معاون دانشجویی فرهنگی مؤسسه آموزش عالی دانش‌پژوهان پیشرو با اعلام کسب رتبه چهارم در مسابقات رباتیک دانشگاه امیرکبیر از تلاش این موسسه برای ساخت پهپاد و شناورهای هوشمند خبر داد.
کد خبر: ۶۱۱۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹ 27 May 2018

به گزارش تابناک : محمدرضا مقومی امروز با اشاره به کسب رتبه توسط دانشجویان انجمن علمی مؤسسه آموزش عالی دانش‌پژوهان پیشرو در مسابقات رباتیک دانشگاه امیرکبیر اظهار کرد: مسابقات رباتیک در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد و تیم رباتیک مؤسسه برای دومین سال در این مسابقات شرکت کردند و حائز رتبه چهارم مسابقات شدند.

وی افزود: اعضای طراح و سازنده تیم رباتیک مؤسسه 10 نفر از رشته‌های مکانیک، مواد و فناوری اطلاعات هستند، سیستم ربات شرکت کننده در مسابقات نیز قبلاً به صورت شنی‌دار بود که امسال به چرخدار تبدیل شد که این تغییر موجب شد تا چابک‌تر و سریع‌تر شود.

معاون دانشجویی فرهنگی مؤسسه آموزش عالی دانش‌پژوهان پیشرو گفت: از ویژگی‌های دیگر این ربات استفاده از بدنه کامپوزیتی است که موجب سبک بودن آن است و این ویژگی در مسابقات کمک زیادی به ما کرد؛ همچنین بازو با 5 درجه آزادی و قابلیت حرکت در شیب 45 درجه نیز از دیگر ویژگی‌های این ربات است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین قابلیت هدایت دستگاه تا 40 متر، عملیات در روزهای بارانی، بازویی با توانایی بلندکردن سازه ربات و دوران 180 درجه، خنثی‌سازی مین، عبور از موانع خاکی، آبی و خاکریزی از ویژگی‌های ربات شرکت کننده در مسابقات است.

مقومی ابراز داشت: با توجه به حادثه پلاسکو فلسفه مسابقات به این موضوع گرایش دارد که در ربات‌ها در 4 رده هوش مصنوعی، جوشکاری، حرکت بین خطوط و عبور از سطوح شیب‌دار لحاظ شود؛ در ربات ما حرکت بین خطوط و عبور از سطح شیبدار از موارد مسابقاتی بوده است که تلاش می‌شود تا در سال آینده قابلیت جوشکاری به ربات اضافه شود.

وی با بیان موارد استفاده از هوش مصنوعی عنوان کرد: هوش مصنوعی در زیردریایی‌ها، مکان‌هایی که در آب یا گاز است و نمی‌توان به راحتی جوشکاری کرد استفاده دارد؛ البته مسابقات در موضوع مسابقات فوتبال و بازی‌های دیگر نیز برگزار می‌شود اما آنچه مد نظر ما است شرکت در این رده است.

معاون دانشجویی فرهنگی مؤسسه آموزش عالی دانش‌پژوهان پیشرو تصریح کرد: این ربات مین‌یاب با داشتن یک دوربین و یک قیچی در نوک بازو که توانایی چیدن سیم‌هایی با قطر 2 میلی‌متر را دارد توانایی کشف و خنثی سازی مین‌ها و تله‌های انفجاری را دارد تا از مجروح شدن افراد جلوگیری شود.

وی در خصوص هزینه‌های این ربات اظهار داشت: هزینه‌های این ربات اعم از طراحی و ساخت را مؤسسه از قسمت پژوهش و انجمن‌های علمی پرداخت می‌کند که از 5 میلیون تا 40 میلیون متناسب با سیستم‌های کنترلی و تجهیزات ربات متغیر است که این ربات نزدیک به 30 میلیون تومان هزینه برده است.

مقومی تأکید کرد: مؤسسه در بحث انجمن‌های علمی به دنبال شرکت در مسابقات ملی است که در همین راستا در سال 95 در طراحی شناورهای تندرو مقام نخست کشوری را کسب کردیم همچنین در سازه‌های ماکارونی در بهمن 96 مقام چهارم کشوری و در ابتدای خردادماه مقام نخست را در مؤسسه صفاهان کسب کردند در حال حاضر نیز بر روی ساخت پهپاد، شناورهای تندرو و هوشمند کار می‌کنیم.

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار