مطالعات در ایران نشان می­‌دهد مصرف «ریتالین» در دانشجویان بعد از الکل و موادی چون حشیش، تریاک و ترامادول رتبه پنجم را به خود اختصاص می‌دهد.
کد خبر: ۶۰۹۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹ 22 May 2018

به گزارش تسنیم، ریتالین داروی محرکی از خانواده مواد آمفتامینی است و نام ژنریک این دارو متیل فنیدیت است. ریتالین در درمان بیماری بیش‌فعالی و کم‌توجهی کودکان و نوجوانان به‌کار می‌رود.

ریتالین دارویی است که توسط نوجوانان و جوانان (محصلین و دانشجویان) در شب‌­های امتحان و به‌طور عمده برای بهبود تمرکز و کاهش خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. گزارشاتی وجود دارد که فروش این دارو در دوره‌های برگزاری امتحانات تا 50% افزایش می‌یابد.

یکی از علل شیوع قابل توجه مصرف این دارو عدم اطلاع از عوارض جانبی آن است، عوارضی از قبیل تهوع و استفراغ، بی‌اشتهایی، بی‌خوابی، افزایش اضطراب، احساس سرگیجه و سردرد، خارش و جوش‌های پوست و در مواردی بروز حالت‌های روان‌پریشی است.

عوارض مصرف طولانی‌مدت ریتالین یا مقدار زیاد و خودسرانه آن می‌تواند از این هم خطرناک‌تر باشد و حتی موجب مرگ در نوجوانان و جوانان می‌شود.

ریتالین در موارد مصرف خودسرانه، پتانسیل بالای اعتیادآوری دارد و این نوع مصرف با شرایطی که این دارو توسط پزشک (روانپزشک) برای درمان اختلال بیش‌فعالی و کم‌توجهی در کودکان و نوجوانان به‌کار می‌رود، متفاوت است و مصرف ریتالین در درمان این اختلال باعث اعتیاد نمی‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف همزمان ریتالین با الکل می‌تواند عوارض جانبی ناشی از مصرف آن را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد و شانس مرگ ناشی از مصرف آن را افزایش می‌دهد.

فروش ریتالین برای درمان اختلال بیش‌فعالی و کم‌توجهی و به‌طور کلی مصارف پزشکی، با نسخه پزشک است و معمولاً در داروخانه‌های منتخب و با تشکیل پرونده برای بیمار صورت می‌پذیرد ولی متأسفانه همچون بعضی از داروهای دیگر که قابلیت سوء مصرف دارند از تعداد معدودی داروخانه‌ها نشت می‌کند و به‌ویژه در فصول برگزاری امتحانات به‌دلیل افزایش تقاضا در دسترس نوجوانان و جوانان قرار می‌گیرد.

یک مطالعه در کشور آمریکا به‌روی دانشجویان کالج نشان داد که 29% آنهایی که مصاحبه شدند، سابقه مصرف ریتالین داشتند. در یک مطالعه طولی در یک دوره چهارساله مشخص شد که شیوع سالیانه مصرف آمفتامین در دانش‌آموزان پایه‌های هشتم، دهم و دوازدهم به‌ترتیب 2.7، 4.3 و 4.5 گزارش شده است. در همین دوره شیوع یک‌ساله در دانشجویان حدود 5درصد گزارش شد.

مطالعات در داخل کشور نشان می­‌دهد مصرف «ریتالین» در دانشجویان بعد از الکل، مواد خانواده حشیش، تریاک و ترامادولرتبه پنجم را به خود اختصاص می­‌دهد.

 

 


بیشتر بخوانید:

داروخانه شبانه روزی 29 فروردین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار