«ح.ه» به دلیل بدهی 1000 میلیارد تومانی به بانک سرمایه توسط یکی از نهادهای امنیتی بازداشت و مدت سه هفته است که در زندان اوین به سر می‌برد. وی با شکایت بانک سرمایه به دلیل اخذ وام 1000 میلیارد تومانی با وثایق ناچیز و با حکم دادسرای پولی و بانکی در زندان اوین به سر می‌برد و اکنون مرحله دادسرا و حکم بازداشت موقت خود را سپری می کند.

جزئیاتی از حکم ناظم مدرسه غرب تهران

ناظم متخلف مدرسه پسرانه غرب تهران با رای قاضی شعبه 1091 دادگاه ارشاد به 10 سال حبس و 80 ضربه شلاق محکوم شد.

 ادامه بحث تغییر کابینه

علی عبدالعلی‌زاده وزیر مسکن و شهرسازی دولت اصلاحات با بیان اینکه حسن روحانی اصلاح‌طلب نیست اما اصلاح‌طلبان از دولت او حمایت کردند، به تسنیم گفت: بهتر است دولت روحانی استعفا دهد. عبدالعلی‌زاده با بیان اینکه دولت روحانی باید استعفا دهد، اظهار داشت: وقتی دولت کاری برای مردم نمی‌کند، بهتر است رها کند و برود. وزیر مسکن دولت اصلاحات در پاسخ به این پرسش که آیا دولت خودش باید استعفا دهد یا اینکه مجلس به این مسئله ورود کند، گفت: وقتی خودشان کنار نمی‌روند مجلس باید ورود کند و وظیفه مجلس همین است.

 حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص ترمیم کابینه دولت اظهار کرد: تغییرات اگر در دولت به درستی انجام نشود منجر به بهتر شدن اوضاع نمی شود.  الزاما هر تغییری مثبت نخواهد بود. سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در باره ناتوانی تیم اقتصادی روحانی گفت: هر تیم اقتصادی که جای مدیران فعلی باشد توان انجام کار در این شرایط را ندارد، زیرا مشکلات امروز کشور تحت تاثیر بد عهدی غربی ها است. این فعال سیاسی اصلاح طلب در باره صحبت ها مبنی برفشار کارگزاران به رئیس جمهور برای تغییر کابینه و استفاده از اعضای این حزب در تیم اقتصادی گفت:مدافع تیم اقتصادی دولت هستیم و این شایعات را تکذیب می کنم، لذا هیچ پیشنهادی به روحانی برای تغییر کابینه نداده ایم.

حمید رضا حاجی بابایی، نماینده مردم همدان در خصوص عملکرد تیم اقتصادی دولت به دیده بان ایران گفت: بنده معتقدم نیازی به ارزیابی نیست زیرا خروجی این تیم به هیچ عنوان مطلوب نیست. وضعیت نامطلوب اقتصادی حاکم بر جامعه نشان داد که این تیم نتوانستند برنامه ای خردمندانه و مناسب را تدوین و آن را اجرا کنند. حاج بابایی در خصوص استیضاح برخی از وزرا اظهار کرد: اگر دولت نتواند تغییری مناسب عرصه اقتصاد و اعضای این تیم ایجاد کند، مسلما مجلس واکنشی از خود نشان خواهد داد که بنده این کار را به صلاح آقای روحانی نمی دانم. اگر در مجلس استیضاحی هم صورت بگیرد قطعا  در حوزه وزرای اقتصادی خواهد بود.

علی جنتی،عضو حزب اعتدال و توسعه درباره تغییر در کابینه دولت به ایلنا گفت: باید تغییراتی در کابینه دولت شکل گیرد و تغییر در تیم اقتصادی نباید زیاد طول بکشد.

 چرا جهانگیری به‌جای تکذیب سکوت می‌کند؟

خبرآنلاین نوشت: بعدازظهر هجدهم تیر بود که خبر رسید اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری وسایلش را از دفتر کار جمع کرده تا کابینه را ترک کند. خبرهای غیررسمی حاکی از آن بود که تغییر و تحولاتی که قرار است کابینه‌ای متفاوت رقم بزند، چندان خوشایند معاون‌ اول رییس‌جمهوری نیست. گفته شده بود آنچه جهانگیری را دلخور کرده‌بود تا آنجا که عطای معاون اولی را به لقایش ببخشد، انتخاب نهاوندیان برای تکیه زدن بر صندلی سیف در ساختمان بولوار میرداماد بود...چندی بعد اما این خبر با اطلاعیه‌ای از سوی دولت تکذیب شد...پس از شایعه استعفا گرچه بسیاری از راست و چپ و حتی دولتی‌ها در مورد حضور او در کابینه صحبت کردنداما در میان همه این حرف و حدیث ها و تمجید و تقبیح‌ها سوالی که اهمیت داشت این بود که چرا اسحاق جهانگیری سکوت کرده‌است؟... اختلاف میان او و برخی اعضای هیات دولت حتی از لا به لای فریم‌های عکس‌های جلسه هیات دولت در پاستور هم به چشم می‌خورد. جهانگیری استراتژی سکوت پیش گرفته و زمزمه‌های اختلاف در پاستور کم‌کم واضح‌تر می‌شود؛ زمزمه‌هایی که نشان می‌دهد دوگانه ایجاد شده در مسیر جهانگیری، دوگانه انتخاب و ترجیح معاون اولی و کمک به دولت در این شرایط یا هم‌قدم شدن با چانه‌زنی کارگزارانی‌ها برای حضور جدی‌تر در دولت آن هم در بزنگاه‌ تغییر و ترمیم... بلکه آنچه این روزها باعث شده که دولت هیچ کنشی در جهت ایجاد تغییر نداشته باشد و برای انتخاب چهره‌های جدید به اصطلاح دست روی دست بگذارد، اختلافات بر سر چگونگی این تغییرات و نام‌هایی است که قرار است مسئولیت سمت‌های جدید را برعهده بگیرند...حالا تلاش‌ّهای کارگزاران برای سهم‌ بیشتر در کابینه بعد از ترمیم دولت دوازدهم اختلافات را دامن زده‌است. جهانگیری گرچه بعد از حضور در دولت نقش کمرنگ‌تری در حزب کارگزاران ایفا کرده اما وابستگی‌های جریانی‌اش این روزها او را بر سر دوراهی بزرگی قرار داده؛ دوراهی که یک سوی آن تحقق ایده حضور پررنگ‌تر گزینه‌های کارگزاران در دولت است و یک سوی او همراهی با روحانی در شرایط بحرانی این‌روزهای دولت...البته ناگفته نماند که در این میان طیفی از جریان اصلاح‌طلب باور دارد استعفای جهانگیری از دولت به مثابه نجات جان جریان اصلاحات از مخمصه‌ حمایت از دولتی است که در شرایط سختی قرار دارد... به نظر می‌رسد که جهانگیری هنوز موفق نشده در شرایط حساس این روزهای دولت تصمیم بگیرد که کدام راه برای او و آینده سیاسی‌اش راه بهتری است؟ و مهم اینکه جهانگیری در سکوت خود، راه را برای رسانه‌هایی که با آنها همسو یا مرتبط است باز گذاشته تا شایعه و تحلیل‌های مختلفی را منتشر کنند.

 جشن ۳۰ میلیارد دلاری دولت برای رانت‌خواران

 روزنامه کیهان نوشت: احمد خرم، وزیر راه دولت اصلاحات در گفت‌وگو با روزنامه آرمان و درباره رانت ایجاد شده در بازار ارز توسط دولت اظهار داشت: وقتی که شنیدم قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار عرضه شود اعلام کردم این نرخ باعث جشن و پایکوبی رانت‌خواران خواهد شد! مشخص بود این افراد به ارز دولتی اعلام شده هجوم خواهند آورد و ارز را به هر شکل و به هر نامی دریافت خواهند کرد و در ادامه به‌کار خود مشغول خواهد شد.

 پاسخ به شایعه تابعیت خارجی فرزندان ظریف و 2500 تابعیت برجامی

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در گفت و گو با میزان عنوان کرد: آن چیزی که در خبر‌ها آمده بود مبنی بر اینکه در خلال مذاکرات برجام، تفاهمی ناظر بر اخذ ۲۵۰۰ مجوز اقامت میان ایران و آمریکا منعقد شد، دروغ محض بود و شدیدا آنرا رد می‌کنم. هیچگونه مذاکره‌ای از سوی تیم مذاکره کننده هسته‌ای در این رابطه و سایر موضوعات مشابه در خلال مذاکرات برجام صورت نگرفت...به سبب آشنایی و همکاری نزدیک با دکتر ظریف با ضرس قاطع می‌گویم که فرزندان وی در ایران زندگی و کار می‌کنند و تابعیت خارجی ندارند. در مورد دیگران نیز من صلاحیت قضایی و امنیتی برای اظهارنظر ندارم.

  پدر و پسری که میلیون دلاری ارز می‌گرفتند

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضاییه درباره واردات غیرقانونی خودرو گفت: شرکت‌های که ثبت سفارش کردند، هیچ گونه سابقه فعالیت درباره موضوع وارداتی که درخواست کردند نداشتند. شرکتی که دو برابر تاسیس کرده بودند. ۲۰ و چند میلیون یورو را برای واردات کاغذ روزنامه گرفته اند که اصلا آنها در این باره هیچ سوابقی نداشتند. در این باره از دولت خواسته ایم لیست همه افراد که ارز ۴۲۰۰ تومانی و‌دولتی گرفته اند را به ما بدهند تا بررسی کنیم...در سال ۹۱ و ۹۲ نیز افرادی دستگیر شدند و حکم علیه آنان صادر شد. یکی از این افراد به نام حمید مظلومین و پسرش محمدرضا آن موقع حکم قضایی گرفتند، بانک مرکزی آن زمان اعلام کرد اینها با هماهنگی ما فعالیت می کردند و دلار را ما به آنها داده ایم. الان اینها دوباره بازداشت شده اند. الان بحث این است که بانک مرکزی درخواست کرده برخی بازداشت شدگان آزاد شوند. یک متهم می‌گوید در ۳۰ مورد و هر مورد بین ۴ تا ۷ میلیون دلار از بانک مرکزی ارز گرفته و توزیع کرده است. به پلیس گفتم شما مستقل مصاحبه نکنید تا سوتفاهم پیش نیاید. مردم فکر کردند از متهم دو تن سکه گرفته اند ولی واقعیت این است از متهم و فرزندش سکه ای نگرفته اند ولی اسناد نشان می‌دهد بیش از ۲ تن سکه آنها خرید و فروش کرده اند و این سکه ها موجود نیست.

 طوفان تحریم‌ها در راه است

روزنامه صبح نو نوشت: ... برخلاف تلاش‌های رییس‌جمهوری برای ارائه امید به مردم ، یکی از وزرای کشور که سلامت و بهداشت را در دست دارد نه تنها از «طوفان تحریم‌ها» سخن گفته که این روزها را روز مبادا نامیده است...اما این اولین بار نیست که قاضی زاده با اظهاراتش حاشیه‌ساز می‌شود، آقای وزیر که برخلاف شعار دولت حتی نمی‌تواند امید را در دل مردم نگاه دارد، بارها حاشیه‌ساز شده است؛ از رفتار اربابی با مردم گرفته تا پورشه‌سواری و حتی واردات مختلف که حتی لقب وزیر واردات را برای او به ارمغان آورد، این روزها هم به علت واردات ماشین‌های مدل بالا برای روز مبادا و با ارز دولتی حاشیه‌ساز شده است.

 جنگ قدرت اصلاح‌طلبان، مطالبات مردمی را به حاشیه برد

روزنامه صبح نو نوشت: ... محمدرضا عارف، بداقبال‌ترین کنشگر سیاسی اصلاحات است. او با فداکاری انصراف در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم راه پاستور را به حسن روحانی نشان داد ولی هسته تندرو و سخت اصلاحات، او را همچنان «اصلاح‌طلب بدلی» می‌نامد... پس از سال‌ها عسرت جریان اصلاحات در نهادهای قدرت، دو قوه اصلی حاکمیت و اکثریت کرسی شورای شهر کلانشهرها در اختیار جریان اصلاحات قرار دارد. در چند سال اخیر کارنامه اصلاحات نمایانگر فراموشی تحقق مطالبات مردمی از نهادهای مدنظر است و جنگ قدرت برای کسب منابع مالی و مناصب در اردوگاه چپ‌نشینان حاکم است.

مردم نسبت به رئوس قدرت احساس جدایی می‌کنند

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به اعتمادآنلاین گفت: خیلی از کسانی که در این دو دهه اخیر خط چپ و گفتمان اصلاحات را نمایندگی می‌کردند، نشان دادند که خیلی حاضر نیستند در بزنگاه‌های تاریخی هزینه‌پردازی کنند، بنابراین الان که اصلاحات حالت طیفی و رنگین‌کمانی دارد هر چه بیشتر هسته مرکزی باید از این میزان و شدت رنگین‌کمانی آن بکاهد. چون شرایط جریان‌های سیاسی خیلی سخت شده است، هم از لحاظ نهادهای سخت قدرت و هم اینکه وجه دیگری وجود دارد که هزینه‌سازی کار سیاسی را بالا برده است. آن‌هم این است که مردم به خاطر رویکردی که تحولات چهل‌ساله اخیر ایجاد کرده و گسست نسلی و میزان اعتماد و امید به کارآمدی این نظام سیاسی شرایط را برای هر کنشگر سیاسی سخت کرده است...معتقدم که یک شکاف جدی به خاطر ناکارآمدی اشخاص و ناکارآمدی جمهوری اسلامی در بین مردم در حال شکل‌گیری است...این هم یک واقعیت است که اصلاح‌طلبان چهره ائتلافی بهتر از آقای روحانی پیدا نمی‌کنند و پیدا هم نخواهند کرد. آقای روحانی بالاخره خیلی جاها برای اصلاح‌طلبان هزینه‌سازی کرد و کارهایی هرچند کوچک را هم که می‌توانست در روند امیدبخشی به جامعه انجام دهد خیلی مورد حساسیت و دقت خود قرار نداد.

 حیات جمنا پایان یافته است

ناصر ایمانی، تحلیلگر اصولگرا با توجه به وضعیت جبهه مردمی انقلاب اسلامی به نامه نیوز گفت: جمنا مشکلاتی داشت چون در آن وزن کشی‎ها منطقی نبود یعنی برخی طیف‎های اصولگرا عملا نقشی را ایفا کردند که خیلی بیشتر از وزن‎شان بود... تشکیل جمنا برای یک مقطع انتخاباتی دیده شده بود، نه درازمدت. بعد از انتخابات نیز دیگر خبری از آن نشد. در حالیکه اصولگرایان نیازمند تشکیلاتی مستمر هستند تا زمان انتخابات پررنگتر عمل کنند. به عبارت دیگر جمنا با همه نقاط ضعف و قوتش زود حیاتش پایان یافت...جریان اصولگرایی اشکال مبنایی دارد چراکه اتکای آن به نهادهای قدرت است. یعنی اگر در دولت و مجلس هم نباشد، در نهادهای دیگر حضور دارد بنابراین اصولگرایان نیازی به کار تشکیلاتی نمی بیند یا اینکه انگیزه داشته باشند تا ارتباط خوبی با مردم برقرار کنند.

 راهکارهای عماد افروغ برای برون رفت از شرایط فعلی

روزنامه آفتاب یزد نوشت: عماد افروغ در مصاحبه ای با عصر ایران گفت: اگر دولت بخواهد کاری و عملی برای مردم انجام دهد، مهمترین آن تعدیل شکاف درآمدی است. آیا این کار غیرممکن است؟! حذف امتیازات و امکانات مدیرانی که علاوه بر حقوق‌های چند میلیونی از مزایای فراوان بهره می‌برند، کار سختی است؟! آیا کم کردن حقوق آنهایی که بی ضابطه حقوق می‌گیرند کار سختی است؟! چه طور رئیس جمهور مالزی می‌تواند این کار را انجام دهد و ادعای انقلابی بودن هم ندارد...مردم حق دارند به صورتی مضاعف یقه مسئولان را بگیرند، هم به دلیل بی توجهی به ارزش‌ها در عمل، هم به دلیل استفاده ابزاری از این ارزش‌ها برای توجیه بی عملی خود........ اگر واقعا مسئولان ما راست می‌گویند، منازل خود را به مناطق ساده تر منتقل کنند. اگر راست می‌گویند زندگی خود را تعدیل کنند. مردم باور نمی‌کنند که مسئولان زندگی ساده و مثل همه آحاد جامعه یا حداقل طبقه متوسط دارند.