کد خبر: ۶۱۴۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴ 02 June 2018
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از الودکتر، با بروز سرماخوردگی ها، بسیاری از مردم دچار گرفتگی صدا می شوند که موجب آزار آن ها می شود. اما گرفتگی صدا همیشه به خاطر سرماخوردگی نیست و می توان با استفاده از روش های درمانی و داروهایی مانند روتارین آن را رفع نمود.
گرفتگی صدا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و شایع ترین علت آن لارنژیت حاد (التهاب تارهای صوتی) است که اغلب از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (که معمولا ویروسی است) و گاهی اوقات نیز به دلیل استفاده بیش از حد یا سوء استفاده از صدا (مانند جیغ زدن یا آواز خواندن) ناشی می شود.
رفع گرفتگی صدا
برای رفع گرفتگی صدا می توان از روش های مختلفی استفاده نمود. توصیه هایی در این رابطه به شرح زیر بیان می شود:
-اگر گرفتگی ناشی از سرماخوردگی است، با بستن شال گردن، ناحیه حنجره و گلو را گرم نگاه دارید تا بهبود زودتر حاصل شود. لذا از حضور در اماکن بسیار سرد، خشک، بدون رطوبت کافی و دودگرفته هم در زمان سرماخوردگی خودداری کنید.
-استفاده از دستگاه بخور در اتاق یا استنشاق هوای مرطوب حاصل از چند لحظه باز کردن دوش آب گرم در حمام به نرم شدن تارهای صوتی و حنجره کمک می کند.
-خوردن دو لیوان حاوی مخلوطی از شیر و مقداری عسل نیز به رفع گرفتگی صدا کمک می کند.
-قرقره کردن مایعات و گلوشوی ها باعث افزایش گرفتگی صدا یا طولانی شدن زمان بهبود خواهد شد. عجب نکنید. حین غرغره سیالات یا مایعات، بسیاری از مردم نمی توانند مایع سیال را در انتهای دهان خود بغلتانند و همین عادت، باعث تحریک بیشتر تارها و نواحی حنجره و گلو خواهد شد.
-قهوه، شکلات، چای، کوکا و هرچه دارای کافئین است، به خشکی بیشتر گلو و تارهای صوتی می انجامد؛ از مصرف آنها حداقل در زمان گرفتگی صدا یا سرماخوردگی خودداری کنید. به جای همه آنها آب ولرم بنوشید، بخصوص اگر گرفتگی صبحگاهی یا بیداری بعد از خواب صدای تارهایتان را خشن کرده است.
-از مکان های آلوده به دود سیگار، غبار و خاک اره، مواد شیمیایی و مانند اینها دور شوید. همه آنها جلوی استراحت تارها و بهبود را می گیرد.
-اگر نمی توانید از صاف کردن صدایتان جلوگیری کنید، حداقل مدام آن را تکرار نکنید. سرفه کردن یا صاف کردن صدا و گلو، زمان بهبود و درمان تارها را افزایش می دهد.
شربت برای گرفتگی صدا
-روتارین دارویی است که از آن برای بهبود تارهای صوتی، باز شدن صدا، درمان عفونت های گلو و التهابات سینه و ریه استفاده می شود. روتارین، بذر گیاه کیدونیا ابلانگا می باشد.
گرفتگی صدا به مدت طولانی
گرفتگی طولانی مدت صدا یا تغییرات ‌آهنگ صوتی بدون وجود علت بارز، احساس وجود توده‌ای در گلو، برآمدگی در ناحیه گردن، تنگی نفس در اثر فعالیت، سرفه مزمن، سختی یا احساس درد هنگام بلع، سرفه همراه با خلط خونی، غده‌های لنفاوی متورم و سفتی در گردن، احساس درد در هنگام لمس گلو، تنفس صدادار، بوی بد دهان، گوش درد (بدون وجود علت عفونت) و کاهش وزن از علایم هشدار دهنده سرطان حنجره است. همچنین اگر فرد سیگاری به مدت ۲ هفته بدون علت دچار گرفتگی صدا شود، باید برای بررسی بیشتر علت به پزشک مراجعه کند.
درمان گرفتگی صدا در کودکان
گریه بیش از حد رایج ترین علت گرفتگی صدا در نوزادان است.همه نوزادان برای برطرف کردن نیازهای خود گریه میکنند اما برخی از نوزادان مثل آن هایی که از قولنج رنج می برند، بیشتر از سایر نوزادان و خارج از حد طبیعی گریه می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار