پارازیت و شیراز کلمات کلیدی است که سال گذشته بارها خبر ساز شد؛ اگرچه هیچ یک از مسئولان در استان فارس وجود پارازیت را تایید نکردند اما سخنان اخیر وزیر ارتباطات مبنی بر اینکه میزان پارازیت‌ در شیراز استاندارد است! مهر تاییدی بر نگرانی‌های شهروندانی بود که شفافیت را ملاک اعتماد می‌دانند. ‌
کد خبر: ۶۳۱۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳ 16 July 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دو سال قبل و بعد از انتشار شایعاتی مبنی بر بالا بودن میزان پارازیت‌ها در شیراز و اختلالاتی که امکان دارد این امواج رادیویی بر سلامت جسمی و روانی شهروندان داشته باشد؛ یکی از اعضای شورای چهارم شیراز اقدام به طرح موضوع از تریبونی رسمی کرد.

محمدتقی تذروی عضو شورای چهارم شهر شیراز ابتدا نامه‌ای خطاب به استاندار وقت نوشت و بعد از آن در قالب نطقی در جلسه‌ی علنی شورا، موضوع را بار دیگر طرح و بر لزوم پیگیری آن تاکید کرد.

آن عضو شورا در نامه‌ی خود اعلام کرده بود که میزان پارازیت در منطقه 10 شهرداری شیراز و شهرک‌های شمال‌غرب مثل شهرک گلستان، گویم و غیره به حدی رسیده که شهروندان ساکن در این مناطق دچار سردردهای شدید ناگهانی شده‌اند.

او اختلال در دریافت سیگنال‌های تلویزیونی داخلی نیز با مشکل مواجه شده و نیز شبکه‌های تلفن همراه و اینترنت تلفن‌های همراه دچار اختلال شدید شده‌ و مردم این مناطق بسیار نگران سلامتی خود و خانواده‌شان هستند.

وی در نامه خود به استاندار وقت پیشنهاد داده بود که برای رفع مشکل احتمالی موجود و برای جلوگیری از تشویش اذهان عمومی‌ کمیته‌ای حقیقت‌یاب متشکل از علوم پزشکی، سازمان تنظیم مقرارت رادیویی، شرکت مخابرات، شهرداری، اداره بهداشت و دیگر نهادها و مراکز مرتبط با محوریت استانداری تشکیل و نتیجه بررسی‌ها به اطلاع عموم مردم رسانده شود.

حساسیت‌ شهروندان شیراز در این خصوص منجر به حضور عده‌ای معترض در مقابل استانداری فارس شد و پس از آن موضع‌گیری و نامه‌نگاری بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس را به‌دنبال داشت و این وقایع باعث ورود ویژه‌ی استانداری فارس به موضوع شد.

در راستای انجام تحقیقات در این خصوص دانشگاه علوم پزشکی شیراز به همراه سازمان تنظیم مقررات رادیویی مسئول پیگیری این موضوع شدند.

پس از مدتی رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که تحقیقات انجام شده نشان از بی‌تاثیر بودن امواج رادیویی و پارازیت‌ها بر سلامت شهروندان شیرازی است.

محمدهادی ایمانیه در خبری که به نقل از او در رسانه‌ها منتشر شد اذعان کرده بود که گروه فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌عنوان مجموعه‌ای متشکل از افراد متخصص و صاحب‌نظر، موضوع را بررسی کرده و هیچ نکته‌ای که اثبات کند امواج و پارازیت‌ها اثر تخریبی بر سلامت مردم داشته باشد را نیافته است.

تمام ماجراها بر سر پارازیت شیراز به دی‌ماه سال ۹۵ و روزهای پس از آن ختم نشد؛ اگرچه اعتراض‌های علنی به فضای مجازی رفت! اما بعد از روی کار آمدن شورای پنجم بار دیگر موضوع از سوی برخی اعضا در قالب پیگیری حقوق شهروندی مطرح و دنبال شد.

سید عبدالرزاق موسوی البته در نطقی که ۱۷ اردیبهشت امسال در جلسه‌ی علنی شورای شهر شیراز داشت، با استناد به اعلام نظر برخی از اساتید پزشکی، لزوم بررسی تاثیر پارازیت بر سلامت شهروندان شیرازی را بار دیگر به‌عنوان یک مطالبه مطرح کرد.

طرح مجدد موضوع نشان داد که هیچ تحقیقات رسمی در این خصوص انجام نشده یا اگر شده نتایج آن حداقل به نهادهای مسئول و مسئولان و نمایندگان مردم اعلام نشده است.

طرح سئوال از وزیر ارتباطات و پاسخ محمدجواد آذری‌جهرمی مبنی بر اینکه میزان پارازیت موجود در شیراز حدی استاندارد دارد! بار پارازیت را به سوژه‌ای رسانه‌ای بدل کرد، سوژه‌ای که از مورد استقبال شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز قرار گرفت!.

پیگیری اینکه آیا موضوع پارازیت در شیراز یک واقعیت است؟ و اینکه چرا به شکلی شفاف با مردم سخن نمی‌گوییم، سئوالاتی بود که با بعضی مسئولان و نمایندگان مجلس مطرح شد، اگرچه دسترسی به مدیرکل مخابرات فارس به دلیل سفرش به مرکز! مقدور نشد.

علی اکبری، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این باره با بیان اینکه طول امواجی که پارازیت‌ها رد شیراز دارند تا 5.7 تخمین زده شده در حالی‌که استاندارد آن تا 61 هم می‌تواند باشد‌.

وی با بیان اینکه روزانه اطلاعات امواج در شیراز به شکل آنلاین پایش و به سرور مرکزی و نهایتا به سازمان انرژی اتمی ارسال می‌شود، گفت: بنا به اظهارات سازمان تنظیم مقررات رادیویی، پارازیت‌ها هیچ‌گونه تاثیری بر روی بدن انسان ندارد‌.

اکبری البته مدعی است که شیراز تنها کلانشهر درگیر با پدیده‌ی پارازیت محسوب می‌شود، لزوم بررسی‌های بیشتر برای شناسایی مشکلات احتمالی و انجام اقدامات پیشگیرانه را متذکر شد و گفت: یکی از مشکلات جدی که سدی در مقابل اقناع افکار عمومی محسوب می‌شود این‌است که کسی مسئولیت را عهده‌دار نمی‌شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته دانشگاه‌های شیراز و علوم پزشکی مسئول سنجش و پایش این موضوع شدند، اما گزارش آن به دلیل تغییر مدیریت به دست ما نرسید، اگرچه این امر کماکان در دستور کار نمایندگان مجلس قرار دارد‌.

هادی پژوهش‌جهرمی، معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس نیز با بیان اینکه این موضوع در کلانشهر شیراز کنترل شده و هم‌اینک سازمان تنطیم مقررات رادیویی استان در حال پایش موضوع است، گفت: سایت‌های متفاوتی در نقاط مختلف این کلانشهر نصب و مستقر شده است.

وی خاطرنشان کرد: رهبرمعظم انقلاب نیز به این موضوع ورود کرده و امید است هرچه سریعتر شاهد رفع کامل این مهم باشیم.

حیدر عالیشوندی فرماندار شیراز نیز با اشاره به سخنان و دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر اخیرش به شیراز، گفت: اگرچه پیگیری این موضوع در حیطه اختیارات و شرح وظایف ما نیست اما در صورت نیاز به اقدامات اجرایی، فرمانداری نیز ورود پیدا خواهد کرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز نیز مدعی شد که به زودی یکی از دستور کارهای مهم این کمیسیون به موضوع پارازیت‌ها اختصاص پیدا خواهد کرد.

علی ناصری گفت: پیگیری‌های انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی را مبنا قرار داده‌ایم و پیگیر هستیم که به مردم اطمینان دهیم که نگرانی از بابت امواج پارازیت‌ها نداشته باشند‌.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار