کنه ها عامل شیوع بیماری تب کریمه کنگو در دام‌ها است که در زمان گرم بودن هوا بیشترین فعالیت را دارند، و از اواخر فروردین تا اوایل پاییز بیشترین میزان شیوع را دارد.
کد خبر: ۶۲۰۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲ 19 June 2018

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از خطرناک ترین بیماری های قابل انتقال از دام به انسان است که در هفته گذشته 2 مورد ابتلای انسانی به این بیماری در استان کرمانشاه گزارش شد که مبتلایان اکنون در بیمارستان بستری هستند. 
در ایران بیشترین موارد ابتلا به این بیماری از طریق ذبح غیربهداشتی دام و تماس با لاشه دام های آلوده بوده است.

** مردم نکات بهداشتی را رعایت کنند
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این بیماری به جز تب مختصر و گذرا معمولاً علائم دیگری در دام ایجاد نمی کند و چون تب نشانه‌‌ بسیاری از بیماری‌هاست، نمی‌تواند به تشخیص قطعی این بیماری کمک کند و تلفاتی نیز در دام ها ندارد.
دکتر نادر پرور با بیان اینکه ویروس بیماری در خون و بافت‌های بدن حیوان مبتلا وجود دارد، افزود: در این مدت، انجام کارهایی مثل شاخ ‌بری، پشم ‌چینی، کشتار دام های مبتلا و هرگونه فعالیتی که سبب تماس افراد با خون و سایر بافت‌های آلوده‌ دام‌ها، می‌تواند سبب انتقال آلودگی شود.
وی با تصریح اینکه ویروس بیماری تب کریمه کنگو با حرارت و در پروسه پخت و پز از بین می رود، گفت: هنگام آماده سازی گوشت و آلایش دامی، محیط آشپزخانه و ظرف‌ها آلوده می‌شوند و وجود هرگونه جراحت در پوست ممکن است، سبب بیماری شود.
مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه به دامداران، شاغلان کشتارگاه ها، مراکز بسته بندی، میادین عرضه دام زنده و سایر مشاغل مرتبط توصیه کرد: به دلیل عدم امکان تشخیص بیماری در دام مبتلا، از وسایل ایمنی فردی همچون لباس کار، کلاه، ماسک، دستکش، چکمه و ... در هنگام کار با دام استفاده کنند.
پرور، مهمترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری خطرناک را رعایت مدت زمان پیش سرد در کشتارگاه برشمرد و اضافه کرد: کشتارگاه شهرستان های سنقر، پاوه و کشتارگاه صنعتی دام بیستون کرمانشاه که مسئول تامین گوشت شهرستان های کرمانشاه، صحنه و هرسین است مجهز به سالن پیش سرد است و لاشه پس از استحصال به مدت 24 ساعت در این اتاق ها به منظور طی پروسه جمود نعشی نگهداری می شود.
وی گفت: این مهم خود باعث افزایش کیفیت لاشه، افزایش ماندگاری، ضد عفونی شدن و نهایتا از بین رفتن این بیماری می شود و از این بابت هیچگونه نگرانی برای مصرف کنندگان نداریم.
پرور اضافه کرد: رایزنی های لازم با فرمانداران و شهرداران برای تسریع در تجهیز کشتارگاه ها به سالن پیش سرد به عمل آمده است.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه توصیه کرد: گوشت قرمز خریداری شده را به مدت 24 ساعت و جگر را به مدت 48 در یخچال خانگی ( با دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد) نگهداری و سپس مصرف نمایند.

**مواظب کنه ها باشید
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به وجود کنه ها در مراتع، گفت: دوست داران طبیعت و گردشگران مناطق طبیعی به منظور جلوگیری از گزش کنه ها مراقبت های لازم را به عمل آورده و در صورت گزش در سریعترین زمان ممکن به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.
پرور، از سم پاشی دام و جایگاه نگهداری دام به عنوان مهمترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری برشمرد و اظهار داشت: انجام سم پاشی بدن و جایگاه نگهداری دام زیرنظر کارشناسان دامپزشکی با فاصله زمانی 15 روز را تا پایان فصل تابستان از راه های مقابله با این بیماری است.
او گفت: این کار علاوه بر از بین بردن انگل های خارجی بدن دام باعث پیشگیری از بیماری های تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سایر بیماری های دامی و مشترک می شود.
پرور با اشاره به انجام سم پاشی رایگان در بیش از 800 روستا، تصریح کرد: این سم پاشی با اولویت مناطق زلزله زده، پرخطر، گرمسیری و مناطق آلوده با همکاری بخشداران و خود پرورش دهندگان انجام شده و در این طرح بیش از 10 هزار لیتر سم به مصرف رسیده است.
وی اصلاح و بهسازی جایگاه نگهداری دام را از دیگر راهکارهای موثر در پیشگیری از این بیماری دانست و گفت: اصلاح کف، سقف و دیوار های جایگاه نگهداری دام شرایط را برای تکثیر و تزاید کنه ها ناامن کرده و موجب تسریع در رسیدن سموم و شعله به کنه ها می شود و متعاقبا خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد و در جایگاه دام نیز نباید هیچ‌ گونه وسیله‌ اضافه‌ای نگهداری شود، چرا که این‌ها مکان‌های مناسبی برای مخفی شدن و تخمگذاری کنه‌ها هستند.

** کشتار باید زیرنظر دامپزشکی باشد
پرور با تاکید بر لزوم ذبح دام‌ها به صورت بهداشتی و تحت نظارت دامپزشکی در کشتارگاه تصریح کرد: از کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها و مراکزی که تحت نظارت دامپزشکی نیستند، جداً خودداری شود.
وی به مردم توصیه کرد: علاوه بر جدی گرفتن هشدارهای بهداشتی دامپزشکی از خریداری گوشت قرمز از مراکز نامعتبر و کشتار غیرمجاز خیابانی جداً پرهیز نمایند و فقط از مراکز تحت نظارت دامپزشکی فرآورده خام دامی خود را تهیه نمایند.
وی اظهار داشت: مردم در صورت داشتن هرگونه سئوال، انتقاد و یا پیشنهاد با تلفن چهار رقمی 1512 و یا سامانه پیامکی 100010001512 اداره کل دامپزشکی استان تماس بگیرند.

** ابتلای مردی 32 ساله به تب کریمه
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگارایرنا، از ابتلای مردی 32 ساله به بیماری تب کریمه کنگو در یکی از روستاهای شهرستان ثلاث باباجانی خبر داد و گفت: این فرد اکنون در بیمارستان بستری است.
دکتر محمدابراهیم شکیبا افزود: این فرد در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه بستری است و حال عمومی او رو به بهبودی می باشد.
وی اظهار داشت: این فرد 15 خرداد امسال با دام آلوده تماس داشته و 19 این ماه در بیمارستان بستری و تحت مداوا قرار گرفت.
شکیبا گفت: همسر این فرد نیز که براساس تشخیص اولیه و علایم موجود مشکوک به ابتلا به بیماری بود برای تشخیص نهایی مورد آزمایش قرار گرفت که منتظر جواب آزمایش ها هستیم.
وی تصریح کرد که از هفت نفر از اعضای خانواده این فرد نیز آزمایش های لازم برای تشخیص ابتلای آنها به بیماری انجام شده است.
رئیس شبکه بهداشت کرمانشاه با بیان اینکه درصد مرگ و میر انسانی مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو بالا است، گفت: این بیماری خونریزی دهنده است و پلاکت خون فرد را کاهش می یابد.
شکیبا اظهار داشت: در سال جاری این اولین مورد ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان کرمانشاه است.

**به محض مشاهده علایم به پزشک مراجعه شود
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه علایم این بیماری را در مرحله اول سر درد، کوفتگی بدن، تب و لرز و بدن درد ذکر کرد و گفت: به مرور از حفره های موجود در بدن بیمار خونریزی شروع می شود و منجر به پایین آمدن پلاکت های خون می شود.
شکیبا از مردم خواست تا حد ممکن از تماس با دام خودداری کنند و اگر به هر دلیلی با دام سر و کار دارند نکات بهداشتی مانند استفاده از دستکش و ماسک را فراموش نکنند.
وی همچنین تاکید کرد که افراد از له کردن و یا تماس مستقیم با کنه به عنوان انتقال دهنده بیماری و همچنین ترشحات دام نیز خودداری کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه علایمی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و با پزشک مشورت کنند. 
در استان کرمانشاه چهار میلیون و 650 واحد دامی و بیش از یک هزار و 333 واحد دامپروری صنعتی شامل 700 واحد مرغداری گوشتی صنعتی، 176 واحد گاوداری شیری، 181 واحد پرواربندی گوساله و 219 واحد پرواربندی بره فعال است.
در این استان همچنین 24 واحد مرغداری تخمگذار، 13 واحد پرورش بوقلمون صنعتی، 9 واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، 2 واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شتر مرغ و بیش از 309 هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.
در استان کرمانشاه سالانه بیش از 451 هزار تن انواع محصولات دامی شامل 336 هزار تن شیر خام، 36 هزار و 300 تن گوشت قرمز، 63 هزار و 800 تن گوشت طیور، 11هزار و 100 تن تخم مرغ و چهار هزار و 83 تن عسل تولید می شود. 

برچسب ها: کنه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار