بسته خبری تابناک؛
رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: ابراز ناراحتی کیهان از اظهارات ضد انجمن حجتیه یک اصلاح‌طلب/بگومگوی جالب کواکبیان و لاریجانی درمجلس/خوش‌بینی وزیر جوان به رفع فیلتر توئیت/وزارت ارشاد نمی‌گذارد «هیس، پسران ...» را بسازم و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۶۱۴۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰ 01 June 2018

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

وزارت ارشاد نمی‌گذارد «هیس، پسران ...» را بسازم
پوران درخشنده کارگردان سینما به آزارجنسی گروهی در مدرسه‌ای در تهران واکنش نشان داد. او در این باره گفت: مصمم هستم که فیلمی درباره آزار جنسی برای پسران بسازم. من این را رسالت خودم می‌دانم که درباره مسائل اجتماعی فیلم بسازم و کارنامه من هم همین را نشان می‌دهد. اصلا از ساخت فیلم هیس برای پسران منصرف نشده‌ام، اما این که چرا این فیلم ساخته نشده را باید از مسئولان وزارت ارشاد بپرسید.

نامه برجامی ظریف به همتایان خود در نقاط مختلف دنیا

محمد جواد ظریف پیش از این نیز علاوه بر رایزنی‌های دیپلماتیکی که با مقامات کشورهای مختلف بخصوص عضو برجام در ارتباط با این توافق بین‌المللی و تبعات خروج آمریکا از آن انجام داده است، سه هفته قبل نیز بعد از خروج آمریکا از برجام نامه‌هایی را به صورت جداگانه به دبیرکل سازمان ملل متحد و همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این ارتباط نوشته بود.  تاکنون برخی از سفرای ایران در دیگر کشورها طی دیدارهایی با مقامات ارشد وزارت خارجه محل مأموریت‌شان نامه ظریف را به آنها تحویل داده‌اند./ ایسنا

جلیلی: چرا خبر مذاکرات موشکی مکرون و روحانی تکذیب نمی‌شود؟
سعید جلیلی گفت: اخیرا رئیس جمهور فرانسه در سفر به روسیه اعلام کرده در گفتگو با آقای روحانی درباره موشک های ایرانی نیز مذاکره کرده است! چرا این خبر تکذیب نمی‌شود؟ چرا دفتر رئیس جمهور نسبت به این خبر موضع گیری نمی‌کند؟ وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برجام مانند این بود که یک ماشین یک میلیونی را به مبلغ یک میلیارد خریداری کنیم اما طرف مقابل بعد از آنکه بخشی از پول را از ما گرفت، از دادن ماشین خودداری کند و با ماشین فرار کند و بعد شرکای او به شما بگویند باید بقیه اقساط ماشین را بدهید و بعد هم گفته شود یک مزاحم از معامله خارج شد! و بعد هم بگویند اگر برجام ایراد داشت پس چرا امریکا از آن خارج شد؟ مهم ترین ایراد برجام همین است که ایران باید تعهدات کامل خود را اجرا کند اما نه تنها ضمانتی برای اجرای تعهدات امریکا وجود ندارد بلکه وقتی بر شرارت های خود می افزاید گفته شد دستاورد برجام شکست اخلاقی امریکاست! عضو هیات نظارت بر برجام تاکید کرد: اخیرا رئیس جمهور فرانسه در سفر به روسیه اعلام کرده در گفت وگو با آقای روحانی درباره موشک های ایرانی نیز مذاکره کرده است! چرا این خبر تکذیب نمی‌شود؟ چرا دفتر رئیس جمهور نسبت به این خبر موضع گیری نمی‌کند؟ امروز باید موضع یکپارچه نظام که عدم مذاکره در این باره است با قوت بیان شود.

خوش‌بینی وزیر جوان به رفع فیلتر توئیتر
وزیر ارتباطات بار دیگر نظر خود را در مورد رفع فیلتر توییتر بیان کرد. آذری جهرمی در پاسخ به پرسش خبرنگار اعتماد در خصوص آخرین خبر از رفع فیلتر توئیتر گفت: تصور می‌کنم نظر شش وزیر دولت و دو نماینده منتخب مجلس که برخواسته از آرای مردم هستند، محترم شمرده خواهد شد. پیش از این، به پیشنهاد وزیر ارتباطات، شش وزیر و دو نماینده مجلس در نامه ای به دادستان کل کشور خواستار برگزاری جلسه کمیته تعیین مصادیق در مورد توییتر شده بودند.

نامه 100 هنرمند به رئیس‌جمهور برای رفع محدودیت بهروز وثوقی
بیش از صد فیلمساز و اهالی فرهنگ و هنر در نامه ای خطاب به ریاست جمهور خواهان رفع محدودیت ها برای هنرمندان از جمله بهروز وثوقی شدند. در این نامه اسامی هنرمندانی چون جعفر پناهی - پرویز پرستویی - تهمینه میلانی - کیانوش عیاری - محمد رسول‌اف - فاطمه معتمد آریا - لیلا حاتمی - علی مصفا - باران کوثری دیده می‌شود.

به نام خدا

حضور محترم ریاست جمهوری جناب آقای دکتر حسن روحانی

با سلام و احترام

از آن‌‌جا که جنابعالی به عنوان رئیس جمهور، حافظ حقوق شهروندی و مسئول اجرای قانون اساسی هستید، ما، جمعی از هنرمندان، فیلمسازان و نویسندگان و دست‌اندرکاران امور فرهنگی، از شما می‌خواهیم، یک بار برای همیشه تدبیری صورت گیرد تا هنرمندانی که صرفا به جهت کار هنری و فرهنگی با ممنوعیت خروج و ورود و ممنوعیت کار روبرو هستند، بدون ایجاد مزاحمت بتوانند به وطن خود، رفت و آمد داشته و از حق طبیعی کار و فعالیت بهره‌مند شوند، از آن‌جمله خواهان رفع محدودیت‌ ها برای هنرمند گرانمایه آقای بهروز وثوقی هستیم.

مدیریت کشور به سنین پیری رسیده است

یادگار امام با انتقاد از پیر شدن سنّ مدیریتی کشور گفت: تردیدی نیست که این پیری به پیری در تصمیم گیری منجر می شود. یادگار امام گفت: امام با جوانان انقلاب را به ثمر رساند اداره کرد و به پیش برد، اما سنّ مدیریتی در کشور ما پیر شده و تردیدی نیست که این پیری به پیری در تصمیم گیری منجر می شود؛ وقتی نشاط، شادابی و شجاعت جوان وجود داشته باشد و با خرد، تیزبینی و ذکاوت با تجربه ها همراه شود، آنگاه جامعه حرکت می کند. وی ادامه داد: جامعه روی دو بال توان جوانان و تجربه پیران حرکت می کند و اگر از هر یک اینها غافل شود نمی تواند به خوبی حرکت کند. سید حسن خمینی گفت: قدر این روزگار جوانی را بدانید و همت کنید که جامعه با مشکلاتی که دارد از آنها عبور کند. همچنین به شدت از زحمات دوستان هلال احمر در سال گذشته تشکر می کنم که در زلزله کرمان و کرمانشاه اولین بخشی که حضور یافت آنان بودند./جماران

کسانی که قانون را دور می زنند باید از مردم عذرخواهی کنند

معصومه ابتکار با اشاره به طرح موضوع عذرخواهی رئیس‌جمهور از مردم بابت برجام گفت: طرح دیدگاه‌های یک نفر به جای دیدگاه‌های یک جریان و ارگان، یک بازی رسانه‌ای بود که انجام شد اما به نتیجه نرسید.  وی در پاسخ به این که چه کسانی باید از مردم عذرخواهی کنند، اظهار داشت: کسانی که قانون را دور می‌زنند، به رأی مردم احترام نمی‌گذارند، سعی می‌کنند شرایط کشور را متشنج کرده و وضعیت را بحرانی نشان دهند، درصدد نامناسب نشان دادن وضعیت سرمایه‌گذاری و تعامل در ایران هستند و می‌خواهند ناامیدی را در کشور و در میان مردم و جوانان ایجاد و ترویج کنند، باید از مردم عذرخواهی کنند.  کسانی که کشور را به وضعیت نابسامانی رساندند و مشکلات بسیاری را به حوزه اشتغال، اقتصاد و صنعت تحمیل کردند، افراد مشخصی هستند. به پرونده برخی از این افراد رسیدگی شده ولی معلوم نیست چرا این رسیدگی‌ها ناقص می‌ماند و کامل نمی‌شود در حالی که جرایم و تخلفات بسیار روشن و مشخص است./ایلنا

حمله شدید ولایتی به برجام: ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت
علی اکبر ولایتی در نشست «تجربه ماندگار» گفت: یک اشکال دیگر برجام نداشتن متن فارسی بود که احساس حقارت به انسان دست می‌داد. حتی عهدنامه های گلستان و ترکمانچای هم با آن متن ذلت بار نسخه فارسی داشتند اما درباره برجام اینهم انجام نشد. عضو هیات عالی نظارت بر برجام تصریح کرد: رهبر انقلاب درباره همه اینها بارها تذکر دادند و گفتند از مقامات آمریکایی تضمین مکتوب بگیرید اما متاسفانه این کار توسط مسئولان کشور انجام نشد. طرف مقابل خیلی از کارها را با جنگ روانی پیش می‌برد. اما یک متخصص جنگ روانی در تیم ما نبود و نقص متخصصان در گروه برجام یک مشکل دیگر بود. ولایتی افزود: در سال 82 نیز عده ای مانند زمان امضای برجام عجله داشتند سال 82 که همه صنعت هسته ای متوقف شد همزمان با حمله آمریکا به عراق بود که عده ای در داخل با جنگ روانی یا دفاع روانی می‌گفتند حمله آمریکا نزدیک است و تعجیل کردند. در ماجرای برجام هم با پمپاژ ناامیدی در جامعه گفتند که برای رفع مشکلات باید مذاکره کنیم.

ابراز ناراحتی کیهان از اظهارات ضد انجمن حجتیه یک اصلاح‌طلب

روزنامه کیهان نوشت: درباره بازی خبرگزاری شبه اصلاح‌طلب با علی‌اکبر محتشمی‌پور نکات قابل تأمل فراوان است اما به اجمال باید پرسید: چرا این خبرگزاری از ابعاد امروز نفوذ پرس و جو نکرده و محتشمی‌پور نیز متعرض ماجرا نشده است؟  اگر ویژگی انجمن حجتیه، معارضه با ولایت و حکومت دینی و نقش سیاسی و اجتماعی اسلام و گرایش به آمریکاست، امروز کدام محافل همین رویکردهای ضدانقلابی و ضداسلام ناب محمدی(ص) را دنبال می‌کنند؟ غیر از افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی و اعتدال آمریکایی؟! چه کسانی نسخه سازش با آمریکا می‌پیچند؟ چه کسانی و کدام محافل اصرار دارند در مقابل حکومت دینی و ولایت‌فقیه، دوقطبی ایجاد کنند؟ یا احکام اسلام در موضوعاتی نظیر حجاب را زیر سؤال ببرند و از حرمت‌شکنی مقدسات جانبداری می‌کنند؟ دیدن تحرکات جریان نفوذ ذره‌بین نمی‌خواهد؟

بگومگوی جالب کواکبیان و لاریجانی در مجلس

مصطفی کواکبیان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در اخطاری به استناد اصل 40 قانون اساسی گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد. به شما آقای لاریجانی ریاست مجلس در سال سوم را تبریک می گویم، امیدوارم پیام رأی مجلس را دریافت کرده باشید و سخنگوی مجلس باشید نه فقط رئیس.  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: انشاءالله شما نیز از این به بعد اخطار را طبق قانون آیین نامه در موضوع دستورکار مجلس بدهید!  کواکبیان در ادامه صحبت خود را ادامه داد و یادآور شد: اصلاح طلبان پیروزند چون رأی آنها به ریاست آقای عارف از 105 به 123 رسید. ما که می دانستیم تا پایان نمی مانند اما آقای حاجی بابایی برای انصراف از نامزدی کرسی ریاست مجلس نباید پشت تریبون مجلس برای نامزد دیگر تبلیغ می کرد. در مجموع ما گذاشتیم که شما رئیس شوید.

رسم جوانمردانه عارف در تبریک ریاست لاریجانی

رئیس فراکسیون امید مجلس با حضور درجایگاه هیأت رئیسه انتخاب مجدد علی لاریجانی به ریاست مجلس را تبریک گفت.  محمدرضا عارف که رقیب اصلی علی لاریجانی در انتخابات هیأت رئیسه بود، با حضور در جایگاه هیأت رئیسه کسب مجدد کرسی ریاست مجلس را به علی لاریجانی تبریک گفت.  وی همچنین انتخاب مجدد مطهری و پزشکیان به عنوان نواب رئیس مجلس را تبریک گفت و با آنها مصافحه کرد. به گزارش خبرآنلاین، در انتخابات هیأت رئیسه موقت مجلس دهم نیز هنگامی که عارف کرسی ریاست را به لاریجانی واگذار کرد، همین گونه جوانمردانه به هیأت رئیسه رفت و به رقیبش تبریک گفت./ایسنا

احمدی‌نژاد از قوه‌قضاییه به کمیسیون اصل نود شکایت کرد

محمود احمدی‌نژاد با ارسال شکوائیه‌ای به کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی و بررسی روند پرونده حمید بقایی شد.  محمود احمدی نژاد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به تشریح آن‌چه «تخلفات عدیده دستگاه قضایی در ارتباط با پرونده حمید بقایی» خواند، با استناد به اصول قانون اساسی، خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.

جنایت مدرسه غرب تهران ثمره اجرای۲۰۳۰ است!

حسینعلی حاجی ‌دلیگانی در جلسه صبح امروز چهارشنبه مجلس در تذکری گفت: در جریان پیگیری موضوع ۲۰۳۰ دولت گفت، این امر لغو شد، اما اخبار رسیده حاکی از این است که این سند جسته و گریخته در برخی جاها اجرا می شود و یکی از آنها در مدرسه غرب تهران بروز کرد./ايسنا

تکذیب دیدار خاتمی با رهبرانقلاب

مدیرعامل بنیاد باران خبر دیدار سیدمحمد خاتمی با رهبری را تکذیب کرد اما در همین حال گفت اگر چنین اتفاقی بیفتد، حتماً او (رئیس دولت اصلاحات) از آن استقبال می‌کند. جواد امام گفت: دیداری بین آقای خاتمی و رهبری صورت نگرفته است، چندی پیش هم بعضی شایعه کردند که آقای خاتمی درخواست دیدار با رهبری کرده است که چنین خبری صحت ندارد و درخواستی صورت نگرفته است./اعتماد

هواپيما افتاد كه افتاد!

نادر قاضی‌پور در توجیه حمایت از تولید هواپیمای ایران۱۴۰ گفت: تا هواپیمایی سقوط نکند که علتش را نمی‌توانند بررسی و پیدا کنند. الآن هواپیمای ۱۴۰ همه‌ چیزش خوب است، جز موتورش که باید تغییرات اساسی روی آن انجام شود. ایران هم می‌تواند هواپیما تولید کند و آنقدر خطا و آزمون کند، آنقدر بیفتد و سقوط کند تا بتواند هواپیمایی تولید کند که قابل صادرات هم باشد. افتاد هم افتاد. می‌توانیم هواپیمای جنگی بسازیم که خلبان‌های آن موقع سقوط از هواپیما بپرند پایین/هفته‌نامه حمل و نقل

حمایت یک هنرمند از روحانی در ماجرای تحریم افطاری
حسین پاکدل در یادداشتی نوشت: به دعوت محترمانه افطار شما احترام می‌گذارم؛ برای این که شما انسان مؤدب و واقع‌بینی هستید؛ برای این که با تمام محدویت‌ها تلاش می‌کنید به وعده‌های خود عمل کنید. برای این که اراده و نیّت شما بستن و محدود کردن فضای آزاد نیست. متن یادداشت حسین پاکدل برای رئیس جمهور را در ادامه می خوانید:

آقای رئیس جمهور سلام

به دعوت محترمانه افطار شما احترام می‌گذارم؛ برای این که شما انسان مؤدب و واقع‌بینی هستید. برای این که در بزنگاهی تنگ به شما رأی داده‌ام و پای رآی و نظرم محکم ایستاده‌ام. برای این که مبلغ امید و نشاط و از همه مهمتر شفافیت و مسئولیت‌پذیری هستید. برای این که الان فقط و فقط نقدکردن شما و اعتراض کردن به شما هزینه ندارد؛ حتی گاه ناسزا گفتن به شما سود هم دارد. برای این که با تمام محدویت‌ها تلاش می‌کنید به وعده‌های خود عمل کنید. برای این که اراده و نیّت شما بستن و محدود کردن فضای آزاد نیست. برای هزار دلیل ریز و درشت دیگر و برای صدها هزار انتقادی که به عملکرد شما و دولت تدبیر و امید دارم و چنان فضایی فراهم کرده‌اید که راحت می‌توانیم بگوییم. براى اين كه ديگر براى ناراحت شدن و به هم پريدن مطلقاً فرصت نداريم. گردباد حادثه نزديك است. از دوستان من که دعوت شما را پس زدند ناراحت نشوید. از وضع پیش آمده که محصول بصیرت آقایان است مثل همه ما دلشان خون است منهی فقط به شما می‌توانند گلایه کنند. روزهای سختی در راه است. مجبوریم پشت هم باشیم.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار