رکورد شکنی شاخص‌ها در رکود اقتصادی
در حالی طی چند روز گذشته شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه شاهد تغییرات مدیریتی بوده که روند چهار ساله گذشته شرکت با تداوم سود دهی رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۶۳۰۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶ 15 July 2018

به گزارش تابناک تهران ،  ارزیابی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه بر اساس مستندات و اطلاعات رسمی منتشر شده از شرکت رفاه در بازار فرابورس و در سایت کدال بر اساس  مهم‌ترین شاخص های اقتصادی کسب و کار، روند قابل توجهی را در افزایش نشان می‌دهد.

رفاه2

به طوری که روند بهبود سودآوری شرکت در سال مالی جاری هم ادامه یافته است و سود خالص قبل از کسر مالیات رفاه در 6 ماه اول سال مالی جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته 64 درصد افزایش یافته است. همچنین عملکرد 7 ماهه رفاه در سال مالی جاری نیز نشان می‌دهد که سود خالص قبل از کسر مالیات دوره جاری نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل 95 درصد افزایش یافته است. بدین ترتیب رفاه توانسته است در عرض 7 ماه از سال مالی جاری، به سودی بیش از کل سود سالانه خود در سه سال اخیر دست یابد. پیش‌بینی می‌شود این روند رو به رشد تا پایان سال مالی جاری هم ادامه داشته باشد و رفاه به رکورد بیشترین سود خالص در کل دوره حیات خود دست یابد.

بر اساس این گزارش، درآمدهای عملیاتی رفاه در 6 ماه اول سال مالی جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته 99 درصد رشد داشته است. انتظار می‌رود با تداوم روند صعودی فعلی، فروش کل کالاهای رفاه در سال مالی جاری بیش از 2 هزار و 400 میلیارد تومان باشد. سرمایه‌گذاری شرکت رفاه بر روی سه برند جدید فروشگاهی شامل فروشگاه‌های همواره تخفیفی با برند WinMarket ، فروشگاه‌های عمده‌فروشی مدرن با مدل Cash & Carry و فروشگاه‌های تخصصی لوازم خانگی و طراحی داخلی با برند RHC ،رشد فروش مازاد 100درصدی سالانه را تا سال 1400 هدف‌گذاری می‌کند.

رفاه3

همچنین سود ناخالص رفاه در 6 ماه اول سال مالی جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 59 درصد رشد داشته است. مقایسه سود ناخالص رفاه در سال مالی گذشته با سال ماقبل آن 43 درصد و نسبت به دو سال ماقبل آن 46 درصد رشد نشان می‌دهد.

در همین حال سود عملیاتی رفاه در سال مالی قبل بیش از 144 درصد نسبت به سال مالی ماقبل آن رشد داشته است. به عبارت دیگر در حالیکه در سال مالی 95-94 رفاه با زیان عملیاتی 26 میلیارد تومانی مواجه بوده است، عملکرد مناسب شرکت در سال مالی 96-95 موجب دستیابی به سود عملیاتی 11.5 میلیارد تومانی شد. این روند رشد در سال مالی جاری نیز مشاهده می‌شود، به گونه‌ای که سود عملیاتی شرکت در 6 ماه اول سال مالی جاری 124 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است. رشد سود عملیاتی بیانگر آن است که رفاه توانسته است سود خالص خود را از فعالیت‌های اصلی شرکت که عملیات فروشگاهی است به دست آورد.

در همین راستا افزایش علاقه‌مندی مشتریان به خرید از رفاه در کنار ارتقای بهره‌وری عملیاتی رفاه موجب شده است سود هر سهم رفاه در 6 ماه اول سال مالی جاری 4 برابر دوره مشابه سال مالی 95-94 شود. این امر حاکی از آن است که سود 6 ماهه این شرکت در سال مالی جاری نسبت به دوره مشابه دو سال قبل 4 برابر شده است.

این در حالی است که همزمان با رکوردشکنی‌های پیاپی در افزایش فروش و سود، رفاه در سال‌های گذشته رکورد ارایه تخفیف به مشتریان را هم شکسته است. رفاه تنها در عرض 6 ماه از سال مالی جاری حدود 170 میلیارد تومان به مشتریان خود تخفیف داده است که 600 درصد نسبت به دوره مشابه در سال مالی 94-93 و 2200 درصد نسبت به دوره مشابه در سال مالی 92-93 بیشتر بوده است.

بنا بر این گزارش، با توجه به گردش مالی متوسط 5 هزار میلیارد ریالی ماهانه و عرف متوسط دوره تسویه با تامین کنندگان به مدت دو ماه در بازار ایران، بدهی در گردش رفاه به تامین کنندگان در حدود 300 میلیارد تومان کمتر از حد اعتباری است و از منظر این شاخص، ریسک همکاری با رفاه پایین و وضعیت اعتباری رفاه در بین شرکاء تجاری مطلوب ارزیابی می شود. با توجه به ارزش دارایی های ثابت رفاه در حدود بیش از 2 هزار میلیارد تومان و همچنین عدم هرگونه بدهی به شبکه بانکی و عدم هرگونه اخذ وام بانکی در سه سال گذشته، همکاری با شرکت رفاه، یکی از بدون ریسک ترین همکاری های تجاری برای تولیدکنندگان و تجار ایرانی است. لازم به ذکر است که با توجه به عقد قرارداد و برنامه راه اندازی 37 پروژه جدید و برنامه توسعه شرکت رفاه، رشد فروش 100 درصدی سالانه برای دو سال آتی رفاه پیش بینی می شود و این امر می تواند بیش از پیش برای تامین کنندگان کالا و شرکای رفاه مورد توجه قرار گیرد.

لازم به ذکر است، در بخش بهره وری نیروی انسانی نیز رفاه در سال گذشته به منظور توسعه خدمات‌رسانی به مشتریان در سراسر کشور، بیش از 14 هزار متر مربع به مساحت فروشگاه‌های خود افزوده است و بدین ترتیب توانسته است برای بیش از 300 نفر شغل مستقیم و 500 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کند. با در نظر گرفتن این موضوع و با توجه به سایر سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در حوزه منابع انسانی، هزینه نیروی انسانی رفاه در 6 ماه اول سال مالی جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 23 درصد افزایش یافته است. با این وجود، ارزیابی شاخص "نسبت هزینه نیروی انسانی به فروش شرکت" که شاخصی برای ارزیابی میزان بهره‌وری فروش است نشان می‌دهد که رفاه توانسته است این شاخص را در 6 ماه اول سال مالی جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 50 درصد بهبود دهد و از عدد 9.85 به 6.58 برساند. مقایسه نسبت هزینه نیروی انسانی به فروش شرکت در 6 ماه اول سال مالی جاری با پایان سال مالی قبل نیز 35 درصد بهبود و نسبت به سال مالی ماقبل آن 70 درصد بهبود نشان می‌دهد. بدین ترتیب رفاه توانسته است شاخص نسبت هزینه نیروی انسانی به فروش خود را از 11.2 درصد در پایان سال مالی 95-94 به کمتر از 6.6 درصد در 6 ماهه اول سال مالی جاری برساند که این امر نشان دهنده ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی رفاه است. انتخاب شرکت رفاه در سال 96 به عنوان رتبه اول بازده فروش در همایش 100 شرکت برتر ایران (IMI100) نشان از ارتقاء بهره وری جدی شرکت رفاه در سه سال گذشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار