میزان فطریه سال 98 چقدراست؟ بر چه کسانی فطریه واجب است؟ و بر چه کسانی فطریه واجب نیست؟ میزان فطریه اعلام شده از سوی مراجع چقدر است ؟ ‌پاسخ به این سوالات را در «تابناک تهران» بخوانید.
کد خبر: ۶۱۸۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶ 02 June 2019

فطريه

 

 

میزان فطریه امسال (سال 98) چقدراست؟

زمان وجوب زکات فطره از غروب شب عید فطر است و مراجع تقلید، تأخیر پرداخت آن را بعد از نماز عید جایز نمی‌دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت کند.(1)

ولی اگر دسترسى به فقیر ندارد، مى‌تواند مقدارى از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و براى مستحقى که در نظر دارد یا براى هر مستحقی کنار بگذارد و باید هر وقت که آن را مى‌دهد نیت فطره کند.(2)

اما اگر موقعى که دادن زکات فطره واجب است، فطره را ندهد و کنار هم نگذارد، احتیاط واجب (3) آن است که بعداً بدون اینکه نیّت ادا و قضا کند(به قصد قربت) فطره را بدهد.(4)

 به مناسبت در پیش بودن عید سعید فطر به میزان پرداخت زکات فطره رمضان 1440 هجری اشاره می‌شود:

 دفتر وجوهات رهبر انقلاب اسلامی مبلغ زکات فطریه و کفاره ۹۸ را اعلام کرد.

فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به‌عنوان طعام محسوب می‌شوند. بر اساس محاسبات صورت‌گرفته میزان زکات فطره برای یک نفر با محاسبه‌ی سه کیلو گندم، ۸۰۰۰ تومان است و پرداخت این مبلغ به‌عنوان فطریه کفایت می‌کند. اما هم‌وطنان می‌توانند با توجه به برنجی که مصرف می‌کنند، سه کیلو از آن یا معادل قیمت آن را به‌عنوان فطریه بپردازند. البته در هر صورت پرداخت حداقل ۸۰۰۰ تومان برای هر نفر کفایت می‌کند.

میزان زکات فطره و کفاره روزه از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

مبلغ زکات فطریه و کفاره برای سال ۱۳۹۸

۱- حداقل فطریه برای هر نفر ۸۰۰۰ تومان

۲ - کفاره یک روز قضای روزه عذر ۲۵۰۰ تومان

۳ - کفاره یک روز قضای روزه عمد (اطعام ۶۰ فقیر) ۱۵۰۰۰۰ تومان

مبلغ زکات فطریه و کفاره ۹۸ اعلام شد

مبلغ زکات فطریه و کفاره ۹۸ اعلام شد

موعد پرداخت زکات فطره از غروب روز آخر ماه مبارک رمضان تا ظهر روز عید است و برای کسانی که در نماز عید فطر شرکت می‌کنند،‌ بهتر است قبل از نماز عید، این مبلغ را پرداخت و یا از مجموع اموالشان جدا کنند. اما با توجه به استفتای صورت‌گرفته از معظم‌له، واریز زکات فطره قبل از حلول ماه شوال، برای پرداخت‌های اینترنتی که وجوهات به‌صورت امانت دریافت می‌گردد، مانعی ندارد.

همچنین افرادی که خودشان فقیری را می‌شناسند و از نیازمندی او اطمینان دارند، می‌توانند مبلغ فطریه را به او بپردازند. البته این افراد باید فقط طعام یا پول معادل آن را به فقیر بپردازند و چیزی غیر از طعام و پول مثل لباس و وسایل منزل پذیرفته نیست. همچنین کسانی که از سادات نیستند نمی‌توانند زکاتشان را به سادات فقیر بپردازند. بنابراین شخصی که سید نیست، ولو همسر او سید باشد، نمی‌تواند زکاتش را به سید فقیر بدهد؛ چرا که ملاک، فرد پرداخت‌کننده است. همچنین فرد دریافت‌کننده اگر آقایی سید و فقیر باشد، او نمی‌تواند زکات فطره‌ی افراد غیر سید را دریافت کند.

آیت‌الله خامنه‌ای

بر اساس اعلام دفتر وجوهات مقام معظم رهبری، مبلغ کفاره‌ی یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۲۵۰۰ تومان و کفاره‌ی یک روز قضای روزه‌ی عمدی، مبلغ ۱۵۰۰۰۰ تومان است.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و ...) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

میزان زکات فطره و کفاره روزه از سوی حضرت آیت الله مکارم شیرازی

 

آیت الله مکارم شیرازی

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از دیگر مراجع عظام تقلید نیز زکات فطره امسال را بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ ۹ هزار تومان و بر مبنای قوت غالب برنج خارجی، مبلغ ۲۴ هزار تومان و برنج داخلی مبلغ ۶۰ هزار تومان اعلام کرده بود که مردم در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند.

همچنین کفاره روزه غیر عمد مبلغ ۳ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود. کفاره روزه عمد نیز طبق نظر این مرجع تقلید، روزانه ۱۸۰ هزار تومان است.

لازم به ذکر است که براساس مسأله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از این‌ها را بدهد کافى است.

در ضمن بنابر فتوای این مرجع تقلید شیعیان، اگر کسى فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.

میزان زکات فطره و کفاره روزه از سوی حضرت آیت الله شبیری زنجانی

 

آیت الله شبیری زنجانی

دفتر حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی مبلغ زکات فطره و کفاره روزه را اعلام کرد. براین اساس شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

دفتر حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ ۱۰،۰۰۰تومان را بابت فطریه هر نفر به حساب گندم تعیین کرده است.

دفتر حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ ۲۵۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۱۵۰،۰۰۰تومان برای افطار عمدی هر روز تعیین کرده است.

در این اطلاعیه تاکید شده است کسی که نماز عید فطر می‌خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد، ولی اگر نماز عید نمی‌خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد.

مواردمصرف زکات فطره با موارد مصرف زکات مال تفاوتی ندارد؛ هرچند احتیاز مستحب آن است که فقط به فقرای شیعه بلکه فقط به مساکین (یعنی فقرای بسیار نیازمند) پرداخت شود.

طبق نظر اکثر مراجع عظام تقلید فردی که سید نیست نمی‌تواند به افراد سید فطریه خود را بدهد حتی اگر نان خور او باشد همچنین شخص سید فقیر هم نمی‌تواند از غیر سید زکات فطره دریافت کند. البته باید توجه شود که معيار در جواز دادن زكات فطره به سيد زكات دهنده است نه نان خور بودن

در واقع به اعتقاد اکثر علما اگر شوهر سيد باشد و همسرش غير سيد باشد، چون پرداخت فطريه بر عهده مرد است (همسرش نانخور اوست) می تواند زكات فطره خود و خانمش و افراد دیگری كه نانخور او هستند و سيد نيستند را به سيد فقير بدهد.

میزان زکات فطره و کفاره روزه از سوی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی

 

آیت الله صافی گلپایگانی

بر اساس اعلام دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است.

کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین، هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم پرداخت شود.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهر‌های مختلف، متفاوت است، لذا روزه‌داران عزیز لازم است معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند.

میزان زکات فطره و کفاره روزه از سوی حضرت آیت‌الله علوی گرگانی

 

آیت‌الله علوی گرگانی

میزان زکات فطره و کفاره روزه ماه ‌رمضان از سوی دفتر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی اعلام شد بر‌اساس اعلام دفتر آیت الله العظمی علوی گرگانی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب (برای هر نفر سه کیلو) گندم مبلغ ۹ هزار تومان(۹۰۰۰ تومان) برنج خارجی قیمت متوسط، مبلغ ۲۴ هزار تومان برنج ایرانی، مبلغ ۶۰ هزار تومان (۶۰۰۰۰ تومان) اعلام‌ شده است. مردم در انتخاب هر یک از آن‌ها مخیر هستند. کفاره روزه غیر عمد(هر روز) مبلغ ۲۵۰۰ هزار تومان است که باید به‌صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد (هر روز) مبلغ ۳۰۰هزار تومان است. 

میزان زکات فطره و کفاره روزه از سوی حضرت آیت‌الله نوری همدانی

 

آیت‌الله نوری همدانی

دفتر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی مدظله العالی میزان فطریه امسال را بر اساس نظر معظم له اعلام کرد؛

متن اطلاعیه دفتر مرجع عالیقدر به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

با آرزوي قبولي طاعات و عبادات همه مومنين و مومنات به اطلاع ميرساند ميزان زكات فطره و كفاره عمد و غيرعمد طبق نظر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمی نوری همدانی دامت بركاته به شرح ذيل می باشد:

مومنين محترم توجه دارند كه فطريه هر نفر سه كيلوگرم گندم يا برنج و يا موارد ديگري كه در رساله هاي عمليه ذكر شده است، مي تواند باشد، البته بهتر آن است كه قوت غالب پرداخت شود.

بر اساس قاعده فوق، قوت غالب گندم براي هر نفر ٩٠٠٠ تومان در نظر گرفته شده است؛ و برای كساني كه می خواهند قيمت برنج را پرداخت نمايند، برنج داخلی حدود ٦٠٠٠٠ تومان و خارجی حدود ٢٤٠٠٠ تومان برای هر نفر می باشد، اما با توجه به تفاوت قيمت در مناطق مختلف به همان قيمت منطقه ای محاسبه گردد.

كفاره در روزه غير عمد روزانه ٢٥٠٠ تومان و كفاره در روزه عمدی روزانه ١٥٠٠٠٠ تومان می باشد.

میزان زکات فطره و کفاره روزه از سوی حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی

اطلاعیه میزان زکات فطره و کفاره روزه

بسمه تعالی

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه داران گرامی،‌ نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف، پیرامون میزان زکات فطره‌ و کفاره روزه به شرح ذیل است :

 

– مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.
– کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم می باشد.
– کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.

 

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت می باشد، لذا روزه داران عزیز می توانند معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه نموده و پرداخت نمایند.


جهت اطلاع ازسایر مسائل زکات فطره و کفاره به رساله عملیه معظم له مراجعه نمایید.


میزان زکات فطره و کفاره روزه از سوی حضرت آیت الله صانعی

دفتر حضرت آیت الله صانعی اعلام کرد: مقدار زکات فطره تقریباً سه کیلوگرم گندم، جو، خرما، کشمش و هم چنین برنج می‌باشد که امروزه جزء قوت غالب است، و پرداختن قیمت هرکدام از آن‌ها به قیمت بازار همان محل هم کافی است و در حال حاضر قیمت سه کیلوگرم گندم در اکثر شهر‌های ایران تقریباً ۱۰۰۰۰ تومان (ده هزار تومان)، سه کیلوگرم برنج ۴۵۰۰۰ تومان (چهل و پنج هزار تومان) می‌باشد که پرداخت آن مجزی و برائت ذمه با آن حاصل می‌شود.

میزان کفاره، یک مد طعام تقریباً هفتصد و پنجاه گرم است که در کفّاره یا فدیه منحصراً باید به فقرا نان، گندم و امثال این دو از اطعمه داده شود و قیمت کفایت نمی‌کند؛ مگر آنکه پول را به او بدهد که او وکالتاً، طعام تهیّه کند و وثوق به تهیّه آن نیز داشته باشد.

مبلغ آن (قیمت گندم) در سال ۱۳۹۸ بابت کفاره غیر عمد تقریباً ۲۵۰۰ تومان (دو هزار و پانصد تومان) و کفاره عمد (معادل ۶۰ روز) ۱۵۰۰۰۰ تومان (یکصد و پنجاه هزار تومان) می‌باشد.

پی‌نوشت‌ها:

1- ر.ک: امام خمینى، سید روح‌الله، توضیح المسائل (محشى)، ج‌2، ص 180، م 2025، دفتر انتشارات اسلامى، قم، هشتم، 1424 ه‍ ق.

2-همان، ر.ک: ذیل م 2030.

3- آیت‌الله بهجت: احتیاط مستحب آن است که بعداً قضا کند، ولى أظهر این است که زکات فطره دیگر بر او واجب نیست، ولى معصیت کرده است؛ آیات عظام گلپایگانى، تبریزى، صافى: بعداً باید بدون اینکه نیت ادا و قضا کند فطره را بدهد؛ همان، ر.ک ذیل م 2031.

4-همان، م 2031.

 

فطريه چيست؟

««فطره» در لغت‌ معنایی مختلفی دارد كه مهمترين آنها خلقت و اسلام است. فطره در اصطلاح عبارت است از زكاتي كه هر مسلمان براي خود و هر كس كه نانخور او محسوب شود، به مستحق مي پردازد و زمان اداي آن مغرب روز آخر ماه رمضان تا ظهر روز عيد فطر مي باشد. اگر شخص نماز عيد فطر مي خواند، بنابر احتياط واجب بايد پيش از نماز بدهد يا [كنار بگذارد ]و اگر نماز عيد نمي خواند، تا ظهر روز عيد فطر مهلت دارد و اگر آن را در اين مدت به مستحق ندهد و كنار هم نگذاشته باشد گناهكار محسوب مي شود و احتياط واجب آن است كه در آينده - بدون اينكه نيت ادا و قضا كند - فطره را بدهد. با توجه به اينكه پرداخت اين نوع حق مالي باعث سلامت جسم(خلقت) و روح مي شود آن را زكات بدن يا فطره مي نامند و شايد وجه تناسب آن با معناي اسلام اين باشد كه زكات فطره مقتضاي اسلام است لذا كسي كه پيش از غروب شب عيد فطر مسلمان شود، تكليف از او ساقط نمي شود. زكات بر دو نوع است؛ زكات مال و زكات فطره. زكات مال به نه چيز تعلق مي گيرد؛ گندم، جو، خرما، كشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند. زكات فطره براي هر نفر تقريبا سه كيلو از خوراك بيشتر مردم كه گندم، جو، خرما، كشمش، برنج، ذرت و مانند اينها است در نظر گرفته شده است. زكات فطره به اتفاق شيعه و سني واجب است و در متون ديني براي آن فلسفه و فوايد متعددي برشمرده است. قبول و تكميل كننده روزه، تضمين كننده سلامتي جسم، پاك كننده روح از رزائل اخلاقي، حفظ انسان از مرگ و تكميل كننده زكات مال از مهمترين آنها به شمار مي رود.(1)
«فطره دانشجوياني كه مخارج آنان را پدر و مادر مي دهند و نان خور آنان محسوب مي شود، بر عهده پدر و مادرشان است و اگر مستقل هستند، بر عهده خودشان مي باشد و چنانچه تمكن مالي نداشته باشند، از آنان ساقط است.
گفتني است؛ پرداخت كفاره بيماراني كه نتوانسته اند روزه بگيرند براي هر روز يك مد طعام است.»
پي نوشت
1) كافي، ج 4، باب الفطره، ص 174؛ مستدرك وسايل الشيعه، ج 7، ابواب زكاة الفطره، ص 137؛ العروة الوثقي، ج 2، زكاة الفطره، مجمع البحرين، ماده فطر، توضيح المسائل مراجع، م 1991؛ وسايل الشيعه، ج 9، ابواب زكاة الفطره، ص 318؛ من لايحضره الفقيه، ج 2، باب الفطره، ص 183

فطریه سادات برای سادات

 احکام فطریه سادات:

طبق نظر اکثر مراجع عظام تقلید فردی که سید نیست نمی‌تواند به افراد سید فطریه خود را بدهد حتی اگر نان خور او باشد همچنین شخص سید فقیر هم نمی‌تواند از غیر سید زکات فطره دریافت کند. البته باید توجه شود که معيار در جواز دادن زكات فطره به سيد زكات دهنده است نه نان خور بودن

در واقع به اعتقاد اکثر علما اگر شوهر سيد باشد و همسرش غير سيد باشد، چون پرداخت فطريه بر عهده مرد است (همسرش نانخور اوست) می تواند زكات فطره خود و خانمش و افراد دیگری كه نانخور او هستند و سيد نيستند را به سيد فقير بدهد.

سامانه پرداخت آنلاین فطریه

از طریق این سامانه ها میتوانید فطریه خود را آنلاین پرداخت کنید:

  1. دفتر وجوهات مقام معظم رهبری
  2. سایت بانک صادرات
  3. خیریه شعف

فطریه بر چه کسانی واجب است؟ و بر چه کسانی واجب نیست؟

افرادى که فطریه بر آنها واجب است:

  1. بالغ باشد.
  2. عاقل باشد.
  3. بنده کسى نباشد.
  4. فقیر نباشد. (توضیح المسائل، امام خمینی، مسئله 1991)

افرادى که فطریه بر آنها واجب نیست:

حق پرداخت فطریه

«آیت الله سیستانی»

کسى که موقع غروب شب عید فطر، بالغ و عاقل است و بیهوش و فقیر و برده نیست، باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفرى یک صاع که گفته می‌شود تقریبا سه کیلو است، از غذاهاى معمول در شهرش مانند گندم یا جو یا خرما یا کشمش، یا برنج یا ذرت به مستحق بدهد و اگر به جاى آن پول هم بدهد، کافى است.

 

«آیت‌الله مکارم شیرازی»

کسانی که درآمدشان نسبت به مخارجشان، در حد زندگی متعارف شرع کافی باشد، حال این شخص کارگر، کارمند، کشاورز، کاسب و ... باشد،‌ باید فطریه بدهد.

کسانی هم که درآمدشان به مخارجشان نخورد،‌ مانند این که درآمدش 19 و خرجش 20 باشد. این شخص فقیر شرعی است و می‌تواند فطریه بگیرد؛ البته منظور زندگی بدون ریخت و پاش و تجملات است.

احکام فطریه

استفتائات زکات فطره از رساله آیت‌الله سیستانی

پرسش: اگر قبل از عید فطر شخصی از شهر خود به شهر دیگری برود و به خانه کسی برود ایا باید فطریه خود را خودش بدهد یا صاحب خانه دهد ؟
پاسخ: بر میزبان واجب است فطریه مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر وارد بر او شده و نان‌خور وی - هرچند موقّتاً - محسوب می‌شود را بپردازد.
مثلا: مهمانی که قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او می‌ماند و میزبان هم امکانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهده‌دار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید، بر میزبان واجب است زکات فطره او را بپردازد.
 
پرسش: آیا می توان زکات فطریه را به شخص سید داد؟
پاسخ: فطریه سید به سید و غیر سید می رسد ولی اگر سرپرست خانوار (دهنده فطریه) سید نباشد نمی تواند به سید بدهد.
 
پرسش: اگر در آخرین شب ماه رمضان شخصی سر زده به مهمانی برود آیا زکات فطره او به عهده صاحبخانه است ؟
پاسخ: فطریه مهمانى که پیش از غروب شب عید فطر وارد شده ، و شب را نزد او مانده و ـ هر چند موقتاً ـ نان خور او حساب شود ، بر او واجب است و همچنین ـ بنابر احتیاط ـ اگر پس از غروب شب عید فطر وارد ‏شود و نان خور او شمرده شود، و اگر نه واجب نیست . و کسی که تنها براى افطار شب عید دعوت شده نان خور به حساب نمیآید ، وفطره اش بر صاحبخانه نیست.
 
پرسش: اگر فرد در شب عید فطر زکات فطره را جدا کند اما سهواً گم شود یا خرج گردد وظیفه چیست ؟
پاسخ: لازم است بدل آن را بدهد و بنابر احتیاط واجب به نیت قربت مطلقه باشد.
 
پرسش: من در آمریکا مشغول به تحصیل هستم می خواستم در مورد زکات فطریه بپرسم که به چه صورت و چه مقدار باید بپردازم. آیا می توانم این مبلغ را نگهدارم و وقتی برگشتم به ایران به افراد نیازمند بدهم؟
پاسخ: می توانید به فامیلهای خود در ایران وکالت دهید که از طرف شما از اموال خودتان زکات فطره را پرداخت کنند و اگر در ایران پول نداشته باشید می توانید از آنها بخواهید که به شما قرض دهند سپس آن را بعنوان زکات فطره با وکالت از طرف شما به فقیر بدهد. و مقدار آن ۳ کیلو گندم یا برنج یا قیمت آن در ایران.
 
پرسش: مؤسسه خیریه ای که جهت کمک به خانواده های محروم و مستضعفین تحت پوشش خود از فطریه و کمکهای مردمی استفاده می نماید ، آیا می تواند از این هزینه ها جهت امور اقتصادی خیریه مثل : داروخانه ، درمانگاه ، موادغذایی و مکانهای ورزشی استفاده نماید و سود حاصله را برای این خانواده خرج نماید ؟
پاسخ: بنا بر احتیاط واجب فطریه را فقط می توان به فقرا داد و صرف در مصالح عامه فی سبیل الله محل اشکال است.
 
پرسش: شخصی در غذاخوری بدون اطلاع قبلی که فردا روز عید فطر است میهمانی داده ، بعد از اتمام میهمانی ثابت شده شب عید فطر بوده است آیا زکات فطره میهمانان بر ذمه میزبان می باشد ؟
اگر بر عهده میزبان باشد آیا میهمانان می توانند از میزبان وکالت بگیرند که زکات فطره را خودشان پرداخت کنند ؟
پاسخ: مهمانی که تنها برای افطاری دعوت شده و شب نمی‌ماند، نان‌خور صدق نمی‌کند و زکات فطره اش بر عهده میزبان نیست.
 
پرسش: آیا می توانم فطریه خودم را به یک فقیری که در شهر دیگر منتقل کنم؟
و اگر نمی توانم چه راهی هست ؟
پاسخ: به احتیاط واجب اگر در شهر شما فقیر وجود دارد نمی توانید زکات فطره را به شهر دیگری ببرید .
بله می توانید ابتدا از فقیری که در شهر دیگر است وکالت در قبض فطریه بگیرید، سپس فطریه را از طرف او قبض کنید، و بعد وجه را برایش حواله کنید.
 
پرسش: فطریه بر چه کسی واجب می شود؟
پاسخ: بر هر مکلفی واجب است با فرا رسیدن شب عید فطر زکات فطره خود وتمام کسانی که عرفا نان‌خور او محسوب می شوند را از اموال خود خارج کند، هر چند نفقه آنها بر مکلف واجب نباشد، و مکلف می تواند از روز اول ماه رمضان زکات فطره خود را به فقیر بپردازد.
 
پرسش: زمان وجوب فطریه چه وقت است؟
پاسخ: کسی که نماز عید را می خواند بنابر احتیاط واجب زکات فطره را قبل از نماز پرداخت کند، ولی کسی که نماز عید را نمی خواند می تواند پرداخت زکات فطره را تا اذان ظهر روز عید تاخیر بیاندازد.
 
پرسش: اگر مکلف زکات فطره را از اموال خود خارج کرد ولی به خاطر فراموشی قبل از اذان ظهر روز عید آن را به فقیر نرساند وقتی یادش آمد چیکار کند؟
پاسخ: باید بعدا همان را به دست فقیر برساند.
 
پرسش: اگر مکلف عمدا یا از روی فراموشی زکات فطره را قبل از ظهر روز عید از اموال خود جدا نکند الان پشیمان شده چیکار کند؟
پاسخ: بنابر احتیاط لازم، وجوب آن ساقط نمی شود، بلکه باید آن را به قصد قربت مطلقه وبدون آن که نیت اداء یا قضا کند به فقیر برساند.
 
پرسش: مقدار زکات فطره چقدر است؟
پاسخ: برای زکات فطره کافی است برای هر نفر سه کیلوگرم از غذاهای معمول شهرش مانند گندم یا برنج یا جو یا خرما یا کشمش یا ذرت یا مبلغ معادل یکی از آنها را به مستحق بدهد.
 

استفتائات جدید زکات فطره از رساله رهبری

س: پدرى كه زكات فطره نمى‏دهد، تكليف زن و فرزند او چه مى‏شود؟

ج) بر آنان تكليفى نيست و لازم نيست فطره بدهند.

س: اگر زن به جهت نياز شوهر، در تأمين مخارج زندگى كمك كند؛ چه كسى بايد زكات فطره آنها را بدهد؟

ج) اگر زن نان‏خور شوهر محسوب شود، بايد شوهر در صورت توانايى زكات فطره خود و همسرش را بدهد و اگر زن نان‏خور شوهر و كس ديگرى نباشد، بايد خودش زكات فطره‏اش را بدهد.

س: زنى كه از تمكين شوهر خود دارى مى‏كند، آيا زكات فطره او از شوهرش برداشته مى‏شود؟

ج) خير، بايد شوهرش زكات فطره او را بدهد؛ مگر آنكه نان خور شخص ديگرى باشد.

س1: ميهمانی كه فقط شب عيد فطر به خانه انسان بيايد، تكليف فطره‏اش چه می‏شود؟ س2: اگر ميهمان فطره خودش را بدهد، آيا از عهده صاحب خانه ساقط می‏شود؟ س3: اگر انسان شب عيد فطر ميهمان داشته باشد و صبح متوجه شود كه عيد بوده؛ آيا فطره آنها بر او واجب است؟

ج1) فطره او بر عهده صاحب خانه نيست. ج2) در فرضی که نان خور محسوب شود اگر با اجازه صاحب خانه و از طرف او فطره خودش را بدهد، از عهده ميزبان ساقط می‏شود. ج3) ناآگاهی از رؤيت هلال، تأثيری در حكم پرداخت فطره ندارد لكن گذشت كه فطره ميهمان يك شبه بر عهده خودش می‌باشد.

س: آيا پرداخت زكات فطره بر كسی كه توان مالی ندارد، واجب است؟

ج) اگر فقير باشد، زكات فطره بر او واجب نيست و اگر سه كيلو گندم و مانند آن و يا قيمت آنها را دارد، مستحب است آن را به عنوان زكات فطره بدهد و چنانچه افرادی تحت تكفل دارد، می‏تواند آن را به قصد فطره، بين نفرات خانواده دست گردان كنند و بهتر است نفر آخر، آن را به كسی بدهد كه از خودشان نباشد.

س: زكات فطره را بايد از قوت متعارف داد، يا قوت شرعی؟

ج) اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اينها داده شود، كفايت می‏كند و منحصر به قوت غالب نيست.

س: مقدار فطره چقدر است؟

ج) شخص بايد برای خودش و كسانی كه نان خور او محسوب می‏شوند، برای هر نفر سه كيلو از خوراك مردم (مانند گندم، جو، خرما، كشمش، برنج، ذرت و يا مانند اينها) و يا پول يكی از آنها را به مستحق بدهد.

س: اگر شخص فطره را كنار بگذارد، می‏تواند از آن استفاده كند و بعد به جای آن مال ديگری بگذارد؟

ج) خير، بايد همان را كه كنار گذاشته، برای فطره بدهد.

س: زمان كنار گذاشتن فطره و پرداخت آن چه موقع است؟

ج) بعد از اثبات حلول ماه شوال می‌تواند آن را کنار بگذارد اگر نماز عيد فطر می‏خواند، بنابر احتياط واجب بايد پيش از نماز پرداخت كند يا كنار بگذارد و اگر نماز عيد نمی‏خواند، تا ظهر روز عيد فطر مهلت دارد.

س: آيا جايز است پيش از ماه رمضان، فطره را به فقير داد؟

ج) خير، كفايت نمی‏كند؛ ولی می‏تواند آن را به عنوان قرض به او بدهد و در روز عيد فطر، طلب خود را بابت فطره حساب كند.

س: آيا جايز است زکات فطره را در شهر ديگری بدهيم؟

ج) اگر در محل و شهر خودش مستحق پيدا نشود، می‏تواند آن را به شهر ديگری ببرد. ‏

 

فطریه مهمان شب عید فطر بر عهده کیست؟


اگر کسی شب عید فطر در منزل خود نبوده و مهمان باشد تکلیف فطریه او چه می‌شود؟ آیا دادن فطریه از وی ساقط شده و بر عهده میزبان می‌باشد؟ یا اینکه فطریه مهمانی که چند روز قبل از شب عید و شب عید مهمان است به عهده چه کسی است؟

در ادامه پاسخ مراجع عظام تقلید را برای این سوال ارائه داده ایم:

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای
میهمان اگر نان‌خور صاحب‌خانه محسوب شود، کفاره او به عهده‌ی میزبان است مگر اینکه _میهمان_فطریه را به وکالت از طرف او پرداخت نماید. توجه داشته باشید میهمان با یک شب نان‌خور محسوب نمی‌شود و فطریه به عهده خودش می‌باشد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
فطریه میهمان بر عهده صاحبخانه نیست، مگر اینکه برای چند شب میهمان او باشد، به طوری که نان خور او محسوب شود.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی
کسی که تنها براى افطار شب عید دعوت شده نان خور به حساب نمی‌آید و فطره‌اش بر صاحبخانه نیست.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی
چنانچه میهمان قبل از غروب وارد بر صاحبخانه شود و آن شب نان‌خور وی باشد، زکات فطره اش بر عهدۀ میزبان است.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
در هر دو فرض بر عهده صاحب خانه است.

 فطریه خانم باردار

این سوال برای بیشتر مادران باردار ایجاد می شود که آیا باید فطریه جنین را نیز پرداخت کنند یا خیر. پاسخ تمامی علما و مراجعه به این سوال:

پرداخت زکات فطره براى بچه‌‏اى که در شکم مادر است، واجب نیست؛ مگر آنکه پیش از غروب شب عید فطر به دنیا آید.

 

 


بیشتر بخوانید:

داروخانه شبانه روزی 29 فروردین

برچسب ها: فطريه ، فطريه چيست ، فطريه امسال ، فطريه مهمان ، فطريه امسال چقدر است ، فطریه امسال چقدره ، فطریه امسال چقدر است ، فطریه امسال چنده ، فطریه از نظر سیستانی ، فطریه امسال نفری چقدر است ، فطریه از نظر مکارم شیرازی ، فطریه به چه کسانی تعلق می گیرد ، فطریه به چه کسانی واجب است ، فطریه بر چه کسانی واجب است ، فطریه بر چه کسانی واجب نیست ، فطریه بر چه کسانی واجبه ، فطریه تهران ، فطریه تا کی باید پرداخت شود ، ثواب فطریه ، فطریه تعلق ، فطریه سیستانی ، فطریه سادات ، فطریه عید فطر ، فطریه طبق فتوای سیستانی ، فطریه کفاره ، فلسفه فطریه چیست ، فطریه قیمت ، فطریه حضرت اقا ، حکم فطریه مهمان ، فطریه خاص ، فطریه خانم باردار ، حکم فطریه مهمان خامنه ای ، فطریه خامنه ای ، فطریه رهبری ، فطریه روزه ، فطریه را به چه کسانی باید داد ، فطریه را به چه کسانی میتوان داد ، فطریه زکات ، فطریه صانعی ، صندوق فطریه ، فطریه شامل چه کسانی می شود ، فطريه سال ۹۸ ، فطریه 98 چقدر است ، فطریه 98 خامنه ای ، مبلغ فطریه 1398 ، فطریه 98 مکارم ، فطریه 2019 ، فطریه سال 1398 ، فطريه و كفاره سال 98 ، فطریه 1398 چقدر است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار