تضاد طبقاتی تنها در خرید ماشین، خانه و کالاهای لوکس خارجی وجود ندارد بلکه به خرید قبر نیز کشیده شده است. فروش قبر به قیمت های نجومی نشان از تقاضای افراد دارد، تقاضای افراد عرضه قبر را با این قیمت فراهم کرده است.
کد خبر: ۶۲۸۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵ 08 July 2018

به گزارش شبستان، «2طبقه دسترسی نزدیک به گل فروشی، سرویس بهداشتی و پارکینگ» این آگهی یک خانه، زمین یا مغازه نیست. آگهی مربوط به فروش قبر در «بهشت زهرا(س)» است.از این دست آگهی ها در نیازمندی روزنامه ها و سایت ها کم نیست. فروش قبر مسئله نیست، قیمت های آن تامل برانگیز است.

 

هنگامی که یک آگهی فروش قبر را در یکی از روزنامه ها می بینم، توجه ام جلب می شود و  با فروشنده تماس می گیرم، قیمت قبر را 520 تومان می گوید. اول به ذهنم هزار می رسد، بین هزار و میلیون مانده بودم،  فروشنده میلیون تومان را اضافه می کند.

 

دراین باره باید گفت؛ قیمت این قبرها به میزان قیمت یک خانه در پایتخت است. در این آشفتگی بازار اقتصادی که مردم هر روز نسبت به فردای اقتصادی نگرانتر می شوند و به فکر شغل دوم وسوم هستند،  شاید در ذهن هم خطور نکند که مردمانی هستند، برای خانه آخرت در دنیای مادی 500 میلیون تومان یا بیشتر هزینه می کنند.

 

برخی ها از قدیم قبرهای خانوادگی خریده اند و اکنون که قیمت آن میلیونی شده است، نگهداشت قبر رابه عطایش بخشیده اند و به فکر فروش افتاده اند،  برخی دیگر هم  به جای خرید خانه و زمین، تجارت قبر دارند.قبرهایی که به فروش می رسند،  قدمت آن ها 50 تا 100 ساله  است که در دوران مصرف گرایی و تجمل گرایی قیمت آن  به بیش از 500 میلیون تومان رسیده است.

 

در زیر آگهی هایی که در سایت ها و نیازمندی روزنامه ها آگهی شده است را می خوانید:

 «قطعه قبر 2 طبقه واقع در قطعه 66 بهشت زهرا تهران برای فروش 520 میلیون تومان»

 

«2طبقه قطعه111، ردیف 147واقع در ورودی ، اصلی بهشت زهرا روبروی  گل فروشی ودسترسی نزدیک به  سرویس بهداشتی با سند اول  واستعلام مربوط به سال1368؛ 450 میلیون تومان».

 

«یک طبقه قابلیت ۲یا۳طبقه شدن اولین قطعه نزدیک متروحرم اولین ردیف برخیابان روبروی شیراب و زیردرخت سنداول۱۲۰میلیون»

 

«بهترین قطعه ی بهشت زهرا نبش خیابان اصلی، نزدیکترین قطعه به قطعات قبور شهدا، جنب میدان اصلی بهشت زهرا، جنب فرهنگسرا و فروشگاه و سرویس بهداشتی»؟؟

 

«قبر دو طبقه قطعه ۱۰۳ نبش خیابان مقطوع ۷۰ میلیون تومان سند دسته اول ».

 

«قبر دو طبقه قطعه ۱۱۱ ردیف ۱۴۷واقع در ورودی اصلی بهشت زهرا روبروی گل فروشی ودسترسی نزدیک به سرویس بهداشتی با سند و استعلام . سند دست اول مربوط به سال ۱۳۶۸قیمت 300 میلیون تومان»

برخی از قبرها نیز به دلیل اینکه  طاق و در جوار جهان پهلوان تختی، خانوادگی بوده و آماده به انتقال»

 

فروش قبرهای میلیونی تنها به پایتخت ختم نمی شود و در شهرها دیگر همانند قم، مشهد، شیراز و رشت هم نمونه های زیادی را می توان دید که البته نرخ آن ها به اندازه نرخ قبرهای تهران نیست. البته بستگی در برخی از مکان های زیارتی به بیش از 700 میلیون تومان هم می رسد.

 

به هر روی؛ امروزه، تضاد طبقاتی تنها در خرید ماشین، خانه و کالاهای لوکس خارجی وجود ندارد بلکه به خرید قبر نیز کشیده شده است. فروش قبر به قیمت ها نجومی نشان از تقاضای افراد دارد، تقاضای افراد عرضه قبر را با این قیمت فراهم کرده است.

 

شکاف درآمدی نشان می دهد که آنقدر میزان ثروت برخی از افراد زیاد است که برای آنان حتی قبری که در آن روزی دفن خواهند شد، اهمیت دارد و حاضر هستند 500 ، 600 میلیون تومان هزینه چند متر خاک کنند. در مقابل هم افرادی هستند که سقفی بر روی سر آنان نیست تا زندگی کنند یا آنقدر اجاره نشینی بر روی آنها فشار می آورد که فقر در امید آنها نیز وجود دارد.

 

دین اسلام همواره به کمال انسانی و حیات طیبه تاکید دارد اما جامعه آنقدر در تجمل گرایی و چشم و هم چشمی غرق شده است که مادی گرایی جایگزین کمال انسانی شده است و حتی این مادی گرایی به مرگ نیز کشیده شده است.اگر افراد دنیای آخرت را باور داشته باشند برای معنویت آن تلاش می کنند چراکه ابدی و پایان ناپذیر است، اما این دنیای زودگذر را با قبرهای 500 میلیون تومانی هم نمی توان خرید.

 

گزارش از معصومه بدخشان

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار