یکی از این طرح‌های که کمیسیون گردشگری و زیارت به صحن علنی شورا آورد طرح ساماندهی سرویس‌های بهداشتی سطح شهر و مناسب‌سازی جهت استفاده شهروندان و گردشگران بود که رای آورده و تصویب شد.
کد خبر: ۶۳۱۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۲ 16 July 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: چهل و پنجمین جلسه علنی شورای شهر شیراز در حالی عصر امروز برگزار شد که ناطقان این جلسه از باغات قصرالدشت، نبود برق و گرما و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی سخن به میان آوردند.

باغات قصرالدشت و خطر نابودی

علی ناصری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز درباره تخریب باغات قصرالدشت در این جلسه گفت: همواره نام شیراز با باغات مصفایش همراه بوده است و می‌توان ادعا کرد که لقب جنت تراز برای شیراز نشأت گرفته از باغ‌ها و بوستانهایش بوده است و این را می‌توان در متون، کتب و سفرنامه‌های گردشگران ایرانی و غیرایرانی به تعدد مشاهده کرد.

ناصری افزود: در چند دهه اخیر متأسفانه ما با تخریب یکی از بارزه‌های هویت شهرمان روبه‌رو شده‌ایم به گونه‌ای که پهنه ارزشمند چند هزار هکتاری گذشته؛ امروز به چند صدهکتار تقلیل یافته و به سرعت در حال کاهش است و منشأ آن معضلات نیز خلاءهای قانونی و مدیریتی، پراکندگی مراجع تصمیم‌گیری و سوء استفاده ویژه‌خواران است.

وی با بیان اینکه باغات قصرالدشت از سال 1383 که مساحت آن بیش از 1700 هکتار بوده در حال حاضر به 800 هکتار رسیده است، عنوان کرد: ارزش زیست‌محیطی و هزینه‌های کاشت و نگهداری هر درخت تنومند حدود 200 هزار دلار و با در نظر گرفتن این نکته که در هر هکتار از باغ‌های قدیمی بیش از 400 درخت وجود داشته 576 هزار میلیارتومان به این شهر خسارت وارد شده است.

ناصری معتقد است: شیراز در حالی در میان کلان‌شهرها دارای هوای پاک است که استعداد آلودگی هوا را دارد. در سال‌های نه چندان دور، این شهر جزء هشت شهر دارای آلودگی هوا قرار داشت، اما با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح مسئولان وقت خصوصا سازمان محیط زیست توانست از آن وضعیت فاصله بگیرد. در حال حاضر وضعیت هوای شهر شیراز خوب اما شکننده است.

وی همچنین پیشنهاد داد طرح جامع و یکپارچه باغات قصرالدشت تنظیم شود.

تغییر کاربری و خشکاندن باغات دو تهدیدی که در کمین باغات قصرالدشت است

سیدعبدالرزاق موسوی، رئیس کمیسون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورای شهر نیز در خصوص باغات قصرالدشت گفت: دو تهدید مشخص و معمول برای باغات قصرالدشت و فضاهای عمومی سبز وجود دارد. یکی تغییر کاربری آنها بدون رعایت قانون و یا مصالح عمومی است و دیگری که متوجه صرفاً باغات است، اقدامات برخی مالکین در خشکاندن باغات و قطع درختان است.

موسوی اظهار داشت: رویه موجود نشان می‌دهد که کمیسیون ماده 5 مرجع تغییر کاربری اراضی و املاک است، این کمیسیون به موجب ماده 5 قانون تأسیس شورای عالی معماری و شهرسازی ایجاد می‌شود.

عضو شورای شهر افزود: تردیدی نیست که موافقت با تغییر کاربری نوعی تغییر نقشه است و می‌تواند در اساس طرح جامع شهری موثر باشد بنابراین باید به تأیید شورای عالی معماری و شهرسازی برسد.

موسوی معتقد است که در تغییر کاربری های اراضی و به ویژه فضای سبز، باغات، باید ضمن رعایت قوانین مربوطه و مصالح و منافع عمومی موافقت شورای شهر اخذ شود بنابراین اقدام شهرداری و یا موافقت آن با تغییر کاربری بدون موافقت شورای شهر تخلف و قابل پیگیری است.

وی افزود: البته در جهت حفظ باغات و فضای سبز، گسترش آنها و جلوگیری از قطع و خشکاندن درختان و باغات، کمیسیون‌های موضوع آیین‌نامه قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز تشکیل شود و با متعدیان به باغات و فضای سبز برخورد قانونی صورت گیرد.

از ساماندهی سرویس‌های بهداشتی تا خرید اتوبوس جدید

در دستور کارهای این هفته شورای شهر که تماما به تصویب اعضا رسیده طرح‌هایی دیده می‌شود که برخی از آنها وظیفه اصلی بعضی از سازمان‌ها است.

یکی از این طرح‌های که کمیسیون گردشگری و زیارت به صحن علنی شورا آورد طرح ساماندهی سرویس‌های بهداشتی سطح شهر و مناسب‌سازی جهت استفاده شهروندان و گردشگران بود که رای آورده و تصویب شد.

لایحه دیگری که در جلسه شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت استفاده از اسناد خزانه اسلامی برای خرید اتوبوس‌های جدید و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری است.

در این طرح 300 دستگاه اتوبوس تک‌کابین، 50 دستگاه اتوبوس دو کابین و 50 دستگاه اتوبوس برقی خریداری خواهد شد و آنچنان که ابراهیم مقیمی، عضو شورای شهر شیراز گفته است: در حال حاضر قیمت این اتوبوس‌ها 700 میلیون تومان است و این اتوبوس‌ها در جهت استفاده معلولین نیز مناسب‌سازی شده است.

در این جلسه نیز مصوب شد که دو نفر از شهرداری برای شرکت در همایش شهرهای تاریخی به بورسا ترکیه اعزام شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار