مهدی بصیرت گفت: انتظار داشتیم بانک مرکزی به‌عنوان سیاست‌گذار پولی و ارزی کشور بسیار فعالانه وارد موضوع شود نه اینکه با اتخاذ برخی از سیاست‌های غلط خود در پازل این بی تدبیری جا بگیرد.
کد خبر: ۶۳۷۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ 01 August 2018

التهاب در بازار ارز و سکه این روزها سبب افزایش نگرانی بین آحاد مردم شده است، این التهاب سبب افزایش قیمت در کالاهای وارداتی مانند کالای خانه شده و دیگر اقلام هم مستثنی از این موضوع نبوده‌اند.

خبرگزاری فارس در استان خوزستان برای تحلیل شرایط موجود و راهکار خروج از این بحران ارزی به سراغ مهدی بصیرت از کارشناسان حوزه اقتصاد رفته‌است تا در این باره با وی گفت‌وگو کند.

دولت باید پاسخگو باشد

او می‌گوید: شاهد بی سابقه ترین کاهش ارزش پول ملی در تاریخ اقتصادی هستیم که در کمتر از 6 ماه ارزش پول ملی به یک سوم رسیده است. پول ملی اقتدار اقتصادی یک کشور است اما می‌بینیم در 6 ماه گذشته دلار 4 هزار تومانی به 12 هزار تومانی رسیده که معنی آن کاهش قدرت خرید مردم است.

وی می‌افزاید: در شرایط فعلی درآمد حداقلی یک خانواده 4 نفره باید 5 میلیون تومان باشد تا بتوانند حداقل‌های یک زندگی روزمره را فراهم کنند. این کارشناس حوزه اقتصاد بیان می‌کند: شرایط امروز کشور معلول علل داخلی و خارجی است و اقتصاددانان این شرایط را پیش بینی نمی‌کردند چرا که مقام معظم رهبری از سال 92 بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و دولت با تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و مجلس با مطرح کردن موضوع در برنامه ششم توسعه به اقتصاد مقاومتی پرداختند.

محصول جلسات دولت در 5 سال گذشته چیست؟

بصیرت اقتصاد مقاومتی را به معنی مقاوم بودن اقتصاد در برابر تکانه‌ها و شوک‌های خارجی می‌داند و عنوان می‌کند: بعد از خروج امریکا از برجام شاهد این وضعیت هستیم و می‌توانیم این سوال را از دولت بپرسیم که محصول جلساتشان در 5 سال گذشته در حوزه اقتصاد چه بوده است.

وی می‌گوید: جدا از مسائل خارجی که از ابتدای انقلاب با آن درگیر بودیم، دولت باید پاسخگوی مسائل داخلی باشد.دولت باید درباره نوسان نرخ ارز در 6 ماه گذشته توضیح دهد.

بانک مرکزی در التهاب بازار ارز نقش دارد

این استاد دانشگاه می‌افزاید: انتظار داشتیم بانک مرکزی به‌عنوان سیاست‌گذار پولی و ارزی کشور بسیار فعالانه وارد موضوع شود و با پیچیدن نسخه‌های شفابخش از این اتفاقات جلوگیری کند نه اینکه با اتخاذ برخی از سیاست‌های غلط خود در پازل این بی تدبیری جا بگیرد.

وی بیان می‌کند: یکی از این سیاست‌های اشتباه تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی بود که حدوداً 40 میلیارد دلار به بازار تزریق شد در صورتی که به اندازه این رقم کالایی وارد کشور نشده است. دلار 4200 تومانی سبب خالی شدن بخشی از خزانه دولت شد.

بصیرت عنوان می‌کند: در سال 62 و 63 شمسی بانک مرکزی پیش فروش سکه را با قیمتی کمتر از قیمت سکه در بازار ارائه داد و به هر خانوار حداکثر 3 سکه می‌فروخت اما 35 سال بعد از این موضوع می‌بینیم که بانک مرکزی پیش فروش نامحدود سکه را به افرادی خاص انجام داد و به خاطر همین بی کفایتی شاهد خروج 3.5 تن سکه طلا از کشور بودیم. چرا بانک مرکی تجربه سال 62 را تکرار نکرد؟

مجلس وارد عمل شود

وی بخشی از انتقادها را متوجه مجلس می‌داند و می‌گوید: انتظار مردم این است که در این شرایط ملتهب هرجا که دولت ضعف دارد، مجلس وارد عمل شود و جلوی التهاب را بگیرد همانطور که در دوران جنگ تحمیلی وقتی مجلس دید دولت منفعل عمل می‌کند وارد میدان شد الان هم باید در شرایط جنگ اقتصادی مجلس فعالانه حاضر شود.

این اقتصاددان می‌افزاید: انتظار داشتیم مجلس وارد عمل شود اما نمایندگان مجلس این روزها به دنبال بقای خود در مجلس آینده هستند و از الان خود را برای دور آینده انتخابات آماده می‌کنند به همین دلیل منافع مردم فراموش شده است.

وی بیان می‌کند: مردم آستانه تحمل مشخصی دارند و به همین دلیل خیلی زود باید کاری انجام شود تا دشمن از این شرایط برای ایجاد آشوب اجتماعی استفاده نکند.

بصیرت عنوان می‌کند: دانشگاهیان و اقتصاددانان کشور راهکارها و پیشنهاداتی را برای برون رفت از وضعیت فعلی ارائه دادند که نخستین راهکار در این زمینه مبارزه عملی با مفسدان است که این روزها می‌بینیم فقط در حد و اندازه «حرف» به این موضوع پرداخته شده در صورتی که این اقدامات باید شفاف، قاطع و فوری باشد.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار