ممکن است سوال از رئیس‌جمهور را مطرح کنیم

محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی امروز در نشست خبری اظهار داشت: استیضاح و حتی سوال از رئیس‌جمهور حق مجلس است و بسیار هم خوب است اما هنوز سوال در دستور کار فراکسیون ها قرار نگرفته است. ممکن است که روزی بخواهیم از رئیس‌جمهور سوال کنیم اما طرح استیضاح و عدم کفایت رئیس‌جمهور به هیچ وجه، در دستور کار ما نبوده است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدامیک از وزارتخانه ها نیازمند تغییر است گفت: آنچه قطعی است، ما تحریک جدی تری در بخش اقتصادی دولت نیاز داریم. در این مسیر، نامه ای را ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس برای ترمیم تیم اقتصادی دولت، امضا کردند.

عارف گفت: نظر فراکسیون امید این است که روحانی خودش برای افزایش کارایی تیم اقتصادی اقداماتی را انجام دهد. اگر به هر دلیلی ایشان صلاح ندید، مجلس وظیفه خود را انجام خواهد داد. الان چند استیضاح در دست بررسی قرار گرفته است.

رئیس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود عارف، حضرتی و علیجانی روی انتصابات شهرداری تهران تاثیرگذار هستند گفت: درباره آقای حضرتی حرفی نمی‌زنم چون به هر حال ایشان هم حزبی شهردار است اما درباره آقای علیجانی، به جد این مساله را تکذیب می‌کنم.

  ابلاغ پیام رهبری و رییس‌جمهور در جلسه فردای ولایتی با پوتین

علی اکبر ولایتی ظهر امروز در راس هیاتی  وارد مسکو شد تا پیام مهم مقام معظم رهبری و حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان را به رئیس‌جمهور روسیه ابلاغ کند. بر اساس اعلام رسانه‌ها ولایتی احتمالا پس از سفر به روسیه به چین نیز سفر کند.

 تیم اقتصادی دولت تغییر رویه دهد

 یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درخصوص تغییرات در تیم اقتصادی دولت گفت: تیم اقتصادی در دولت نقطه اصلی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی است که باید پویاتر و شاداب‌تر از گذشته باشد. الیاس حضرتی به ایلنا گفت: اصلاح‌طلبان به هیچ عنوان دنبال استیضاح رئیس‌جمهور نیستند آنان همیشه در تمامی مراحل پشتیبان ایشان بودند، از روزی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد تا روزی که عنوان منتخب مردم را به دست آورد مورد حمایت کل این جریان بوده است.

دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت هم در خصوص مطلبی در یکی از روزنامه‌ها تحت عنوان «پشت پرده انتشار شایعه کناره گیری جهانگیری از دولت؛ آیا نهاوندیان جایگزین سیف می شود؟» توضیح داد: اصل خبر پیشنهاد ریاست بانک مرکزی به  دکتر نهاوندیان صحت ندارد. در این اطلاعیه آمده است که نهاوندیان در چند نوبت شخصا شایعه استعفای  سیف و قبول مسئولیت خود را تکذیب کرده و روابط جهانگیری و نهاوندیان همیشه صمیمانه و بر پایه همکاری نزدیک بوده است. بنابر این اطلاعیه، جایگاه و کیفیت رابطه جهانگیری با رئیس جمهور نیز هرگز به گونه ای نبوده است که او نیاز داشته باشد با تهدید به استعفا نظر خود را به کرسی بنشاند.

حسام الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه احتمال دارد کابینه دچار تحولاتی شود گفت: تغییر کابینه حق رئیس جمهور است و در هر حوزه‌ای و هر زمانی که صلاح بدانند اقدام می‌کنند. وی با اشاره به اخبار منتشره در خصوص انتصاب جهانگیری به ریاست «ستاد ویژه اقتصادی» نیز گفت: معاون اول رئیس جمهور مسئولیت‌های متعددی را بر عهده دارند و مسئولیت سنگین ایشان به عنوان فرمانده قرارگاه اقتصاد مقاومتی نشان می‌دهد که بالاترین مسئولیت‌ها در حوزه هماهنگی‌های اقتصاد مقاومتی در دولت را برعهده دارند.

دوقطبی بین واعظی و جهانگیری واقعیت دارد؟

خبر استعفای اسحاق جهانگیری در عصر روز یکشنبه مثل بمب در فضای رسانه ای پیچید که بلافاصله از سوی نهاد ریاست جمهوری تکذیب شد اما تکذیبه نتوانست به گمانه زنی ها پایان دهد و شایعات فراوانی در 48 ساعت گذشته از طریق شبکه های اجتماعی دست به دست می شود. محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگی درباره این موضوع به نامه نیوز گفت: جهانگیری به عنوان معاون اول و واعظی به عنوان مسئول دفتر رئیس جمهور هر کدام چارچوب ماموریت مشخصی دارند و همکاری های شان هم صمیمانه است...واعظی و آقای جهانگیری همکاران خوبی برای هم هستند. آقای جهانگیری به عنوان معاون اول و آقای واعظی به عنوان مسئول دفتر رئیس جمهور هر کدام چارچوب ماموریت مشخصی دارند. این مرزبندی ها از پیش تعریف شده و همکاری های شان هم صمیمانه است، هر دو هم به لحاظ نگاه شان به ماموریت، وظیفه و تکالیف دولت در حوزه های مختلف واحد است.

چالش قدرت اصلاح‌طلبان

روزنامه فرهیختگان نوشت: آش درگیری‌های حزبی و درون‌حزبی این روزها در کشور آنقدر شور شده که صدای خیلی‌ها را بلند کرده است... درگیری‌های چندوجهی و البته مهمی که یک سرش در خانواده اصلاح‌طلبان و شورای عالی سیاستگذاری آنهاست و یک سر دیگرش در پاستور و نهاد ریاست‌جمهوری. اصلاح‌طلبان به بهانه ناکارآمدی و فراز و فرودهای لیست امید مجلس و پس از آن لیست شورای شهر تهران از شورای عالی دلگیرند و می‌گویند چرا سرنوشت‌شان به دست شورای عالی سیاستگذاری باشد که برخی از آنها به فکر قدرت و جایگاه خود و نیز محافظه‌کار هستند و از آن طرف دولتی‌ها هم به چالش خورده‌اند که اعتدال و توسعه قدرت بیشتری در دولت دارد یا کارگزاران سازندگی، معاون اول باید همه‌کاره باشد یا رئیس دفتر رئیس‌جمهور، البته بعد از حسن روحانی و در ایامی که روحانی مشغول رسیدگی به امور نیست...نیروهای نزدیک به اعتدال و توسعه در دولت گذشته اگرچه برخی از سمت‌های مهم را در دست داشتند اما گستره عمل آنها در دولت دوم حسن روحانی قابل قیاس با پیش از انتخابات نیست. این حزب با ارتقای جایگاه خود توانست ضمن به دست گرفتن بخش قابل توجهی از گرانیگاه‌های دولت دوازدهم، رقیب خود را نیز تا حد زیادی به حاشیه براند. رقیبی که چهار سال با حضور اسحاق جهانگیری در جایگاه نفر دوم دولت روحانی دل‌خوش بود اما این روزها مهم‌ترین نیروی خود در دولت را در کنج عزلت می‌بیند و در چینش ترکیب کابینه نیز بیش از هر چیز صرفا نظاره‌گر دست بالای دست رئیس دفتر رئیس‌جمهوری بوده است.حالا کار از یک رقابت حزبی پنهانی گذشته و به تسویه‌حساب حزبی رسیده است. همین باعث شده که رسانه‌های نزدیک به کارگزاران از چندی قبل سر ناسازگاری برداشته و برخی از اعضای کابینه را مورد نوازش قرار دهند. هرچه باشد آنها از قدرت گرفتن رقیب‌شان با محوریت واعظی و نوبخت حسابی دلگیرند و در شرایط کنونی کشور بدشان نمی‌آید که حساب خود را از حساب روحانی و دولتش سوا کنند. از این رو ضمن توصیه به استعفای معاون اول، در باب ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت می‌نویسند و دراین‌باره از ضرورت کنار گذاشتن نیروهایی چون نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گویند و آنها را مسبب شرایط امروز کشور معرفی می‌کنند.

 اصلاح‌طلبان برای روحانی ماشین انتخاباتی بودند

اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی گفت: عبدالله نوری و محمدرضا عارف هر دو مورد احترام تمامی اصلاح‌طلبان هستند اما اینکه کدام یک برای ریاست شورایعالی بهتر هستند باید از درون خرد جمعی حاصل شود. اینکه عده‌ای بنشینند تصمیم بگیرند و بقیه ملزم به قبول آن باشند، توهین به افکار عمومی و شورای سیاست‌گذاری فعلی است...فارغ از اینکه آقای روحانی نسبت به اصلاح‌طلبان رویکرد مناسبی اتخاذ نکرد و از آنها فقط به عنوان ماشین انتخاباتی استفاده کرد و به راست پیچید. این رفتار آقای روحانی  هم برای خود او مشکل ایجاد کرد و هم برای اصلاح‌طلبان.

انتقاد جبهه پایداری به دولت و اصلاح‌طلبان

شرق نوشت: جبهه پایداری، همان جریان سیاسی- فکری که آیت‌الله مصباح یزدی پدر معنوی‌شان است، با انتشار بیانیه‌ای...دولت را متهم به نداشتن کفایت سیاسی کرده است... در بخشی از بیانیه سیاسی این جبهه با اشاره به اینکه «آمریکایی‌ها پس از گورباچف،‌ مردم را بر سر انتخاب اصلاحات تندتر یا بازگشت به عقب قرار دادند و در نهایت با آوردن یلتسین به عنوان یک اصلاح‌طلب تندرو، ‌بر شیب اصلاحات آمریکایی افزودند» نوشته است: «برخی مدعیان اصلاح‌طلب نیز امروز دقیقا بر همان طبل می‌کوبند و می‌خواهند مردم را بر سر همان دوراهی نگه‌دارند. نامه‌نگاری‌های این جماعت برای مذاکره مستقیم و بدون قیدوشرط با ترامپ و طرح استیضاح و عدم کفایت رئیس‌جمهور و انتقادات تند این جماعت در مطبوعات و رسانه‌های خبری همه و همه از این راهبرد سیاسی خبر می‌دهد که آنها خود را برای آلترناتیو حسن روحانی آماده کرده‌اند تا به خیال واهی خود، باقی‌مانده این راه –نابودی‌کشاندن نظام و انقلاب- را سرعت بخشند»...این بیانیه در ادامه، به تمجید از پوتین رئیس‌جمهوری فعلی روسیه پرداخته و آن را مثالی موفق در زمینه بازگشت به درون دانسته: «ملت ما باید بدانند نه انتخاب گورباچف و نه یلتسین هیچ کدام نتوانست به سازندگی و سروسامان‌دادن کشور شوروی کمکی کند، لیکن بازگشت به درون و تکیه بر اقتصاد علمی که به انتخاب پوتین انجامید توانست روسیه را مجددا بازسازی و به قدرتی بزرگ در برابر دیگر قدرت‌های غربی قرار دهد. امروز نباید بگذاریم پروژه یلتسین‌سازی در کشور ما تکرار شود؛ بلکه باید از هم‌اکنون ضمن بهره‌بردن از ظرفیت‌هایی که جریان معتقد به گفتمان انقلاب اسلامی در اختیار دارد، ضمن رفع مشکلات مردم و کمک برای تقویت کارآمدی نظام جمهوری اسلامی، کشور را در جهت عبور با کمترین هزینه از دوران حاکمیت غرب‌گرایان یاری نماییم».

 هدیه تولد ۶ میلیاردی شهرداری به یک سلبریتی از جیب مردم!

روزنامه شهروند نوشت: چند روز قبل، همزمان با تولد بهاره افشاری و اکران خصوصی فیلم سریک، محمدصادق حسنی، سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران اعلام کرد۲۰ بیلبورد تبلیغاتی را به مناسبت این تولد به بهاره افشاری هدیه داده. او توصیه کرده بود «ترجیحا بهترین فضاهای تبلیغاتی» و «پر رفت‌وآمد» به این فیلم اختصاص داده شود تا خوب برای آن تبلیغ شود. عموما تابلوهای مدنظر حداقل ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد، بنابراین محاسبه ۲۰ تابلو با همین قیمت تقریبا ۶ میلیارد تومان خواهد شد که البته از جیب شهرداری تهران خواهد رفت. 

مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان استعفا داد

مدیر عامل شرکت هواپیمایی آسمان امروز استعفا داد، اما هنوز صندوق بازنشستگی کشور با استعفای وی موافقت نکرده است. گفتنی است هواپیمای ATR تهران- یاسوج شرکت آسمان بهمن ماه سال گذشته به علت نقص فنی سقوط کرد و هنوز بعد از چندین ماه اجساد چند تن از این سرنشینان پیدا نشده است.

 پشت پرده ماجرای دختر حاشیه ساز

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه پیش کشیدن موضوع دختر خانمی که در اینستاگرام فعال بود و فیلتر این شبکه اجتماعی، حاصل تصمیم اتاق فکرهایی بود که منافعشان از موضوع شفاف‌سازی ارزی به خطر افتاده است، گفت: البته نه اینکه بگویم صداوسیما و مسئول محترمی که در این موارد مصاحبه کرده است، اتاق فکر هستند.

جعفر بلوری در یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: یک دختر نوجوان در صفحه اینستاگرام، تصاویر رقصش را منتشر می‌کند. مسئول یا مسئولین مربوطه با طی مراحل قانونی، ایشان را احضار می‌کنند. تلویزیون مستندی با عنوان «بیراهه» پخش کرده و چند دقیقه‌ای از زمان نیم‌ساعته این مستند را هم به «ابراز پشیمانی» این خانم نوجوان که در حال‌ گریه است، اختصاص می‌دهد. این تمام آن اتفاقی است که افتاده. نه قتلی صورت گرفته، نه تجاوزی رخ داده، نه کسی را به ‌دار آویخته‌اند و نه به کسی سیلی زده و شکنجه‌اش کرده‌اند. فقط یک دختر ‌گریه کرده و از روی ترس یا از ته دل گفته از انتشار تصاویر رقص‌هایش پشیمان است... صدا و سیما با آن عریضی و طویلی به قول رهبر انقلاب که خطاب به کارکنان قوه قضائیه فرمودند باید در حوزه رسانه «هنرمندانه» فعالیت کند، در این مستند، «غیرهنرمندانه» وارد شد و «بدسلیقگی» کرد.

 انتخاب آن قسمت از صحبت‌های دختر نوجوان که‌ گریه‌کنان ابراز پشیمانی می‌کند برای مستند، دل هر انسانی را می‌رنجاند و همین حس گاهی، برای پیدا شدن سر و کله «کفتارهای سیاسی» که نه انسانیت سرشان می‌شود نه حقوق زن و دختر می‌فهمند کافی است. آنها مترصد فرصتند تا در جامعه «بحران‌آفرینی» کنند. صدا و سیما با این بدسلیقگی برای این کفتار‌ها فقط خوراک تبلیغاتی مهیا کرد.

امیر محبیان، تحلیلگر مسائل سیاسی هم با تاکید بر شرایط فعلی کشور نوشت: به نظر می‌رسد برای توده مردم اولویت نخست موضوعات اقتصادی است اما حکمرانان نمی‌توانند مسائل مهم دیگر را لاینحل گذاشته و آنها را نادیده گیرند. بنابراین صحبت‌های مدیر روابط عمومی سازمان صدا و سیما مبنی بر پیگیری همزمان اولویت‌های فرهنگی و اقتصادی درست است اما مشکل آنجاست که مردم این موضوعات را به شکل همزمان مشاهده نمی‌کنند یعنی به نظر می‌رسد به جنبه‌های اقتصادی کمتر از حد لازم پرداخته می‌شود.

نمایندگان از قانون بترسند نه از شورای نگهبان

روزنامه ایران نوشت: عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در اظهار نظری در مورد ادعای رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات سال 96 واکنش نشان داد. این ادعا را کامران غضنفری، نویسنده کتاب «حسن روحانی در یک نگاه» به نقل از جواد کریمی قدوسی مطرح کرده بود. او گفته بود که شورای نگهبان در مرحله اول برای انتخابات سال 96، حسن روحانی را ردصلاحیت کرده بود، ولی در مرحله بعد صلاحیت وی را تایید کرد. با  وجود این، عباسعلی کدخدایی در مصاحبه‌ای که دیروز از او در سایت «عصر ایران» منتشر شده، بدون اشاره به اینکه صلاحیت حسن روحانی برای سال 96 در دو مرحله تایید شده بود، در پاسخ به این سوال که «آیا این امکان وجود دارد که رئیس جمهوری یک دوره باشد و دوره دوم صلاحیت خود را از دست بدهد»، گفته بود: بله وجود دارد مثلاً درباره آقای روحانی چنین بحث‌هایی وجود داشت ولی در نهایت رای آورد. شورای نگهبان نسبت به این مسائل بیهوده واکنشی نشان نمی‌دهد اما اگر به دنبال این باشند که کیان نظام را برهم بزنند، قطعاً وارد عمل شده و در اینجا دیگر وی رئیس جمهوری نیست و خلاف سوگند خود عمل کرده است.» از توضیحات اخیر کدخدایی می‌توان این گونه برداشت کرد که هر چند احتمالاً نظراتی پراکنده برای عدم تایید صلاحیت حسن روحانی در این انتخابات وجود داشته اما نظر اکثریت این شورا چیز دیگری بوده است...وی درباره مقایسه انتخابات‌های 88 و 92 از نظر حجم تخلف هم گفته است: از جهت گزارش‌هایی که به ما می‌رسد بین انتخابات 96 و انتخابات 88 برابری بوده حتی در مصادیق هم مشابهت‌های زیادی بوده ولی انتخاباتی که تخلفاتی باشد که تاثیر روی انتخابات و سرنوشت انتخابات دارد معمولاً در حوزه انتخابات مجلس داریم اما در ریاست جمهوری بین 88 تا 96 تعداد گزارشات تخلفات زیاد بوده و بیشتر هم در حوزه قوه مجریه بوده است چرا که وزارت کشور و قوه مجریه خود برگزار‌کننده هستند.

 پایان یا آغاز غائله اعتماد ملی

روزنامه ابتکار نوشت: چندی پیش و در جلسه شورای مرکزی حزب اعتمادملی، الیاس حضرتی به قائم‌مقامی این حزب انتخاب شد. همین مسئله باعث شد تا طیف نزدیک به منتجب‌نیا دست به کارشده و در قبال این تصمیم با مصاحبه‌های متعدد دست به تخریب طیف نزدیک به الیاس حضرتی بزنند... این در حالی است که روز گذشته خبر رسید، مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتمادملی موافقت خود را با تصمیم شورای مرکزی این حزب اعلام کرده است...به نظر می‌رسد جدال میان حضرتی و منتجب‌نیا به مراحل پایانی نزدیک شده باشد. چرا که با تایید تصمیم شورای مرکزی حزب اعتمادملی توسط مهدی کروبی دبیرکل این حزب، شرایط برای طرفین به طور کلی دگرگون شده و انتظار می‌رود این نبرد درون‌حزبی به سود الیاس حضرتی به پایان رسد. هرچند با توجه به سابقه طولانی منتجب‌نیا و ارتباطات نزدیک بدنه حزب اعتماد ملی با نخستین قائم‌مقام این حزب امکان بروز هر نوع مخالفت جدی با قائم‌مقام مجلس‌نشین اعتمادملی وجود دارد.

آنالیز حواشی جام جهانی بی‌خیال سرنوشت برجام

کیهان نوشت: در حالی که این روزها دو چالش مهم اقتصادی و نقض آشکار برجام توسط غرب (وقت کشی اروپایی‌ها) تبدیل به مسئله مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌ها شده علی مطهری نایب رئیس محترم مجلس، در اینستاگرام دست به قلم شده و به موضوع دوتابعیتی‌ها و بی‌عدالتی در جام جهانی فوتبال پرداخته است!.. این قبیل موضع‌گیری‌ها و وقت‌گذاشتن‌ها در حالی است که مردم به حق انتظار دارند نایب رئیس مجلس، اگر می‌خواهد به معضل دوتابعیتی‌ها بپردازد، ابتدا موضوع نفوذ دوتابعیتی‌ها در سیاست و اقتصاد و فرهنگ کشور را پیگیری کند. یا از دولتمردان درباره مشکلات اقتصادی در سوءتدبیرهای انجام شده توضیح خواسته شود؛ وگرنه بعید است فیفا معطل نظر آقای مطهری درباره تیم‌های ملی کشور و افراد دوتابعیتی باشد... یادآور می‌شود حضور عناصر دوتابعیتی در تیم مذاکره‌کننده و برخی وزارتخانه‌های کلیدی، موجب خسارت‌های سنگین به مردم و نظام شده که جای پیگیری و بررسی دارد. نمونه این خسارت را می‌توان در ماجرای حضور دری اصفهانی به‌عنوان کارشناس ارشد مالکی و بانکی (تحریم) در تیم مذاکرات برجام مشاهده کرد که موجب باقی ماندن منافذ بزرگ در برجام شد و عجیب اینکه برخی نمایندگان سهل‌اندیش با گشاده‌دستی با این موضوع مواجه شده و 20 دقیقه را هم برای بررسی برجام زیاد دانستند!!

ادعای سه تابعیتی بودن کدام پسر روحانی؟

آفتاب یزد نوشت: {ذوالنور}... نوک پیکان را به سمت رئیس‌جمهور گرفت و مدعی شد که پسر رئیس‌جمهور سه تابعیتی است! این در حالی است اگرچه بسیار روشن است که نماینده اصولگرا و عضو جبهه پایداری مجلس با اظهارات خود احتمالا به دنبال بهم زدن فضا و تضعیف اعتماد افکارعمومی‌نسبت به دولت است اما ادعای او در حالی مطرح می‌شود که هنوز در این مسئله که رئیس‌جمهور چند پسر دارد، تردید وجود دارد... به هر روی افکار عمومی‌حق دارد که درباره زندگی‌نامه رئیس‌جمهورکشورشان اطلاعات درست و دقیقی داشته باشند. علی‌رغم اینکه اطلاعات دقیقی از اعضای خانواده روسای جمهور سابق ایران به ویژه فرزندانشان و چگونگی گذاران زندگی، شغل، سوابق سیاسی و اجتماعی آن‌ها در دسترس عموم قرار دارد اما در رابطه با رئیس‌جمهور روحانی و فرزندانش به ویژه پسران او اطلاعات چندانی در دسترس عموم نیست جز اینکه روحانی دو دختر دارد و بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصولگرا و نزدیکان روحانی، یکی از پسران رئیس‌جمهور در آستانه 20 سالگی فوت کرده است... محمد رضا خباز سیاستمدار اصلاح‌طلب و استاندار سابق سمنان درباره ادعای مجتبی ذوالنور مبنی بر سه تابعیتی بودن پسر رئیس‌جمهور و ابهام درباره زنده بودن و نبودن او به آفتاب یزد گفت: از ذوالنور که در کسوت مقدس روحانیت است، انتظار می‌رود بدون تحقیق چیزی را بر زبان نیاورد. زیرا اظهارات دروغ چنین فردی مردم را دین گریز می‌کند. او افزود: حتی اگر فرد متوجه اشتباهش هم شد باید عذرخواهی کند. این فعال سیاسی ادامه داد: ادعای ذوالنور درباره سه تابعیتی بودن پسر رئیس‌جمهور دروغ و تهمتی بیش نیست. خباز در پایان اظهار کرد: از دادگاه ویژه روحانیت انتظار می‌رود که ذوالنور را به دادگاه احضار کرده و از او بخواهد که مستندات و ادله خود را در رابطه با ادعایش به صورت علنی به دادگاه ارائه دهد.

 ادعای دریافت کارت پول پنج میلیونی‌از سوی برخی نمایندگان

 روز گذشته در میزگردی که با حضور احمد توکلی، رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت و محمود صادقی نماینده تهران با موضوع بررسی فساد معضل فراجناحی برگزار شد. صادقی مدعی شد در جریان درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری تهران برخی نمایندگان اقداماتی را انجام دادند به طور مثال به یک نماینده مجلس 10 میلیارد هولوگرام تغییر کاربری داده شد و برخی نیز گفتند که کارت هدیه 5 میلیونی به برخی نمایندگان داده شده است، البته در مورد تغییر کاربری بنده سند دارم، ولی برای کارت هدیه 5 میلیونی سندی وجود ندارد.

روزنامه آرمان نوشت: محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس ادعا کرد که در جریان تصویب طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، یکی از نمایندگان به ارزش یک میلیارد تومان هولوگرام تغییر کاربری و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس کارت پول پنج میلیون تومانی دریافت کردند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به ادعای محمود صادقی نماینده تهران مبنی بر رشوه گرفتن تعدادی از نمایندگان برای انصراف از تفحص از شهرداری تهران،گفت: تحقیق و تفحص از شهرداری تهران از سوی هم‌تیمی‌های آقای صادقی کلید خورد. در صورتی که ادعا وی صحت داشته باشد در واقع با این اظهارات مشت هم تیمی‌های خود را باز کرده است. عضو هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان با بیان اینکه اگر وی سندی دال بر ادعا‌های خود دارد به هیئت نظارت ارائه دهد اظهار داشت:  طبق معمول وی مدرکی را ارائه نمی‌دهد و یک مطلبی را می‌گوید و بعد آن را تکذیب می‌کند. 

مرداد، ماه افشاگری جهانگیری

اسحاق  جهانگیری در جلسه شورای اداری استان اصفهان با بیان اینکه مهمترین هدف آمریکا، فشار اقتصادی مستقیم علیه ایران است، افزود: آمریکا در نظر دارد تا تشدید فشارها به جای انسجام ایران، به دنبال تفرقه باشد که ما باید با وحدت و انسجام از تنگناها عبور کنیم. وی همچنین در خصوص گلایه‌هایی پیرامون فساد در کشور نیز گفت: در خصوص فساد به طور کامل و جدی‌تر در مرداد ماه صحبت خواهم کرد البته یک عده افراد کوته فکر وجود دارند که مردم را در شرایط سختی قرار دادند و دولتمردان را دچار چالش کرده‌اند، این عده به دنبال زدن جیب مردم و غارت اموال ملی هستند در حالیکه پیش از این نیز با آنها برخورد می‌شد امروز با این افراد به صورت شدیدتری برخورد می‌شود چرا که کشور امروز نیازمند افزایش سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم است.

 ماجرای یک گعده در یزد

حجت الاسلام ابطحی در یادداشتی در روزنامه آفتاب یزد نوشت: رفته بودم یزد. برای شرکت در مراسم سالگرد دوست عزیزم حاج شیخ محمد‌علی صدوقی که شاقول عقلانیت بود و می‌توانست الگوی وحدت در جایگاه نماز جمعه باشد... در وسط گعده با تم شوخی و خنده از آشیخ محمدجواد (اسم مستعار) خواستند که ماجرای مریدش را که در ماه پیش و البته قبل از اعتراضات اخیر برایش پیش آمده تعریف کند. یکی از دعاهای مستحب در سجده نماز دعایی است که شروع آن یا خیرالمسئولین است. خطاب به خداوند. یعنی‌ ای بهترین کسی که می‌شود از تو سوال کرد... آشیخ محمد جواد نقل کرد که بلندگوی ریزه را بسته بودم و نماز جماعت اقامه کرده بودم، در سجده آخر طبق رسم استحباب خواندم یا خیر المسئولین یا خیر‌المعطین و دعای مستحب را به پایان رساندم. وقتی نماز را به پایان بردم، یکی از کسانی که همیشه برای نماز به مسجد می‌آمد و جماعتش ترک نمی‌شد و کبوتر حرم بود، با سر‌ و صدا از وسط مسجد به طرف من آمد. وقتی به کنار سجاده رسید، صدایش را بلند کرد و رو به جمعیت کرد و گفت، آقای حاج شیخ! من و این جماعت همیشه می‌خواهیم نمازمان را به جماعت و پشت سر شما بخوانیم. اما به فلان و فلان قسم، اگر یک‌بار دیگر در نمازت مسئولان را دعا کنی، ما به مسجد دیگری می‌رویم و پشت سر شما نماز نمی‌خوانیم. تا اینجای ماجرا به عنوان یک طنز و جوک تلقی شد که آن ماموم ساده نمی‌دانسته منظور از خیرالمسئولین، خداوند است. اما دست‌مایه ذهنی شد برای من متاسفانه در میان برخی از متدینان نه تنها دین به کلی از سیاست جدا شده است که در برابر سیاست قرار گرفته است. از سوی دیگر هم به بسیاری از کامنت‌های اینستاگرامم مراجعه می‌کنم چنین است. اگر می‌خواهیم پاسدار خون شهدا و ارزش‌ها باشیم به جای شعار باید مدیریت قابل قبول‌تری داشته باشیم و به جای تکیه به عقل فردی با عقل جمعی و علمی کشور را اداره کنیم.

درخواست اعاده دادرسی بقایی و مرتضوی رد شد

دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی «حمید بقایی» و «سعید مرتضوی» که هر دو هم در زندان به سر می‌برند را نپذیرفت و رد کرد.