بخشی از هویت یزد با ایجاد اولین خیابان از بین رفت
حسین مسرت
کد خبر: ۶۳۷۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰ 31 July 2018

 اولین خیابان یزد در زمان پهلوی اول ایجاد و به دنبال آن بسیاری از آثار تاریخی در این منطقه تخریب و زمین‌‏ها و املاک زیادی توسط حکومت استبدادی تصرف شد . «حسین مسرت» پژوهشگر یزدی ، در رابطه با تاریخچه خیابان امام به عنوان اولین خیابان یزد، اظهار کرد: این خیابان در سال ۱۳۱۰ در زمان رضاشاه از میدان فعلی شهید بهشتی تا ساعت مسجد جامع ایجاد شد.
وی در مورد علت ایجاد این خیابان در یزد تصریح کرد: در زمان پهلوی اول «نهضت راه» متشکل از تعدادی فرد غیرمتخصص تشکیل شد که برنامه ایجاد خیابان‌‏ها را در شهرهای بزرگ و کوچک برنامه‌‏ریزی کردند و به صورت علامت ضرب و جمع و بدون هیچ مطالعه ‎ ای خیابان ایجاد می‌‏کردند .
این پژوهشگر یزدی با اشاره به نارضایتی مردم جهت ایجاد خیابان امام، بیان کرد: رضاخان برخی از املاک در محل خیابان مذکور که به عنوان خیابان پهلوی نامگذاری شد را در عین نارضایتی مالکان آن ‌‎ ها تحت تصرف خود در آورد .
وی ادامه داد: در این میان آثاری باستانی متعلق به زمان صفویه و قاجاریه نیز از بین رفت و میدان شهید بهشتی نیز به عنوان اولین میدان مدرن یزد به شیوه دایره ‎ ای ساخته شد .
مسرت در مورد تاثیر نهضت راه در تخریب دیگر آثار تاریخی ارزشمند یزد نیز گفت: این نهضت در همان سال به صورت مجدد بدون هیچگونه تخصصی دست به ایجاد خیابان قیام کنونی زد که در حد فاصل میدان امیرچخماق تا میدان بعثت کنونی قرار گرفت . وی با اشاره به تخریب بخشی از بازار زرگری در حین ایجاد این خیابان، بیان کرد: بخشی از بازار زرگری در این حین از بین رفت و علاوه برآن نیز بخش اعظم قرینه میدان امیرچخماق ملقب به میدان شاه عباسی از بین رفت .
این پژوهشگر افزود: مدرسه علمیه دو منار در مسیر خیابان سید گل سرخ تا بلوار امام زاده جعفر نیز که یک مدرسه تاریخی بود، از میان رفت .
وی در مورد تخریب حسینیه تاریخی شاه عباسی و تبدیل آن به میدان بعثت کنونی، بیان کرد: در سال ۱۳۱۰ همزمان با ایجاد خیابان قیام کنونی، بخش اعظم حسینیه بعثت تخریب و در سال ۱۳۵۰ به دستور پهلوی دوم جهت ایجاد بلوار امام زاده جعفر، تکیه‌‏ها و بخش دیگری از حسینیه شاه عباسی به طور کامل از بین رفت. منبع:ایسنا
تاریخچه یزد به روایت ویکی پدیا
یزد، مرکز استان و شهرستان یزد در مرکز ایران است. این شهر بین رشته‌های شیرکوه و خرانق و در دشتی گسترده به نام دشت یزد ـ اردکان قرار گرفته‌است. به قسمی که اولین صندوق امانات جهان در ۱۷۰۰ سال پیش در حوضه تمدن این شهر بنا نهاده شده‌است. اوج آبادانی یزد از سده «هشتم هجری» به بعد بوده و اتابکان یزد از مهم‌ترین عوامل پیش‌رفت این شهر در سده‌های گذشته به‌شمار می‌روند. شهر یزد به دلیل نام‌گزاری آن توسط خواجه نظام الملک طوسی در قرن پنجم هجری به دارالعباده معروف است، همچنین در سال ۹۶ برای بیست و چهارمین سال پیاپی یزدی‌ها مقام نخست پذیرش در کنکور سراسری کشور را بخود اختصاص دادند. بافت تاریخی شهر یزد در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ با شماره ثبت ۱۵۰۰۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. شهر یزد به دلیل معماری تاریخی ارزشمند و بافت سنتی دست نخورده‌اش در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. یزد با جمعیت ٦٥٦،٧٧٤ تن ١٢همین شهر پرجمعیت ایران و با مساحت ۱۱۰کیلومتر مربع هفتمین شهر بزرگ ایران است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار