غار آبی دانیال سلمانشهر یکی از زیباترین غارهای رودخانه‌ای کشور است که در صورت حمایت مسئولان و سرمایه گذاری بخش خصوصی می تواند به یکی از جاذبه های دیدنی در غرب مازندران تبدیل شود.
کد خبر: ۶۱۱۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 27 May 2018

به گزارش تابناک : بازدید از غارها، شنا کردن در آب زلال و بالا رفتن از صخره های رنگی این غارها یکی از جاذبه های صنعت گردشگری به شمار می رود به طوری که حتی آن دسته از گردشگرانی که تمایل به غارنوردی ندارد اغلب در مقابل بازدید از این غارها وسوسه می شوند. 
در ایران نیز غارهای زیادی وجود دارد و با توجه به تنوعی که دارند می توانند پذیرای گردشگران داخلی و خارجی شوند اما باید توجه داشت که این گردشگران چقدر توانایی ورود به غارها را دارند، هر غار درجه سختی و آسانی خاص خود را دارد و هرکسی توانایی ورود به آن را ندارد. 
به طور کلی غارها دارای قابلیت چندگانه هستند وگاه به عنوان بانک اطلاعاتی در ابعاد زمین شناسی، دیرینه شناسی و باستانشناسی و گاهی هم به عنوان مکانی برای جذب گردشگران عمل می کنند، یکی از آن غارهایی که در جذب گردشگر می تواند تاثیر گذار باشد ، غار آبی دانیال سلمانشهر واقع در غرب مازندران است. 
برای رسیدن به غار آبی دانیال باید به شهر سلمانشهر واقع در غرب مازندران سفر کرد و خود را به روستای دانیال که تنها پنج کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد رساند، پس از رسیدن به روستای دانیال باید خودروها را در انتهای روستا پارک کرد تا پس از عبور از یک پل چوبی که بر روی رودخانه احداث شده ، حدود یک ساعت جنگل نوردی را تجربه کرد. 
شاید پیدا کردن دهانه غار که رو به شمال غربی است برای افرادی که نخستین بار به این منطقه سفر می کنند کمی دشوار باشد که در این صورت می توانند از جی پی اس یا راهنماهای محلی کمک بگیرید. 
** کلونی خفاش ها 
یکی از ویژگی های مهم غار دانیال ثابت بودن دمای داخلی این غار در طول سال است، جریان رودخانه از ابتدای ورود به غار تا بخش انتهایی وجود دارد که از به هم پیوستن چندین جوی و چشمه به وجود می‌آید. 
بعد از ورود به دهانه غار باید قید خشک ماندن را بزنید؛ چون از همان اول و در فاصله 100 متری دهانه غار حوضچه‌ای قرار دارد که برای ادامه مسیر باید تا شکم در آن فرو بروید و همین طور که جلو می‌روید تزئینات آهکی چند میلیون ساله به استقبال شما ایستاده‌اند. 
عمق جریان رودخانه در بخش‌های مختلف غار متغیر است ولی به‌ طور کلی از یک متر تجاوز نمی‌کند. البته چندین گذرگاه و بخش در این غار وجود دارد که در هنگام بارندگی عمق آنها بالا آمده و گذر از آنها تقریباً غیر ممکن می‌شود. 
پس از طی مسافتی حدود 300 متر بعد از حوضچه اول به فضای باز بزرگی می‌رسید که به تالار خفاش مشهور شده است و این کلونی‌های خفاش چند متر بیشتر با شما فاصله ندارند و توصیه می شود به هیچ وجه آنها را با پرتاب چیزی بیدار نکنید. 
از دیگر مزیت‌های غار آبی دانیال این است که هر کجا که خسته شدید می‌توانید از همان جا برگردید و در این زمینه هیچ مشکلی برای غارنوردان آماتور و یا گردشگران ایجاد نخواهد شد. 
** گردشگری با طعم هیجان و آدرنالین 
یکی از علاقه مندان به غار نوردی هنگام خروج از غار دانیال به خبرنگار ایرنا گفت : تجربه بسیار خوبی بود و فضای داخلی آن علاوه بر اینکه از زیبایی های خاصی برخوردار است ، هیجان انگیز بوده و آدرنالین بدن را به سرعت افزایش می دهد. 
آرش ابراهیمی با بیان اینکه بیشتر زیبایی این غار در نیمه اول آن نهفته و انتهای غار دارای فضایی تنگ‌تر و سقف آن کوتاه‌تر است ، افزود : در میانه این غار خفاش هایی زندگی می کنند که از سقف آویزان شده و در خواب هستند و باید از کنار آنها بی سر و صدا عبور کرد. 
وی اظهار داشت : دیواره های غار در بخش های ابتدایی و میانی آهکی و سنگی است اما در انتهای غار آب از لای خاک بیرون می‌زند و توصیه می کنم که از همین جا برگردید چون یک رفت و برگشت به انتهای غار تقریباً پنج ساعت طول می‌کشد و سرما و خیسی، حتماً شما را اذیت خواهد کرد . 
به گفته این غارنورد ، به هنگام برگشت هیج جای نگرانی بابت گم شدن وجود ندارد و شما می‌توانید مسیر اصلی خروج آب را دنبال کنید تا خود را به فضای بیرون برسانید. 
وی یادآور شد : برای رفتن به داخل این غار باید حتما گروهی اقدام نمود تا در صورت بروز حادثه ای دچار مشکل نشوید. 
** توقف دما بر مدار 23 درجه 
یکی از فعالان این عرصه که اطلاعات جامعی از غار دانیال داردگفت : غار دانیال جزو غارهای رودخانه‌ای ایران محسوب می‌شود و فقط دارای یک شعبه یا دالان اصلی به طول تقریبی 1500 متر و عرض تقریبی یک و نیم متر است که با پیچ و خم‌های فراوان و گذر دالان‌های تنگ و باریک پر از آب و حوضچه‌ها و آبشارهای کوچک ادامه می‌یابد و در انتها به چند شعبه کوچکتر منتهی می‌شود. 
بهراد بدری با بیان اینکه آب داخل غار کاملا زلال و از نظر املاح دارای درصد پایینی است ، افزود : دمای هوای داخل غار حدود 23 درجه سانتیگراد و دمای آب چیزی در حدود 17 درجه است و این دما در تمامی طول سال تقریبا ثابت است. 
وی اظهار داشت : زمان لازم برای پیمایش کامل غار برای یک تیم کوچک و سریع، سه‌ و‌ نیم ساعت و برای یک تیم متوسط و غیر حرفه ای، چیزی بین پنج تا هفت ساعت است. 
بدری به چکنده و چکیده های (استلاگمیت و استلاکتیت) چندین میلیون ساله این غار اشاره کرد و بیان داشت : تالار ریزان زیباترین بخش غار است چون سقف آن از استلاکتیت‌های جوان، نازک، بلند و تزئینات آهکی شیری رنگ پوشیده شده است. 
وی خاطر نشان کرد : در تمام فصول سال می توان از این غار دیدن کرد اما بهترین زمان بازدید فصل بهار و تابستان است. 
**رونق غار نوردی نیازمند سرمایه گذاری و تبلیغات 
یک کارشناس گردشگری به دلایل نبود موفقیت در جذب گردشگر در این زمینه اشاره کرد و گفت : غارهای ایران از جذابیت بالایی برای گردشگران برخوردار هستند که متاسفانه خیلی از آنها ناشناخته مانده اند و تنها به غارهای علی صدر، قوری قلعه، دربند سروچال، نخجیر و کتله خور بسنده کرده ایم در حالی که کشور ترکیه روی غارها مطالعه کرده و اکنون تعداد غارهایی که در معرض نمایش گذاشته بسیار بیشتر از ایران است. 
رضا سلیمان پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : عدم اطلاع رسانی و تبلیغات در شناساندن این مکان ها برای گردشگران داخلی و خارجی و فقدان سرمایه گذاری در جهت تقویت زیرساخت ها دو عامل مهم در مغفول ماندن ظرفیت های عظیم در این زمینه است. 
وی اظهار داشت : هیچ سرمایه‌گذاری در این خصوص انجام نمی شود چرا که سرمایه‌گذاران از بازگشت سرمایه‌های خود اطمینان ندارند و باید متولیان امر این نگاه را با دادن مشوق های لازم تغییر دهند. 
این کارشناس ایجاد تورهای تخصصی غارنوردی ، استاندارد سازی غارها ، استقرار تیم های امداد و نجات و فراهم نمودن خدمات رفاهی و بهداشتی را در جذب گردشگر موثر دانست. 
وی گفت : حداقل نیم میلیون غارنورد در دنیا فعال هستند و اگر بتوانیم تنها 10 درصد از آنها را به ایران جذب کنیم شاهد تحول چشمگیری در این بخش گردشگری خواهیم بود. 
** دومین غار بزرگ رودخانه‌ای ایران 
رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان های تنکابن و عباس آباد در این باره گفت : در مازندران غارهای زیادی با قدمت بالا وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به دو غار هوتو و کمربند در روستای تروجن شهرستان بهشهر اشاره کرد که بر اساس آثار کشف شده ، انسان های اولیه در آن زندگی می کردند. 
نادر سحر خیز افزود : در غرب مازندران به دلیل وجود بستر های آهکی ، غارهای آبی زیادی به مرور زمان شکل گرفته اند و هر یک زیبایی های خاص خود را دارند. 
وی اظهار داشت : غار آبی دانیال بعد از غار قوری قلعه شهر پاوه در استان کرمانشاه ، دومین غار بزرگ رودخانه‌ای کشور است که هم اکنون گردشگران به صورت خودجوش از آن بازدید می کنند. 
سحر خیز شرایط بازدید از غار دانیال را تنها برای غارنوردان و افراد ماجراجو مناسب دانست و گفت : شاید فرو رفتن نیمی از بدن در آب برای برخی از گردشگران خوشایند نباشد اما با این حال هستند مردان و زنانی که وارد این غار می شوند و از جاذبه های آن لذت می برند. 
وی تصریح کرد : متاسفانه هیچگونه زیرساختی برای خدمات رسانی به گردشگران در بیرون از غار وجود ندارد و این مسئله مهم ترین مشکل ما در این زمینه است. 
به گفته این مسئول ، اداره منابع طبیعی برنامه ای برای احداث یک پارک جنگلی در بیرون از این غار را در دستور کار خود قرار داده که امیدواریم هر چه سریعتر عملیات اجرایی آن آغاز گردد. 
وی یادآور شد : هرگونه سرمایه گذاری در درون غار باید با هماهنگی دستگاه های محیط زیست و منابع طبیعی صورت گیرد تا مشکلاتی در این زمینه ایجاد نشود. 
شهرسلمانشهر از توابع شهرستان 50هزار نفری عباس آباد در غرب مازندران واقع است.

 

 

منبع : ایران اکونومیست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار