 ساله را که در پشت بام گیر افتاده بود، رفتیم و او را هم با همین بالابر نجات دادیم.

این بالابر چندمتر است؟

64 متر ارتفاع داد. البته با سبد که روی آن نصب می شود ارتفاع آن دو تا سه متری افزایش پیدا می کند.
چند سال پیش دو زن در خیابان جمهوری به دلیل نبود تجهیزات و همین بالابر جانشان را از دست دادند؟

بله متاسفانه در آن حادثه بچه ها نتوانستند جان آن ها را نجات دهند. و آن دو زن از  ارتفاع به پایین سقوط کردند. اتفاقا بعد از آن حادثه این بالابرها برای ما آوردند.

   این بالابر تولید داخل است؟

نه اتریشی است. البته موتورهایش دراصل آلمانی است، اما شرکت سازنده اتریشی است. این یکی از بلندترین بالابرهای دردنیا است. در ایران هم از این بلندتر نداریم.

درحال حاضر چندتا از این بالابرها در کشور موجود است؟

در مجموع 20 تا از این وارد شده است. 16 آن در حال استفاده در ایستگاه های مختلف تهران است. اما 4 تای آن هنوز از گمرک ترخیص نشده. البته به زودی مشکلات آن ها هم رفع می شود. دستگاه های فوق العاده خوبی است. هم کنترلش ساده و راحت است و هم نیروها در سبد احساس امنیت می کنند. خیلی ایمن و مطمئن است. در همین عملیات امروز اگر این دستگاه را نداشتیم، معلوم نبود الان چه بلایی سر آن دو جوان آمده بود.

راستی علت آتش سوزی مشخص شد؟

نه! من اطلاعی ندارم. وظیفه من فقط کنترل این دستگاه و عملیات نجات است. البته از بچه ها شنیدم که چند طرف تینر در طبقه نهم آتش گرفته. اما این حرف درست باشد یا نه را نمی دانم. علت آتش سوزی را کارشناسان آتش نشانی اعلام می کند.

 بالابر 64 متری اتریشی جان دو جوان را نجات داد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار