سلامت یک فرد، بنیان سلامت جامعه است و سلامت افراد از شاخص های مهم توسعه پایدار حساب می آید. با در نظر گرفتن این مسئله که سلامت کودکان یکی از اولویت های اصلی در تمامی کشورها بوده و امروزه سلامت اجتماعی نیز از موارد اساسی و مطرح در پرداختن به موضوع سلامت است، اقدام به طراحی مدون استراتژی های حمایتی می تواند کمک کننده باشد.
کد خبر: ۶۱۶۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵ 09 June 2018

مطابق امضای پیمان نامه حقوق کودکان، کشورمان موظف است تمام کودکانی که در خاک کشور زندگی می‌کنند اعم از اتباع و ایرانی، مهاجر و غیرمهاجر را تحت حمایت خود قرار دهد.
در واقع یکی از مشکلاتی که با آن مواجهیم، ورود غیرقانونی کودکان اتباع به کشور آن هم تنها و بدون حضور خانواده و والدین است؛ از طرفی آمار دقیقی از تعداد کودکان کار کارگاه‌های زیرزمینی و بازار کلانشهر تهران و سایر شهرهای کشور در دست نمی باشد.
از طرف دیگر کودکان کار و بدسرپرست ممکن است دچار آسیب‌های جسمی و روحی شده و خودشان در آینده تبدیل به فردی آسیب‌زا شوند.
کار اجباری برای کودکان و به کارگیری آنها در زمانی که جسم و روان آنها در حال رشد است، آسیب های جدی به بار خواهد آورد و آثار آن برای همیشه گریبان آنها را خواهد گرفت. این پدیده یکی از معضلات فراگیر در سراسر جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه است؛ همچنین عواملی مانند ترک تحصیل، شرایط بد اقتصادی خانواده‌ها، تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌های کوچک، انواع اعتیاد و نبود سرپرست از علل مهم افزایش تعداد کودکان کار بوده و ما درمانگران از بعد تامین سلامت جسم و روان آنان بایستی متعهدانه و دلسوزانه رفتار نماییم.
سلامت اجتماعی عبارت است از ارزیابی و شناخت فرد از چگونگی عملکردش در اجتماع و کیفیت روابطش با افراد دیگر، نزدیکان و گروه های اجتماعی که عضو آنها هست و بدون در نظر گرفتن معیارهای اجتماعی و محیطی نمی توان عملکرد شخص و سلامت او را ارزیابی کرد.
نتیجه مطالعات با بررسی سلامت روانی نشان داده اند که پسران از سلامت روانی بالاتری نسبت به دختران برخوردارند. این تفاوت، در رشد و بهبود فردی، ظرفیت برقراری ارتباط با دیگران و همچنین توانایی مقابله با مشکلات و فشارهای روزمره زندگی وجود داشته است. همچنین پژوهش های بسیاری در زمینه رابطه بین جنسیت افراد مورد مطالعه و سلامت روان انجام شده که در آنها سلامت پسران بیش از سلامت دختران گزارش شده است.
کمک به ارتقای سلامت جسم و روان دهک های پایین جمعیت از اصول اساسی توسعه پایدار محسوب شده و محرومیت زدایی اقشار آسیب پذیر را به دنبال دارد.
چه نیک است از خود شروع کنیم و حال که قدم به قدم به شروع جام جهانی ٢٠١٨ نزدیک تر می شویم، برآنیم مطابق تصمیم اخیر هیات مؤسس آکادمی هنر درمان (وابسته به مرکز آموزش تخصصی دانشگاه علم و فرهنگ) و با اعلام حمایت تیم پزشکان خیر عضومان، به ازای هر گل تیم ملی کشورمان در این مسابقات بتوانیم این نشاط اجتماعی را به یکصد ویزیت کودکان کار تقدیم نموده تا آنان را نیز در این میان سهیم کنیم.
در تلاشیم تا با اجتماعی شدن سلامت، رفتار حرفه ای مبتنی بر حسن خُلق و همچنین اصلاح ساختارهای اقتصادی فردگرا، روزگار بهتری را برای کودکان امروز و آینده کشورمان خلق کنیم.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم

ایرنا | نصیر دهقان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار