مسئول دفتر پیشگیری از اعتیاد بهزیستی فارس گفت:متاسفانه در ایران دسترسی به موادمخدر به ۵ الی ۱۵ دقیقه رسیده که این موضوع بسیار خطرناک است. از سوی دیگر قلیان و سیگار به عنوان شاهراه اعتیاد هستند که ۹۷ درصد از معتادان براساس نتیجه پژوهش ها با سیگار یا قلیان آغاز کرده اند.
کد خبر: ۶۳۱۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸ 17 July 2018

تابناک فارس به نقل از ایلنا: «معصومه کاظم‌زاده» رئیس اداره بهزیستی لامرد در همایش پیشگیری اولیه از اعتیاد با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی حدود ۱۸۰ وظیفه دارد، افزود: این همایش توسط دفتر پیشگیری از اعتیاد اداره بهزیستی شهرستان لامرد با همکاری فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر لامرد برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بازگشت فرد معتاد به سختی و با هزینه‌های زیاد انجام می‌شود و از این رو باید در زمینه آموزش و پیشگیری گام‌هایی برداشت که دفتر پیشگیری از اعتیاد بهزیستی شهرستان لامرد در این چند مدت اخیر حدود ۷۰۰ ساعت دوره آموزشی مهارت‌های زندگی و پیشگیری از اعتیاد در سطح شهرستان برگزار کرده است و برنامه ریزی شده که با افزایش کارگاه‌های آموزشی بتوانیم در آگاه‌سازی خانواده‌ها برای جلوگیری از این آسیب اجتماعی تلاش کنیم که تحقق این مهم به همکاری همه سازمان ها نیاز دارد.

در ادامه «قدرت محکم» مسئول دفتر پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی لامرد افزود: مدیریت بهزیستی شهرستان لامرد فعالیت‌های زیادی در زمینه همگرایی مسئولان برای پیشگیری از اعتیاد در شهرستان داشته است.

وی گفت: ۱۱۴ کمپ ترک اعتیاد در استان فارس وجود دارد و درحالیکه برخی دیدگاه ها بر روی مرکز درمانی و کمپ ترک اعتیاد است ولی با توسعه کمپ ها، مشکل اعتیاد حل نمی‌شود و این موضوع را باید درنظر داشت که اگر فردی معتاد شد، ترک آن به سختی انجام می‌گیرد و بهترین اقدام پیشگیری از این معضل است.

محکم در ادامه افزود: نگرش مثبت به مواد مخدر، در دسترس بودن مواد مخدر، دوست یا بستگان معتاد، مشاهده مصرف مواد یا یادگیری مشاهده ای از عوامل علمی گرایش فرد به اعتیاد است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در ایران دسترسی به موادمخدر به ۵ الی ۱۵ دقیقه رسیده که این موضوع بسیار خطرناک است. از سوی دیگر قلیان و سیگار به عنوان شاهراه اعتیاد هستند که ۹۷ درصد از معتادان براساس نتیجه پژوهش ها با سیگار یا قلیان آغاز کرده اند.

مسئول دفتر پیشگیری از اعتیاد بهزیستی فارس گفت: ریسک پذیری بالا ، هیجان‌طلبی، رفتارهای تکانه ای (افرادی که عجولانه و تکانه‌ای تصمیم می‌گیرند) ، همسویی با فشار جمعی (هم جهت شدن زود با یک جمع)، اعتماد به نفس (گاهی اعتماد به نقس بالا میزان خطرپذیری را بالا می‌برد)، سبک مقابله شیمیایی (افرادی که اقدام به خود درمانی می‌کنند)، نبود روابط عاطفی در خانواده، نداشتن دل خوشی و… از مهمترین عوامل گرایش به اعتیاد است.

وی بیان کرد: همه سازمان ها باید متحد شوند و محیط فرهنگی غنی با توسعه امکانات لازم برای تفریح سالم را فراهم کنند که این اقدام در پیشگیری از اعتیاد در کنار آموزش بسیار اهمیت دارد.

این مسئول گفت: دو واژه «یهویی» و «حوصله ام سر میره» در برخی رفتارها دیده می‌شود که خانواده در روبرو شدن با این رفتارهای فرزندان باید احساس خطر کنند. والدین برای فرزندان شان برنامه ها و تفریحات متفاوت درنظر بگیرند تا زندگی برای آنان یکسان نباشد.

محکم اظهار کرد: یکی از رفتارهای آدم‌های تکانه ای خودزنی است که در بین دختران دبیرستانها در حال گسترش است و هرچه رفتار تکانه ای باشد احتمال گرایش به اعتیاد بیشتر است؛ البته همیشه اینگونه نیست اما خودزنی در سنین ۱۴ تا ۲۴ سال بیشتر دیده می شود.

وی اضافه کرد: علل گرایش به اعتیاد بیشتر محیطی است اما علت گرفتار شدن بیشتر مربوط به آسیب های روانی افراد است.

این مسئول در پایان از همه مردم خواست جهت دریافت پاسخ سئوالات مربوط به اعتیاد و درمان آن با شماره اختصاصی مرکز ملی خط اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ۰۹۶۲۸ تماس بگیرند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار