متأسفانه تلاطم‌های بازار باعث شده عمده‌فروشان، تجار و برخی از تولیدکنندگان از عرضه کالا به بازار خودداری کنند و یا با عرضه آن به قیمت دلخواه باعث ایجاد التهاب شوند.
کد خبر: ۶۲۳۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲ 26 June 2018
متأسفانه تلاطم‌های بازار باعث شده عمده‌فروشان، تجار و برخی از تولیدکنندگان از عرضه کالا به بازار خودداری کنند و یا با عرضه آن به قیمت دلخواه باعث ایجاد التهاب شوند.

به گزارش فارس، بازار با مشکلاتی مواجه شده و نسبت به تغییرات قیمت ارز واکنش‌های نامناسبی نشان می‌دهد. این وضعیت باید مدیریت شود و مسوولان نسبت به حل اساسی این مشکل با برنامه ورود کنند.

پدری برای جهیزیه دخترش یخچالی خریداری کرده و منتظر تحویل آن است، این در حالی است که مدیر فروشگاه کالایی ندارد به او تحویل دهد، اینجاست که جر و بحث‌ها بالا می‌گیرد، صاحب فروشگاه در حال تلاش است بتواند یخچال را از هر طریقی تهیه کند و به تعهدی که داده عمل کند، اما عملا نمی‌تواند کالای سفارش داده شده را تأمین کند در حالی که قبلا قول آن را گرفته و به خریدار اطمینان داده که تهیه شده است. 

فروشنده لوازم خانگی از نوسانات بازار ارز گلایه می‌کند و دلیل اصلی آن افزایش قیمت دلار می‌داند که در نتیجه آن از فروش کالا به او خودداری شده است.

فعالان بازار معتقدند دولت و مجلس ناخواسته و عجولانه به التهاب بازار دامن می‌زنند و اقداماتی که تاکنون انجام دادند دردی را دوا نمی‌کند. بدیهی است در چنین شرایطی مصرف‌کنندگان متضرر می‌شوند، در این بازار سوداگران بیشترین سود را خواهند داشت و مردم عادی هستند که باید به چند برابر قیمت کالا‌ها را خریداری کرده و سود سوداگران را تأمین کنند، بنابراین باید برخورد جدی‌تری با دلالان و سوداگران صورت گیرد.

عمده‌فروشان از فروش کالا خودداری می‌کنند

دبیر اتاق اصناف همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه واحد‌های صنفی برای کسب و کار با مشکل مواجه شدند، اظهار کرد: برخی از تجار و کارخانه‌های ما اجناس لازم و حتی اجناسی که پیش‌تر تهیه کرده بودند را نیز در اختیار بازار قرار نمی‌دهند.

احمد گازرانی با اشاره به اینکه عمده‌فروشان از فروش اجناس خودداری می‌کنند، افزود: عمده‌فروش به دنبال کسب حداکثر سود از کالایی است که ممکن است ۶ تا یک سال پیش با قیمت قدیم دلار وارد کرده است.

وی تصریح کرد: متأسفانه صاحبان کالا قیمت دلخواه خود را به خریدار عرضه می‌کنند و حتی برخی از آنان کالا را در اختیار مردم و بازار قرار نمی‌دهند.

دبیر اتاق اصناف همدان با بیان اینکه دلار امروز گران شده و سه ماه پیش به این قیمت نبوده است، ادامه داد: لازم است دستگاه‌های متولی ورود کرده و با متخلفان برخورد کنند چراکه میزان ورود کالا به کشور به چه میزان بوده است.

وی با اشاره به اینکه انبار‌ها توسط مسؤولان کنترل شود و با تولیدی‌هایی که کالا تولید کردند و توزیع نمی‌شود برخورد کنند، خاطرنشان کرد: افزایش قیمت به اندازه منطقی اشکالی ندارد امام عدم عرضه کالا بازار را ملتهب می‌کند.

گازرانی با بیان اینکه بیشترین مشکل کسبه این است که جنسی برای فروش در اختیار ندارند، گفت: امروز همه دست در دست هم بدهند که از مشکل پیش رو و بحران ایجاد شده رهایی یابیم و معتقدیم این مشکل حل شدنی است.

وی اظهار کرد: کسبه و بازار به دنبال این هستند که مردم با مشکل مواجه نشوند و آن‌ها نیز باید هزینه‌های خود را پرداخت کنند بنابراین به خرید و فروش نیاز دارند.

دبیر اتاق اصناف همدان افزود: لازم است مسوولان برای بحران قیمت ارز به درستی ورود کرده و یکبار برای همیشه این مشکل برطرف شود.

تصمیمات لحظه‌ای به التهاب بازار دامن می‌زند

رئیس اتحادیه لوازم خانگی شهرستان همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه تجار و کارخانه‌داران کم کم داشتند با دلار ۶ هزار تومان هماهنگ می‌شدند و کالا عرضه می‌کنند که به یکباره دلار به ۸ هزار تومان رسید، تصریح کرد: با این شرایط یکباره توقف در فروش رخ داد که البته نمی‌توان تجار یا تولیدکنندگان را مقصر دانست.

امیر خانجانی با اشاره به اینکه دولت عملا اعلام کرد که واردات لوازم خانگی ممنوع شده و مجلس نیز تصویب کرد، ادامه داد: در این صورت هر فرد کالایی را که در اختیار دارد نگاه خواهد داشت و از عرضه آن خدداری می‌کند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کردیم که در شهریورماه با قحطی کالای لوازم خانگی روبه‌رو خواهیم شد، خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که در بازار رخ داده از پیش‌بینی‌ها جلوتر زده و امروز تقریبا کالایی وجود ندارد.

برای حل مشکل نیازمند انسجام هستیم

رئیس اتحادیه لوازم خانگی شهرستان همدان با اشاره به اینکه امکان سفارش کالا وجود ندارد، گفت: متأسفانه خود دولت به مشکلات امروز در بازار دامن می‌زند و ناخواسته دولت و مجلس بحران‌سازی می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر خودرو و یا لوازم خانگی را رها کنند و به بازار بسپارند قیمت خود را پیدا خواهد کرد، اظهار کرد:، اما هر روز یک تصمیم گرفته می‌شود و همین اختلافات به بحران بازار دامن می‌زند.

خانجانی با بیان اینکه با همدلی و اتخاذ سیاست‌های درست اقتصادی این مشکل نیز حل شدنی است، گفت: برای تحقق این مهم نیاز به همکاری همگان داریم.

در این شرایط باید دید که اقدامات دولت و مجلس می‌تواند به این مشکلات پایان دهد یا خیر؟ در این میان باید دید که چه راهی توسط تصمیم‌گیران انتخاب می‌شود آیا آن‌ها یک راه به عنوان مسکن را به راهکار دائمی ترجیح می‌دهند و یا یکبار برای همیشه به این مشکلات پایان خواهند داد؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار