دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه: رسیدگی به پرونده فاجعه منا ادامه دارد و به زودی احکام قضایی ما در این زمینه صادر می شود.
کد خبر: ۶۲۲۱۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹ 23 June 2018

محمدجواد لاریجانی در گفتگوی با صدا و سیما ؛ درباره آخرین وضع پرونده حادثه منا افزود : این پرونده همچنان مفتوح است و رسیدگی ها ادامه دارد.
وی گفت : از آنجایی که این پرونده مربوط به مسایل بیرون مرزهای ما و به خصوص در کشور عربستان سعودی که سیستم قضایی بسیار لغزنده ای دارد و قابل اعتماد نیست، رسیدگی ها دشوار است. 
لاریجانی ادامه داد : سال 94 جنایتی بزرگ در منا اتفاق افتاد اما متاسفانه همچون سایر جنایت هایی که در منطقه رخ می دهد ، در حال گذار است.
وی گفت : ما در قوه قضاییه به شکایت شاکیان این پرونده رسیدگی کردیم ، برای آنها پرونده تشکیل دادیم و این رسیدگی ادامه خواهد داشت و ان شاالله در آینده نه چندان دور احکام قوه قضاییه صادر می شود.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تاکید کرد : ما نمی توانیم برای رسیدگی این پرونده صبر کنیم اما این پرونده باید در مسیر بین المللی پیگیری شود و علت عدم حصول نتیجه تا امروز، آلودگی دستگاه های امنیتی، قضایی و سیاسی کشورهای دیگر است.
بنابراین گزارش؛ فاجعه منا مرگ بارترین حادثه در حج تمتع سال 94 بود و دوم مهر همان سال برابر با ۱۰ ذی‌الحجه ۱۴۳۶قمری و ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی روی داد که به کشته و مفقود شدن بیش از هفت هزار تن از حاجیان انجامید.
زائرانی از ۳۹ کشور جهان در این حادثه کشته ، مفقود یا زخمی شدند و مقامات عربستان پس از گذشت حدود سه هفته از حادثه ، تعداد رسمی جان‌باختگان را ۷۴۷۷ نفر اعلام کردند.
بسته شدن گذرگاه شماره ۲۰۴ و ازدحام جمعیت ، دلیل اصلی وقوع این حادثه اعلام شد و بر اساس آخرین آمار منتشر شده ، شمار زائران شهدا و مجروحین ایران ، از همه کشورهای دیگر بیشتر بود.
از آن تاریخ تاکنون پرونده های متعددی در ایران و مجامع بین المللی تشکیل شده است و پیگیری های حقوقی و قضایی ادامه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار